Main Article Content

Authors

Nowadays, governments, universities, research centers and other institutions, like museums, invest its resources, human and financial, in public understanding of science. However, the abyss and indifference towards science seem not decrease or doing it slowly. This article looks at theoretical framework of scientific consumption from cultural consumption perspective and discusses some examples of it.

Patricia Castellanos Pineda

Docente colaboradora Departamento de Arte y Humanidades. Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Investigadora Observatorio de la Difusión de la Ciencia. Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) (www.odc.cat)
Castellanos Pineda, P. (2010). Public Communication of Science and Cultural Consumption. Scientific Information as an Independent Element. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 3(2), 110–121. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3926

Baró, E. (2008). “Mesures de la dimensió económica del sector cultural”, en

Revista Cultura. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Bocock, R. (1995). El Consumo. Madrid: Talasa Ediciones.

Bourdieu, P. y Darbel, A. (2003). El amor al arte. Barcelona: Paidós.

Bourdieu, P. (1988). La Distinción. Madrid: Taurus.

Cameron, D. (1968). “A view point: the museum as a communication system

and implications for museum education”, en Curator, 11 (1). Pgs. 33-40.

Castellanos Pineda, P. (2008). Los museos de ciencias y el consumo

cultural. Una mirada desde la comunicación. Barcelona: Editorial UOC.

__________________ (2006). “Los museos y la incertidumbre de la

ciencia”, en Ciudadanías de la incertidumbre. Comunicación, poder y

subjetividad. Bogotá: FELAFACS.

Comisión Europea (2010). Special Eurobarometer. Science and Technology

Report. Bruselas: UE

_________________ (2007). Especial Eurobarómetro. La investigación

científica en los medios de comunicación. Bruselas: UE

_________________ (2005). Eurobarómetro (Europeans, science and

technology). Bruselas: UE.

De Certeau, M. (1990). L’Invention du quotidien. 1. arts de faire. Bussière à

Saint-Amand (Cher): Éditions Gallimard.

Departament de Cultura i Institut d'Estadística de Catalunya (2002).

Enquesta de consum i pràctiques culturals de Catalunya 2001. Barcelona:

Generalitat de Catalunya.

Doyal, L. y Gough, I. (1994). Teoría de las necesidades humanas.

Traducción de José Antonio Moyano y Alejandro Colás. Barcelona, Madrid:

Icaria, Fuhem.

Douglas, M. and Isherwood, B. (1996). The world of goods. London:

Routledge.

Featherstone, M. (2000). Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos

Aires: Amorrortu editores.

Fecyt (2009). IV encuesta Nacional de Percepción social de la Ciencia y la

Tecnología. Madrid: Fecyt.

Fiske, J. (1990). Understanding Popular Culture. Boston, London, Sydney,

Wellington: Unwin Hyman.

Galbraith, J.K. (1973). La sociedad opulenta. Barcelona: Ariel.

Rifkin, J. (2000). La era del acceso. La revolución de la nueva economía.

Barcelona: Paidós.

Roqueplo, Ph. (1983). El reparto del saber. Barcelona: Gedisa Editorial.

Sociedad General de Autores (SGAE) (2005). Estudio de hábitos y prácticas

culturales en España-2004. Madrid: SGAE.

Sunkel, G. (coord.) (1999). El consumo cultural en América Latina. Bogotá:

Convenio Andrés Bello.

Veblen, Th. (1974). Teoría de la clase ociosa. México: Fondo de Cultura

Económica.

Vogt, C. y Polino, C. (2003). Percepción pública de la ciencia. Resultados

de la encuesta en Argentina, Brasil, España y Uruguay. São Paulo: Editora

Unicamp. Edición bilingüe: Español- portugués.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.