Main Article Content

Authors

The information coverage of irregular migration on television news, far from approaching approaches aligned with human rights, is based on dramatization from sensationalist sketches, giving a propensity to negative connotations (problem, threat, crime, etc.). In this research, with the aim to measure a series of aspects regarding the treatment of information on human rights and migration, we analyzed the nightly news broadcasts of national generalist television in Spain. To achieve this goal, a quantitative content analysis methodology was used by adapting one of the criteria of the indicator of social profitability in communication (irscom), specifically the one referring to the programming goals from a perspective of usefulness for citizens. Among the main conclusions, the scarcity and diversity of informative pieces on these subjects and their approaches are noteworthy. In addition to a clear trend toward dramatization, through the abuse of news items on the arrival of small boats evoking images of crisis in which migrants and their circumstances are rarely taken as news sources.

Carmen del Rocío Monedero Morales, Universidad de Málaga

Carmen del Rocío Monedero-Morales is Senior Lecturer in the Department of Journalism and Vice-Dean of Business, Infrastructures and Environmental Sustainability in the Faculty of Communication Sciences at the University of Malaga. She holds a PhD with European Mention in Journalism from the University of Malaga and her line of research focuses on local media, music journalism, gender in urban culture and educational innovation. She is a member of COMandalucía, the observatory of local public and associative media of the UMA. She has worked as Head of Press at the Provincial Delegation of Welfare and Social Equality of the Junta de Andalucía and at the Mancomunidad de Municipios de la Costa del Sol-Axarquía, as well as journalist in radio and written press and collaborator in music and culture sections of several media.

María Teresa Mercado Saez, Universidad de Valencia

María Teresa Mercado-Sáez is Professor of Journalism at the University of Valencia. The analysis of environmental issues in the media has been the focus of her research in recent years, with special attention to the analysis of the coverage of climate change. She is the author or co-author of more than fifty articles in scientific journals and book chapters. She has two six-year research periods recognised by the CNEAI. She is a columnist for the Valencian newspaper Levante-EMV and a member of the board of the Association of Environmental Information Journalists (APIA). CEU Ángel Herrera Award for the best research work in the Social Sciences Area in 2013.

Monedero Morales, C. del R., & Mercado Saez, M. T. (2024). Human Rights and Migration as Key Elements in the Social Function of Television News in Spain. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 17(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.13079

acnur. (2019). Hacer periodismo sin etiquetas: herramientas útiles para combatir la discriminación hacia las personas refugiadas. Universidad Central de Chile. https://www.acnur.org/publications/folletos/5d9bb4264/hacer-periodismo-sin-etiquetas-herramientas-utiles-para-combatir-la-discriminacion.html

Ardèvol, A. (2015). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1053/23es.html

Ardèvol, A., Gil de Zúñiga, H., & McCombs, M. E. (2020). Orígenes y desarrollo de la teoría de la agenda setting en comunicación. Tendencias en España (2014-2019). Profesional de la Información, 29(4), 1-23. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.14

Arévalo, A. I., Al Najjar, T., & Aidar, T. (2020). La cobertura informativa de la inmigración en Televisión Española. El caso del barco Aquarius. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(1), 13-25. https://doi.org/10.5209/esmp.73744

Barlovento Comunicación. (2022). Análisis de la industria televisiva-audiovisual. https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2023/01/Informe-anual-2022_Barlovento-Comunicacion.pdf

Bartolomé, D. (1998). Los informativos en televisión y su análisis. Enseñanza: Anuario Interuniversitario de Didáctica, (16), 127-150. http://e-spacio.uned.es/fez37/public/view/bibliuned:20517

Carniel, R., Ortega, E., & Velázquez, T. (2018). El tratamiento de la información sobre flujos migratorios en los medios de los países mediterráneos. adComunica: Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (16), 159-178. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2018.16.9

Cerutti, M. (2022). Migrantes y migraciones: nuevas tendencias y dinámicas. La Argentina en el siglo xxi: cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual. Encuesta sobre la estructura social. En J. I. Piovani & A. Salvia (Eds.), La sociedad argentina en el siglo xxi. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual (pp. 443-465). Clacso.

De Frutos, R., & Vicente, M. (2019). Personas refugiadas, migrantes y desplazadas en la frontera sur. Estudio comparado del tratamiento periodístico en siete países de la Unión Europea. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 147-163. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.63721

Entman, R. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43, 51-58. https://is.muni.cz/el/1423/podzim2018/POL256/um/Entman_1993_FramingTowardclarificationOfAFracturedParadigm.pdf

European Commission. (2021, 28 de mayo). Euromed Migration IV. Migration and demography. https://knowledge4policy.ec.europa.eu/projects-activities/euromed-migration-iv_en

egm. (2023). aimc. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit

Gálvez, I. (2020). The size, socio-economic composition and fiscal implications of the irregular immigration in Spain. Working paper. Universidad Carlos III de Madrid. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/30643#preview

Gallean, R. (2003). Prejuicios, discriminación y estereotipos en terapia. Cátedra: Ética Profesional. http://www.monografias.com/trabajos28/etica/etica.shtml

Granados, A. (2006). Medios de comunicación, opinión y diversidad (social y cultural). Reflexiones en torno al fenómeno migratorio. En M. Lario (Coord.), Medios de comunicación e inmigración (pp. 59-84). Caja de Ahorros del Mediterráneo.

