Contenido principal del artículo

Janeth Hernández-Jaramillo
Katherine Velásquez Gómez

En las personas bilingües, los patrones específicos de la tartamudez en cada una de las lenguas pueden ser diferentes. Este estudio informa sobre el caso de un adulto bilingüe español/inglés cuyo idioma dominante es el español. Pruebas de habla y lenguaje se llevaron a cabo en los dos idiomas. Las muestras seleccionadas para el análisis de corpus de habla fueron: habla espontánea, descripción de la imagen y lectura. Se encontraron algunas diferencias en la distribución de la tar­tamudez. De los instantes disfluentes, 61,39 % del total fue presentado en inglés y el otro restante, 38,61 %, en español. En ambas lenguas, la tartamudez por tipo de palabra fue más frecuente en las palabras de función (preposiciones, pronombres y conjunciones) que en palabras de contenido (verbos, sustantivos y adjetivos). Para los tipos de disfluencia se observó que fueron similares en español e inglés, con el mayor porcentaje en el tipo repetición de palabras, seguido de prolongacio­nes de fonemas. Estos errores fueron más frecuentes en inglés que en español. Aunque es posible encontrar similitudes en el patrón de tartamudeo, es posible sugerir, frente a las leyes generales para la disfluencia en bilingües, que las diferencias pueden asociarse, no solo con la idiosincrasia específica del idioma, sino también con las características del bilingüismo propio de la persona. 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Hernández-Jaramillo, J., & Velásquez Gómez, K. (2015). Comparación de los patrones de tartamudez en dos lenguas: un reporte de caso. Revista Ciencias De La Salud, 13(03), 493-504. https://doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.09

Van-Borsel J, Maes L, Foulon S. Stuttering and bilingualism: A review. J Fluency Dis. 2001;26:179-205.

Siguan M. Bilingüismo y lenguas en contacto. Madrid: Alianza Editorial; 2001.

Bloodstein, O. A handbook on stuttering. Chicago: The National Easter Seal Society; 1995.

Anderson J, Conture EG. Language abilities of children who stutter: A preliminary study. J of Fluency Dis. 2000;25:283-304.

Postma A, Kolk H. Error monitoring in people who stutter: Evidence against auditory feedback defect theories. J Speech and Hearing Dis. 1991;35:1024-32.

Melnick K, Conture EN. Ohde R. Phonological priming in picture naming of young children who stutter. J Speech and Language- Hearing Res. 2003;46:1428-43.

Burger R, Wijnen F. Phonological encoding and word stress in stuttering and nonstuttering subjects. J Fluency Dis. 1999; 24:91-106.

Arndt J, Healey C. Concomitant disorders in school-age children who stutter. Language and Speech Hearing Services in School. 2001;32:68-78.

Yairi E. The onset of stuttering in two- and three-year-old children. J Speech and Hearing Dis. 1983;48:171-77.

Bernstein RN. A psycholinguistic perspective of the stuttering. In Curlee R, Siegel G, (eds.), Nature and treatment of stuttering: New directions. Boston: Allyn & Bacon; 1997. p. 99-127.

Newman RS, Bernstein RN. The role of selected lexical factors on confrontation naming accuracy, speed, and fluency in adults who do and do not stutter. J Speech and Language- Hearing Res. 2007;50:196-213.

Anderson J. Phonological neighborhood and word frequency effects in the stuttered disfluencies of children who stutter. J Speech and Language- Hearing Res. 2007;50:229-47.

Hartfield KN, Conture EG. Effects of perceptual and conceptual similarity in lexical priming of young children who stutter: preliminary findings. J Fluency Dis. 2006;31:303-24.

Howell P, Sackin S. Function word repetitions emerge when speakers are operantly conditioned to reduce frequency of silent pauses. J Psycholinguist Res. 2001 Sep;30(5):457-74.

Rami MK, Shine RE, Rastatter MP. Stutterers’ vocal reaction times to unilaterally presented high and low frequency verbs. Percept Mot Skills. 2000;91:123-30.

Howell P, Au-Yeung J, Pilgrim L. Utterance rate and linguistic properties as determinants of lexical dysfluencies in children who stutter. J Acoustic Society American. 1999;105:481-90.

Blood G, Ridenour VJ, Qualls CD, Hammer CS. Co-occurring disorders in children who stutter. J Communication Dis. 2003;36:427-48.

Yaruss J, La Salle L, Conture E. Evaluating stuttering in young children: diagnostic data. American J Speech and Language Pathology, 1998;7:62-76.

Hernández-Jaramillo J, Álvarez CJ. La tartamudez como un fenómeno prearticulatorio. Acta Neuro-lógica Colombiana. 2008;25:25-33.

Postma A, Kolk H, Povel DJ. Speech planning and execution in stutterers. J Fluency Dis. 1990;15:49-59.

Ardila A, Ramos E, Barrocas R. Patterns of stuttering in a Spanish/English bilingual: A case report. Clinical Linguistics & Phonetics. 2011 ;25(1):23-36.

Au-Yeung J, Gomez IV, Howell P. Exchange of disfluency with age from function words to content words in Spanish speakers who stutter. J Speech Language and Hearing Res. 2003;46:754-65.

Howell P. Comparison of two ways of defining phonological words for assessing stuttering pattern changes with age in Spanish speakers who stutter. J Multilingual Communication Dis. 2004;2:161-86.

Howell P, Au-Yeung J. Phonetic complexity and stuttering in Spanish. Clinical Linguistic Phonetics. 2007;21:111-27.

Brown S.F. The loci of stuttering in the speech sequence. J Speech Dis. 1945;10:181-92.

Jakielski K. Motor organization in the acquisition of consonant clusters [Unpublished doctoral disser-tation]. [Austib]: University of Texas; 1998. In: Ardila A, Ramos E, Barrocas R. Patterns of stuttering in a Spanish/English bilingual: A case report. Clinical Linguistics & Phonetics. 2011 Jan; 25(1):23-36.

American Speech-Language-Hearing Association. Guidelines for practice in stuttering treatment [Guidelines] [internet], 1995. [cited 2014/05/17] Available from www.asha.org/policy

Li P, Sepanski S, Zhao X. Language history questionnaire: A web-based interface for bilingual research. Behaviour Res. Met. 2006;38(2):202-10.

Goodglass H, Kaplan E, Barresi B. Evaluación de la afasia y de trastornos relacionados. Buenos Aires: Editorial Médica-Panamericana; 2005.

Fairbanks G. Voice and articulation drillbook, 2.nd ed. New York: Harper & Row. 1960.

Au-yeung J, Howell P, Pilgrim L. Phonological words and stuttering on function words. J Speech, Language and Hearing Res. 1998;41:1019-30.

Moreno Jaén M. Recursos electrónicos de análisis de la densidad y frecuencia del léxico para la evalua-ción de textos en la enseñanza del inglés: presentación de ADA (adelex analyser). In R. Mairal et al. (Eds.), Actas del xxiv Congreso Internacional de AESLA Madrid: Servicio de Publicaciones de la UNED. 2007; p. 701-712.

Sebastián-Gallés N, Martí MA, Carreiras M, Cuetos F. lexesp: Léxico informatizado del español. Bar-celona: Ediciones Universitat de Barcelona; 2000.

Howell P, Au-Yeung J, Sackin S. Internal structure of content words leading to lifespan differences in phonological difficulty in stuttering. J Fluency Dis. 2000; 25:1-20.

Detalles del artículo