Contenido principal del artículo

Gerardo Restrepo

Introducción: El objetivo principal de este artículo es revisar algunos conceptos esenciales para comprender la forma tradicional en la que la neuropsicología concibe las dificultades del desarrollo infantil, y proponer un modelo alternativo para comprender esta problemática de manera integral. Desarrollo: Médicos, psicólogos, terapeutas y docentes conciben las dificultades del desarrollo como el resultado de un problema neurobiológico, susceptible de ser identificado y tratado. Este postu­lado, que es ampliamente utilizado en la actualidad por los equipos interdisciplinarios, constituye el enfoque predominante y la posición tradicional para la evaluación e intervención en medicina, psicología y educación. El modelo tradicional, conocido como el modelo del déficit, conceptualiza las dificultades del desarrollo infantil como un problema esencialmente neurobiológico, sin tener en cuenta los diferentes aspectos del entorno familiar y escolar, los cuales tienen una importancia capital, no solamente para el desarrollo del niño, sino también en la génesis de sus dificultades. Esto explica por qué los esfuerzos que se invierten en la rehabilitación y en la educación del niño con dificultades tienen un éxito limitado. Por el contrario, la neuropsicología ecológica o transaccional es un enfoque que considera al niño de forma integral, relacionado con su entorno social, familiar y cultural. Conclusión: La conceptualización e interpretación integral de estos fenómenos conduce a una intervención holística donde se evalúa cada elemento del problema, lo que lleva a proponer un modelo en el que el ambiente cumple un papel preponderante en la génesis y en la búsqueda de soluciones de las dificultades del desarrollo infantil.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Restrepo, G. (2015). La neuropsicología transaccional, hacia una concepción integral de las dificultades del desarrollo infantil. Revista Ciencias De La Salud, 13(03), 431-445. https://doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.08

Semrud-Clikeman M, Teeter-Ellison, PA. Child Neuropsychology: Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders. 2nd ed. New York: Springer; 2009.

Sameroff A ed. The transactional model of development: How children and contexts shape each other. Washington, D.C.: American Psychological Association; 2009.

Illich I. Némesis médica. La expropiación de la salud. Barcelona: Barral; 1975.

Calvo G, Ortiz AM, Sepúlveda E. La Escuela Busca al Niño. Madrid: OEI; 2009.

Kalubi JC. Les projets d’éducation inclusive: entre actions éducatives et nouveaux partages d’expériences. Studies in Comparative Education. 2010;4:87-100.

Federal Register. Reauthorization of the Individuals with Disabilities Education Improvement Act (ideia) [internet]. 2004 [citado 2013 feb 25] Disponible en: http://www.copyright.gov/legislation/ pl108-446.pdf

ehdaa. L’organisation des services éducatifs aux élèves à risque et aux élèves handicapés ou en difficulté d’adaptation ou d’apprentissage [internet], 2000 [citado 2013 mar 30]. Disponible en: http://www.mels. gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/dpse/adaptation_serv_compl/19-7065.pdf

Gutkin TB, Reynolds CR. The Handbook of School Psychology, 3.a ed. New York: John Wiley & Sons; 1999.

U.S. Department of Education. 22nd Annual report to Congress on the implementation of the indivi¬duals with disabilities education act [internet]. 2000 [citado 2013 mar 30]. Disponible en: http://www2. ed.gov/about/reports/annual/osep/2000/preface.pdf

Donovan MS, Cross CT. Minorities in Special and Gifted Education. En: Kavale K, Dwyer KP. School psychology assessment. Washington, D.C.: National Academy Press; 2002. p. 35-90.

Banks JA, Banks CA. (eds.). Multicultural Education: Issues and Perspectives. Boston: Allyn & Bacon; 2001.

Cook BG, Tankersley M, Landrum TJ. (Eds.) Special Education Past, Present, and Future: Perspectives From the Field. Beaverton: Ringgold Inc; 2014.

D’Amato RC, Fletcher-Janzen E, Reynolds C. (eds.). The Handbook of School Neuropsychology. New York: Wiley; 2005.

Foucault M. Vigilar y Castigar: Nacimiento de la prisión. 2.a ed. México: Siglo xxi; 1993.

D’Amato RC. A neuropsychological approach to school psychology. Sch. Psychol. Q. 1990;5:141-60.

Long CJ, Ross LK. Handbook of Head Trauma: Acute Care to Recovery. New York: Plenum; 1992.

Rothlisberg BA, D’Amato RC, Palencia BN. Assessment of children for intervention planning following traumatic brain injury. En: Reynolds CR, Kamphaus RW. (eds.) Handbook of Psychological and Edu-cational Assessment of Children: Personality, Behavior and Context. 2nd ed. New York: Guilford; 2003. p. 30-47.

Hallahan DP, Kauffman JM. Exceptional Children, Englewood Cliffs (NJ): Prentice Hall; 1991.