Guerrero, F., Pont, C., & Lefler, M. (2013). La construcción de la imagen de la política en los noticiarios televisivos en España. Exo- y endo- equilibrios de la calidad de la información política. Revista Latina de Comunicación Social, (68), 167-188. http://www.revistalatinacs.org/068/paper/973_pompeu/07_palencia.html

González, M. E., Sierra, F., & Benítez, L. (2014). Discurso informativo y migración. Análisis de las rutinas productivas de televisión y la diversidad sociocultural en Andalucía. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(2), 735-751. https://www.researchgate.net/publication/271387061_Discurso_informativo_y_migracion_Analisis_de_las_rutinas_productivas_de_television_y_la_diversidad_sociocultural_en_Andalucia#fullTextFileContent

Humanes, M. L. A. (2001). El encuadre mediático de la realidad social. Un análisis de los contenidos informativos en televisión. zer: Revista de Estudios de Comunicación, (11), 119-141. https://doi.org/10.1387/zer.6072

Krippendorff, K., & Bock, M. A. (2009). The content analysis reader. sage.

Lawlor, A., & Tolley, E. (2017). Deciding who’s legitimate: news media framing of immigrants and refugees. International Journal of Communication, 11, 967-991.

Ley 11 de 2018 (28 de diciembre), Ley de Información no Financiera y Diversidad. BOE-A-2018-17989.

López, A., & Cuenca, F. (2005). Televisión e información: análisis de los criterios de televisión de calidad en los informativos de las cadenas nacionales. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 25, 101-329. https://www.grupocomunicar.com/la-television-que-queremos/

Lorite, N., & Blanco, J. P. (2002). La investigación sobre el tratamiento de la inmigración en los medios de comunicación desde la universidad: propuestas del Migracom. Quaderns del cac, (12), 57-65. https://www.cac.cat/sites/default/files/migrate/quaderns_cac/Q12_ES.pdf

Maxwell, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y Sociedad, 8(1), 7-32. https://www.buenastareas.com/ensayos/6-Mccombs-Y-Evatt-Los-Temas-Y-Los-Aspectos-Explorando-Nueva-Dimensin-Agenda-Setting-1/84108652.html

McCombs, M. E. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Paidós.

Molina, L. (2018). Periodismo y derechos humanos de las mujeres y las personas diversas sexualmente. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. https://www.iidh.ed.cr/periodismo/example-assets/books/GuiaPeriodistasFinal.pdf

Muñiz, C., & Igartua, J. J. (2004). Encuadres noticiosos e inmigración. Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas. zer: Revista de Estudios de Comunicación, 9(16), 1-9. https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/40850/5311-19679-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Paidós.

Nogales, A. (2020). Periodismo low, periodismo slow y derechos humanos. Diferencias y riesgos en la cobertura informativa del fenómeno migratorio en España. Revista Inclusiones, 7(2), 75-103. https://orcid.org/0000-0003-0050-6979

Observatorio de la Responsabilidad Social Corporativa. (2019). Informe de responsabilidad social corporativa en las empresas del ibex 35. https://observatoriorsc.org/descarga-gratis-el-informe/?download-id=7531

Price, V., Tewksbury, D., & Powers, E. (1997). Switching trains of thought: the impactof news frames on readers’ cognitive responses. Communication Research, 24(5), 481-506. https://doi.org/10.1177/009365097024005002

Rodríguez, M. (2009). Medios de comunicación y derechos humanos: los hechos y los derechos. Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 67(130), 235-255. https://revistas.comillas.edu/index.php/miscelaneacomillas/article/view/897

Rubio, J. M. (2009). Opinión pública y medios de comunicación. Teoría de la agenda setting. Gazeta de Antropología, 25(1). https://digibug.ugr.es/handle/10481/6843

Tuchman, G. (1978). Making news. Free Press.

Valbuena, C., Caro, R., & Fernández, M. (2018). Informe-encuesta 2017: evolución del racismo, la xenofobia y otras formas de intolerancia. Centro de Investigaciones Sociológicas. https://www.inclusion.gob.es/oberaxe/ficheros/documentos/Informe-Racismo-2017.pdf

Vargas, M. D. (1998). La inmigración africana de venta ambulante: el caso de Alicante. En F. Checa (Ed.), Africanos en la otra orilla. Trabajo, cultura e integración en la España mediterránea (pp. 61-80). Icaria.

Yin, R. K. (2014). Case study research: design and methods. sage.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.