Main Article Content

Authors

This article shows the results of a research in which I decided to analyze the narratives of profes­sors of medical and surgical specialties in a university hospital in the city of Bogota, and inter­pret their teaching experiences, to learn some elements of their identity and the pedagogical knowledge they have built. A qualitative study was conducted from the hermeneutical historical approach, using life stories. Five teachers participated voluntarily. An analysis of the narratives focused on the meaning and the interpretation of the findings in the light of pedagogical theory was performed. In relation to teacher identity, the specialists became teachers unintentionally as a response to own labor requirements of the job at the university hospital. The construction process of the teachers started from their years of schooling, and pedagogical practice has a strong influence on what they learned from their own teachers. The academic activity is being under­taken by the major motivation vocation, expressions of thanks of their students and satisfaction for achieving the proposed learning objectives. The lack of teacher training creates tension and concern among teachers, which could be prevented with teacher education programs. 

Salcedo Monsalve, A. (2016). Identity of Professors of Medical and Surgical Graduate Programs at a University Hospital: A View from Life Stories. Revista Ciencias De La Salud, 14(01), 75–92. https://doi.org/10.12804/revsalud14.01.2016.07

Veiravé D, Ojeda M, Núñez C, Delgado P. La construcción de la identidad de los profesores de enseñanza media. Biografías de profesores. RIE [internet]. 2006 [citado 2014 jul 5]; 40(3):1-11. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/1509Veirave.pdf

Bolívar A, Fernández M, Molina E. Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangu-lación secuencial. FQS 2005; 6(1) Art 12.

Vaillant D. La identidad docente. Documento presentado en: i Congreso Internacional “Nuevas Tenden-cias en la Formación Permanente de Profesorado” [internet]. 2007 [citado 2013 nov 16] sep 5-7; Barce-lona. Disponible en: http://www.ub.edu/obipd/PDF%20docs/Assessorament/Educaci%C3%B3%20Primaria/Publicacions/La%20identidad%20docente.%20Vaillant,%20D.pdf.pdf

Aristizábal A, García A. Construcción de la identidad profesional docente: ¿posibilidad o utopía? Educyt. 2012; 126-38.

Vasilachis I. Análisis lingüístico e investigación cualitativa. En: Vasilachis I. Discurso científico, políti¬co, jurídico y de resistencia. Análisis lingüístico e investigación cualitativa. 1.ª ed. Barcelona: Editorial Gedisa; 2013. p. 15-61.

Ricouer P. Tiempo y Narración iii. En el tiempo narrado. México D.F: Siglo xxi editores; 1997.

Bruner J. Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza Editorial; 2000.

Vasilachis I. La investigación cualitativa. En: Vasilachis I. (Coord). Estrategias de investigación cuali-tativa. 1.ª ed. Barcelona: Editorial Gedisa; 2006. p. 23-60.

Trespaderne G. Educación ético cívica y tic en secundaria [tesis doctoral]. [Almería]: Universidad de Almería; 2010. p. 15-7.

Mallimaci F, Giménez-Béliveau V. Historias de vida y métodos biográficos. En: Vasilachis I. (Coord). Estrategias de investigación cualitativa. 1.ª ed. Barcelona: Editorial Gedisa; 2010. p. 23-60.

Cornejo M, Mendoza F, Rojas RC. La Investigación con Relatos de Vida: Pistas y Opciones del Diseño Metodológico. Psykhe 2008;17(1): 9-39.

Kvale S. Las entrevistas en Investigación Cualitativa. 1.ª ed. Madrid: Ediciones Morata; 2011.

Alliaud A. La biografía escolar en el desempeño profesional de los docentes nóveles [internet]. 1997 [citado 2014 jul 1]. Disponible en: http://live.v1.udesa.edu.ar/files/EscEdu/DT/DT22-ALLIAUD.PDF

Alliaud A. La experiencia escolar de maestros “inexpertos”. Biografías, trayectorias y práctica profe-sional. Revista Iberoamericana de Educación. 2004; 34(3).

Hernández F, Ornellas A, Petry P, Hermosilla P, Cid A. La construcción de la identidad en las narrati¬vas autobiográficas de los docentes universitarios. En: Hernández F, Rifá M. (Coords.). Investigación autobiográfica y cambio social. 1.ª ed. Barcelona: Ediciones Octaedro; 2011. p. 75-110.

Díaz C. Narrativas docentes y experiencias escolares significativas: relatando el sentido de ser maestro. Revista Científica Guillermo De Ockham 2007;5(2):55-65.

Pérez MT. Profesión: docente de medicina. ¿Se puede conjugar en un solo profesional el ejercicio de las dos profesiones? 1.ª ed. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2002.

Ferrer V, Martínez S, Montané A, Sánchez de SA. La construcción de la identidad en las narrativas autobiográficas de los docentes universitarios. En: Hernández F, Rifá M. (Coords.) Investigación auto-biográfica y cambio social. 1.ª ed. Barcelona: Ediciones Octaedro; 2011. p. 111-37.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.