Ysseldyke JE, Reynolds MC, Weinberg RA. School Psychology: A Blueprint for Training and Practice. Minneapolis (MN): National School Psychology In-Service Training Network; 1984.

Sattler JM, D’Amato RC. Brain injuries: Theory and rehabilitation programs. En: Sattler JM (ed.) Assessment of Children. 4.a ed. San Diego (CA): J. M. Sattler, Publisher, Inc.; 2002. p. 440-69.

Sheridan SM, Gutkin TB. The ecology of school psychology: Examining and changing our paradigm for the 21.st Century. Sch. Psychol. Rev. 2000;29(4):485-501.

Sattler JM. Assessment of Children: Behavioral and Clinical Applications, 4.a ed. San Diego (CA): J. M. Sattler, Publisher, Inc.; 2002.

Kavale KA, Forness SR, Bender M. Handbook of Learning Disabilities. Boston (MA): College-Hill Press; 1987.

Ysseldyke JE. Classification of handicapped students. En: Wang MC, Reynolds M, Walberg HJ. (eds.) Handbook of Special Education: Research & Practice, Vol. 1. New York: Pergamon; 1987. p. 253-71.

Vaughn S, Fuchs LS. Redefining learning disabilities as inadequate response to instruction: The promise and potential problems. Learn. Disabil. Res. Pract. 2003;18(3):137-46.

Ysseldyke JE, Christenson SL, Thurlow ML, Bakewell D. Are different kinds of instructional tasks used by different categories of students in different settings? Sch. Psychol. Rev. 1989;18:98-111.

Van dB. The misconception of the regression-based discrepancy operationalization in the definition and research of learning disabilities. J Learn Disabil 2002;35(3):194-204.

Sheridan SM, D’Amato RC. Partnering to chart our futures: School Psychology Review and School Psychology Quarterly combined issue on the multisite conference on the future of school psychology. Sch. Psychol. Q. 2003;18(4):352-57.

Shaywitz WS. Overcoming Dyslexia: A New and Complete Science-Based Program for Reading Pro-blems at any Level. New York (NY): Knopf Random House; 2003.

Büttner G, Hasselhornb M. Learning Disabilities: Debates on definitions, causes, subtypes, and responses. International Journal of Disability, Development and Education 2011;58(1):75-87.

Gilger JW, Kaplan BJ. Atypical brain development: A conceptual framework for understanding deve¬lopmental learning disabilities. Dev. Neuropsychol. 2001;20(2):465-81.

Epps S, Tindal G. The effectiveness of differential programming in serving students with mild handicaps: Placement options and instructional programming. En: Wang MC, Reynolds M, Walberg HJ, (eds). Handbook of Special Education: Research & Practice, Vol. 1. New York: Pergamon; 1987. p. 213-48.

Safran SP, Safran JS, Rich CE. Special education classification and program success: Is there a rela-tionship? Psychol. Sch.1991;24:340-C345.

D’Amato RC, Dean RS, Rhodes RL. Subtyping children’s learning disabilities with neuropsychological, intellectual, and achievement measures. Int. J. Neurosci. 1998;96:107-25.

Rourke BP. (ed.) Neuropsychology of Learning Disorders: Essential of Subtype Analysis. New York: Guilford; 1985.

Kavale, K. Effectiveness of special education. En: Gutkin RB, Reynolds CR. (eds.) The Handbook of School Psychology. New York: Wiley; 1990. p. 868-98.

Huebner ES, Gilman R. Toward a focus on positive psychology in school psychology. Sch. Psychol. Q. 2003;18(2):99-102.

Phelps L, Brown RT, Power TJ. Pediatric Psychopharmacology: Combining Medical and Psychosocial Interventions. Washington D.C.: American Psychological Association; 2002.

Conoley JC, Gutkin TB. Why didn’t - why doesn’t school psychology realize its promise? J. Sch. Psy-chol.1995;33:209-17.

Phares EJ. Clinical Psychology: Concepts, Methods, and Profession, 4.a ed. Pacific Grove (CA): Brooks/ Cole; 1992.

Condeluci A. Transition to employment. In: Savage RC, Wolcott GF. (eds.) Educational Dimensions of Acquired Brain Injury. Austin (TX): Pro-Ed; 1994. p. 519-42.

Traughber MC, D’Amato RC. Integrating evidence based neuropsychological services into school settings: Issues and challenges for the future. In: D’Amato RC, Fletcher-Janzen E, Reynolds CR. (eds.) The Handbook of School Neuropsychology. New York: Wiley; 2005. p. 827-57.

Restrepo G, Polo LM. Epilepsia, calidad de vida y desarrollo humano. San Juan de Pasto: Ediciones Cabrera; 2002.

Savater F. El valor de educar. Barcelona: Ariel; 1997.

Chevallier C, Kohls G, Troiani V, Brodkin ES, Schultz RT. The social motivation theory of autism. Trends in Cognitive Sciences 2012;16(4):231-9.

Luria AR. The Working Brain. Harmondsworth: Penguin Books; 1973.

Detalles del artículo