Main Article Content

Authors

This article examines the narrative structure of the television series The Bear, which tells the story of a renowned chef returning to his family’s restaurant. A sequential analysis of the episodes from the first season was conducted, focusing on scenes, key action points, as well as the main and subplots. This allowed for a quantification of dramatically significant moments and narrative threads. The analysis centered on the narrative structure, specifically focusing on time, space, action, and characters to better understand the framework of the audiovisual fiction and the elements that define it. Among the key findings, it was observed that, despite being built around a character-driven premise, the series is action-oriented, with a number of key action points similar to those found in mainstream series. It also presents several dualities, highlighting contradictions in the actions, characters, and staging. The Bear, therefore, despite appearing to be a series created from a personal conflict, reveals a structure closer to an action-driven narrative, as demonstrated by the analysis, making it closer to a mainstream product rather than an auteur piece.

Marcos Ramos, M., & Pérez Morán, E. (2025). Yes, Chef! An Analysis of the Narrative Structure of The Bear’s First Season (fx, 2022). Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 18(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.14305

Andrés Unda, P., & Crisóstomo Flores, P. (2020). Análisis narrativo y creación de series dramáticas: la primera temporada de la serie Los 80. Revista Comunicación y Medios, 41, 95-105.

Aristóteles. (2004). Poética. Alianza.

Aronson, E., Willerman, B., & Floyd, J. (1966). The effect of a pratfall on increasing interpersonal attractiveness. Psychonomic Science, 4(6), 227-228.

Bal, M. (1998). Teoría de la narrativa: una introducción a la narratología. Cátedra.

Bobes, Mª C. (1987). Semiología de la obra dramática. Taurus.

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Paidós.

Cappello Flores, G. (2014). Una ficción desbordada: narrativa y teleseries. En Anuario de investigaciones 2014 (pp. 42-43). Universidad de Lima, Instituto de Investigación Científica.

Carroll, N. (2008). The philosophy of motion pictures. Blackwell Publishing.

Casetti, F., & Di Chio, F. (1990). Cómo analizar un film. Paidós.

Ceballos, N. (2012). El guion: conceptos básicos. En Ríos San Martín, M., El guion para series de televisión (pp. 95-125). Instituto rtve.

Considine, K. P. (2023, diciembre). The Bear. U.S. Catholic, 88(12), 38.

Cruz, C. (2014). Imágenes narradas: cómo hacer visible lo invisible en un guion de cine . Laertes Editorial.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso: la estructura narrativa en la novela y en el cine. rba Editores.

Chion, M. (1993). La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Paidós.

Denzin, N. (2003). Foreword: narrative’s moment. In M. Andrews, S. Sclater & A. Treacher (Eds.), Lines of narrative (pp. XI-XIV). Routledge.

Diniejko, A. (2006). Thomas Hardy’s A Pair of Blue Eyes as a cliffhanger with a post-Darwinian message. The Victorian Web. https://www.victorianweb.org/authors/hardy/diniejko6.html [consultado el 17-10-23]

Douglas, P. (2007). Cómo escribir una serie dramática de televisión. Alba.

Egri, L. (2009). El arte de la escritura dramática para la interpretación creativa de las motivaciones humanas. Universidad Nacional Autónoma de México.

Eisenstein, S. (1989). Teoría y técnica cinematográficas. Ediciones Rialp.

Epstein, A. (2006). Crafty tv writing: thinking inside the box. A Holt Paperback.

Fernández Díez, F., & Martínez Abadía, J. (1998). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Paidós.

Field, S. (1994). El libro del guion: fundamentos de la escritura de guiones. Plot.

Foster, E. M. (1927). Aspect of the novel. Harcourt Brace & Company. Traducido al castellano por Lorenzo, G. (1990). Debate.

Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Enlaces: revista del ces Felipe II, (7).

Gaudreault, A., & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico: cine y narratología. Paidós.

Gitlin, T. (1994). Inside prime time. Routledge.

Gordinier, J. (2022, 22 de julio). A conversation with the guy who created The Bear. Esquire.

Grazia Serra, A. O. (2024). The Bear: new (stereotypical) representations of Italian Americans in contemporary television series. Forum Italicum, 58(1), 114-124. https://doi.org/10.1177/00145858231223974

López, N. (2008). Manual del guionista de comedias televisivas. T&B Editores.

Mateos-Pérez, J. (2023). La narrativa en la ficción televisiva: panorámica, particularidades del objeto, metodología de análisis y focos de atención. En C. Cascajosa Virino (Ed.), Análisis de la ficción televisiva española: propuestas, metodologías y enfoques de investigación (pp. 135-145). Síntesis.

Mckee, R. (2011). El guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Alba.

Mittell, J. (2015). Complex tv: the poetics of contemporary television storytelling. New York University Press.

Pérez Morán, E. (2021). Cuando Netflix mató (definitivamente) a la televisión de calidad: un análisis de las tramas y los nudos de acción en sus pilotos originales de drama (2014-2018). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(4), 1163-1174. https://doi.org/10.5209/esmp.72407

Raynauld, I. (2014). Leer y escribir un guion. La Marca Editora.

Rosner, H. (2022, 22 de julio). The Bear is a gritty fairy tale of cooking and grief. The New Yorker.

Rubio Navarro, J. A. (2024). Sabor a la vida: la traducción para el doblaje de la serie de televisión The Bear [trabajo de fin de grado de Traducción e Interpretación]. Universidad de Alicante.

Sánchez-Escalonilla, A. (2001). Estrategias de guion cinematográfico: el proceso de creación de una historia. Ariel.

Sartre, J. P. (2006). La náusea. Época.

Seger, L. (2000). Cómo crear personajes inolvidables: guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. Paidós.

Tabb, M. (2016, 7 de enero). Where story begins-premise. Script. https://scriptmag.com/features/script-notes-where-story-begins-premise

Taylor, C. (2023). How writers use ghosts to explore grief in contemporary ya fiction. Leaf Journal, 1(2). http://doi.org/10.58091/5ypb-c170

Todorov, T. (1974). Tipología de la novela policial. Fausto, 4, 63-77.

Truby, J. (2009). Anatomía del guion: el arte de narrar en 22 pasos. Alba.

Vale, E. (1996). Técnicas del guion para cine y televisión. Gedisa.

Vogler, C. (2000). El viaje del escritor. Robinbook.

Wilson, B. (2022, 5 de octubre). The Bear, review: savour bite after bite of this masterclass in tv drama. The Telegraph.

Zickgraf, R. (2022, 25 de agosto). Searching for local identity in ‘The Bear’ and ‘Chicago Party Aunt’. The Nation.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.