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According to the precepts of the new museology, museums came to play a very significant social and pedagogical role throughout the 20th century. Today, beyond the physical space, museum institutions have the possibility of further democratizing access to their cultural content and disseminating knowledge among population. With digitalization and technology development, communication has undergone changes at various levels. On the one hand, the media have moved toward convergence; whereas on the other hand, the way in which institutions and users interact has also been affected by participatory culture. Based on this scenario, this research analyzes museum communication through digital media. More specifically, content analysis will be applied to a sample of 100 museums in Brazil, Spain, Mexico, and Portugal to observe how they communicate through official websites and on Instagram. Ultimately, it will be verified whether these tools act as potential promoters of access to culture and heritage.

Jenifer Dos-Santos-Abad

Licenciada en Diseño Gráfico por la Universidade do Estado de Minas Gerais y Máster
Universitario en Comunicación Audiovisual: Investigación e Innovación en la Universidad
de Salamanca. Actualmente trabaja como Product Designer/Design Lead. Anteriormente,
trabajó en Dirección de Arte y Diseño gráfico. Líneas de investigación: comunicación
museística, entornos digitales y análisis de contenido.

Valeriano Piñeiro-Naval

Doctor Europeus en Comunicación por la Universidad de Salamanca, España, donde ejerce como profesor ayudante doctor en el Departamento de Sociología y Comunicación. Además, es integrante del Observatorio de los Contenidos Audiovisuales (OCA) en esta misma institución. Líneas de investigación: patrimonio cultural, turismo y TIC, y meta- investigación en comunicación. Publicaciones recientes: Piñeiro-Naval, Valeriano y Serra, Paulo (2021), “Estado de la web local portuguesa: evidencias empíricas acerca de la brecha digital entre regiones”, en Revista Española de Documentación Científica, vol. 44, núm. 2, España: CSIC; Piñeiro-Naval, Valeriano y Morais, Ricardo (2021), “Tendencias de los artículos académicos sobre TIC y web social en el período 2013-2017”, en Cuadernos.info, núm. 48, Chile: Pontificia Universidad Católica; Piñeiro-Naval, Valeriano, Morais, Ricardo y Baptista, João Pedro (2021), “Una perspectiva hispánica sobre la actual investigación en comunicación (2014-2019)”, en Revista General de Información y Documentación, vol. 31, núm. 2, España: Universidad Complutense de Madrid.

Isabel Somoza-Sabatés

Egresada con honores en Comunicación con Especialidad en Publicidad y Corporativo por la Universidad Anáhuac Cancún, México, y Máster Universitario en Comunicación Audiovisual: Investigación e Innovación en la Universidad de Salamanca, España. Especializada en content manager communications y dirección publicitaria. Líneas de investigación: información turística, Teoría del Framing y análisis de contenido.

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