Main Article Content

Authors

Introduction: A current trend in higher education is to merge subjects together to create one integrated or joint subject. However, an important effect of this integration has been reduced student performance and an increase in subject failures. A possible way to combat this issue may be through a favorable relationship that has been described between the application of process evaluations as teaching and learning instruments in health sciences, especially for the subjects that have a large volume of content. The objective of this study was to assess the effect that this evaluation may have on students’ performance in the integrated subject of anatomy and physiology in Health Sciences. Materials and methods: This was an experimental study consisting of 144 students from the School of Health Sciences who were studying the subject of Structure and Function and were distributed amongst two groups: control and experimental. A methodological intervention was designed and implemented to assess its effect on academic performance. Results: The intervention of this process in the experimental control group showed an improvement in students’ performance compared to that of the control group both in the average and in the partial evaluations of each unit (t-test < 0.05). In the experimental group, there was an increase in performance between 59% and 83% of the total number of students. Additionally, the progressive improvement modified the condition of disapproval to that of approval in 27% of the students after the intervention, Anova p < 0.05. Conclusion: The incorporation of process evaluations seems to be a favorable tool to decompress subjects taught in schools, to apply what students have initially learned, to follow up on the study methodologies, and improve overall student performance.

Urrejola Contreras, G., Tenore Venegas, P., Elgueta Perinni, S., Pérez Lizama M., Araya Herrera, P., & Campos Reinoso, P. D. (2020). Workshops and Process Evaluations: Tools that Improve Performance in Integrated Subjects. Revista Ciencias De La Salud, 18(2), 1–15. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.9276

Inzunza HO, Salgado AG. Evaluaciones prácticas objetivadas en anatomía: diferencias de rendimiento en preguntas realizadas en modelos, preparaciones anatómicas y cadáveres. Int J Morphol. 2011;29(2):490-5. Doi: https://www.doi.org/10.4067/S0717- 95022011000200031

Rodríguez-Herrera R, Losardo RJ, Binvignat O. La anatomía humana como disciplina indispensable en la seguridad de los pacientes. Int J Morphol. 2019;37(1):241-50. Doi: https://www.doi.org/10.4067/S0717-95022019000100241

Mompeó-Corredera B. Metodologías y materiales para el aprendizaje de la anatomía humana: percepciones de los estudiantes de medicina ‘nativos digitales’. FEM. 2014;17(2):6. Doi: https://www.doi.org/10.4321/S2014-98322014000200007

Cárdenas OC, Briceño MO. Rendimiento académico en Anatomía Humana en estudiantes de kinesiología: aproximación a sus causas y efectos. Educación Médica Superior. 2018;32(2):12.

Muñetón Gómez CA, Ortiz JA. Plastinación: un instrumento complementario para el desarrollo del proceso enseñanza-aprendizaje de la anatomía. Rev Med Vet. 2012;(23):111- 7. Doi: https://www.doi.org/10.19052/mv.79

Silva Ortiz SR, Torres Merchán NY. Significado del aprendizaje y la enseñanza de la anatomía: contribuciones desde las percepciones de los estudiantes. Zona Próxima [Internet]. 2012;(17). Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/ article/viewArticle/3310/214421442213

Gal-Iglesias B, de Busturia-Berrade I, Garrido-Astray MC. Nuevas metodologías docentes aplicadas al estudio de la fisiología y la anatomía: estudio comparativo con el método tradicional. Educ Méd [Internet]. 2009 [citado 2019 nov 8];12(2):117-24. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1575-18132009000300008

Pinilla-Roa AE. Evaluación de competencias profesionales en salud. Rev Fac Med. 2013;61(1):53-70.

García-Hernández F. Evaluación del aprendizaje práctico de la anatomía humana para odontología en la Universidad de Antofagasta, Chile. Int J Morphol. 2003;21:43-7.

Coll J, Bernabeu D, Cervantes C, Nolla M, Muniesa JM, Tor J, et al. Un modelo de aprendizaje multiprofesional en ciencias de la salud: innovación docente como respuesta a las necesidades emergentes de nuestra sociedad. Educ Méd [Internet]. 2010 [citado 2019 nov 8];13 (supl. 1). Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pi- d=S1575-18132010000500004

Castillo BC, Arriaga A, Bregains LE, Gómez ME, Flores VY, Sanz AV, et al. Enseñanza inte- grada de anatomía e histología en la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. FEM. 2015;18(4):253-9. Doi: https://www.doi.org/10.4321/S2014- 98322015000500006

Muntinga ME, Krajenbrink VQE, Peerdeman SM, Croiset G, Verdonk P. Toward diversity-responsive medical education: taking an intersectionality-based approach to a curriculum evaluation. Adv Health Sci Educ. 2016;21(3):541-59. Doi: https://www.doi. org/10.1007/s10459-015-9650-9

Brito-Jiménez IT, Palacio-Sañudo J. Calidad de vida, desempeño académico y variables sociodemográficas en estudiantes universitarios de Santa Marta-Colombia. Duazary. 27 de julio de 2016;13(2):133. Doi: https://www.doi.org/10.21676/2389783X.1719

Pérez Sánchez AM, Leticia María BA. La evaluación como actividad orientada a la transformación de los procesos formativos. Educación Médica Superior. 2004;18:1-1.

Santelices L, Williams C, Soto M, Dougnac A. Efecto del enfoque de autorregulación del aprendizaje en la enseñanza de conceptos científicos en estudiantes universitarios en ciencias de la salud. Rev Méd Chile. 2014;142(3):375-81.

Flores FF, Michel NC, González AM. Evaluación del aprendizaje en la educación médica. Rev Fac Med (Méx) [Internet]. 2012;55(3):42-8. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422012000300008

De Jong N, Savin-Baden M, Cunningham AM, Verstegen DML. Blended learning in health education: three case studies. Perspect Med Educ. 2014;3(4):278-88. Doi: https://www. doi.org/10.1007/s40037-014-0108-1

Harrison CJ, Könings KD, Dannefer EF, Schuwirth LWT, Wass V, Van der Vleuten CPM. Factors influencing students’ receptivity to formative feedback emerging from different assessment cultures. Perspect Med Educ. 2016;5(5):276-84.

Cavanagh A, Vanstone M, Ritz S. Problems of problem-based learning: Towards transformative critical pedagogy in medical education. Perspect Med Educ. 2019;8(1):38-42.

Greville WJ, Dymond S, Newton PM. The student experience of applied equivalence-based instruction for neuroanatomy teaching. J Educ Eval Health Prof. 2016;13:32. Doi: https:// www.doi.org/10.3352/jeehp.2016.13.32

Ramírez Montes OS, Navarro Vargas JR. El aprendizaje basado en problemas y su utilidad en el desarrollo curricular en las ciencias de la salud. Rev Fac Med. 2015;63(2):325-30.

Chan AYC. Approaches of anatomy teaching for seriously resource-deprived countries: a literature review. Educ Health. 2019;32(2):62-74. Doi: https://www.doi.org/10.4103/ efh.EfH_272_17

Mendoza-Espinosa H, Méndez-López JF, Torruco-García U. Aprendizaje basado en problemas (ABP) en educación médica: sugerencias para ser un tutor efectivo. Investigación Educ Médica [internet]. 2012;1(4):235-7. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo. php?script=sci_abstract&pid=S2007-50572012000400011&lng=es&nrm=iso

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.