Main Article Content

Authors

The purpose of the research was to develop a scale to measure de college adjustment. The theorical model was based on three dimensions: academical, social and institutional and with a correlational descriptive design were used different techniques to collect the validity evidence. The principal sample was conformed for 673 students: 42,1% women, 57,7% men and 0,3% other, with an average of 18,29 years old. In the first analysis were found evidence associated to the content of the dimensions of the scale denominated AjusteU. In the validity convergent analysis was found a correlation of 0,582 to a significance level of 0.01 (bilateral) with the instrument CAVU, other measure that is theoretically related to the adjustment process to the university life. In the third analysis, the theoretical approach was validated with empirical data using a structural equation model. Finally, in the predictive analysis was proved that the scoring of the scale AjusteU was associated significantly with the performance of the first period of college. The main conclusion is that these evidence of validity and reliability allow an appropriate use of their results, specifically, in the opportune decision making to favor the transition process from high school to higher education. 


 

Moreira-Mora, T. ., Mata-Salas, A., & Pizarro-Aguilar, L. (2023). Evidence of Validity of a Scale to Assess College Adjustment. Avances En Psicología Latinoamericana, 41(3), 1–16. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.12725

Arrieta, A. (2018). Vivir la Universidad: Manual para Población Indígena de Primer Ingreso de la Universidad Nacional de Costa Rica. Congreso CLABES. Panamá. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1976/2914

Bonilla-Jimenez, F. I., & Escobar, J. (2009). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos De Psicología, 9 (1), 51-67. https://issuu.com/universidadelbosque/docs/vol9

Casado-Muñoz, R., Lezcano-Barbero, F., & Colomer-Feliu, J. (2015). Diez pasos clave en el desarrollo de un programa de mentoría universitaria para estudiantes de nuevo ingreso. Revista Electrónica Educare, 19(2), 155-179. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.10

Cea-D´Ancona, M. A. (2002). Análisis multivariable. Teoría y práctica en la investigación social. Síntesis

Chavoshi, S., Wintre, M. G., Dentakos, S., & Wright, L. (2017). A Developmental Sequence Model to University Adjustment of International Undergraduate Students. Journal of International Students, 7(3), 703-727. http://doi.org/10.5281/zenodo.570029

Escobedo, M. T., Hernández, J. A., Estebané, V., & Martí¬nez, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y re¬sultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cyt/v18n55/art04.pdf

Fernández, A. G. (2007). Modelos de motivación académica: una visión panorámica. REME, 10(25), 1. http://reme.uji.es/articulos/numero25/article1/article1.pdf

Fernández-Martín, T., Solís-Salazar, M., Hernández-Jiménez, M.T. & Moreira-Mora, T.E. (2019). Un análisis multinomial y predictivo de los factores asociados a la deserción universitaria. Revista Educare, 23(1), 1-25. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.5

Figuera, P., Dorio, I., & Forner, A. (2003). Las competencias académicas previas y el apoyo familiar en la transición a la universidad. Revista de investigación educativa, 21(2), 349-369. https://revistas.um.es/rie/article/view/99251

Figuera, P. & Torrado, M. (18 al 20 de octubre del 2012). La adaptación y la persistencia académica en la transición en el primer año de universidad: el caso de la Universidad de Barcelona. I Congreso Internacional e Interuniversitario de Orientación Educativa y Profesional: Rol y retos de la orientación en la Universidad y en la sociedad del siglo XXI. Barcelona, España. http://hdl.handle.net/2445/32417

Gairín, J., Muñoz. J., Feixas, M., & Guillamón, C. (2009). La transición Secundaria-Universidad y la incorporación a la Universidad. La acogida de los estudiantes de primer curso. Revista Española de Pedagogía, 67(242), 27-44. http://www.jstor.org/stable/23766220

García-Martín, M., & Hombrados-Mendieta, I., & Gómez-Jacinto, L. (2016). A Multidimensional Approach to Social Support: The Questionnaire on the Frequency of and Satisfaction with Social Support (QFSSS). Anales de Psicología, 32(2),501-515. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16745250022

García-Ros, R., & Pérez-González, F. (2011). Validez predictiva e incremental de las habilidades de autorregulación sobre el éxito académico en la universidad. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 231-250. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17518828002

Hair, J. F. Jr., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Prentice Hall

Hernández-Jiménez, M., & Moreira-Mora, T., & Solís-Salazar, M., & Fernández-Martín, T. (2020). Estudio descriptivo de variables sociodemográficas y motivacionales asociadas a la deserción: la perspectiva de personas universitarias de primer ingreso. Revista Educación, 44(1), 210-229. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37247

IBM Corporation. (2010). IBM SPSS Statistics for Win¬dows (19.0). [Software de cómputo]. Autor.

Jaramillo, C. (2021). Climas de aprendizaje de apoyo a la autonomía y su influencia en la educación superior: Una revisión de la literatura. Digital Publisher CEIT, 6(1), 219-232. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.366

Lozano, A. B., Rioboo, A. P., Paz, R. S., & Enríquez, E. B. (2005). Motivación académica, orientación a metas y estilos atribucionales: la escala CEAP-48. Revista de psicología y educación, 1(2), 103-136. http://www.rpye.es/pdf/20050102.pdf#page=103

Mamani, T. H. (2017). Efecto de la adaptabilidad en el rendimiento académico. Educación Superior, 2 (1), 38-44. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832017000100004&script=sci_arttext

Martínez, A. H., Torregrosa, Y. S., & Murcia, J. A. M. (2015). Adquisición de las competencias profesionales según el soporte de autonomía, mediadores psicológicos y motivación. Bordón Revista de pedagogía, 67(4), 61-72. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67406

Mata-Salas, A. (2018). La mentoría de pares como herramienta para el proceso de integración a la vida universitaria: Un análisis desde la percepción de estudiantes de primer ingreso inscritos en el programa IntegraTEC del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Congreso CLABES. Panamá. http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1988

Maya, I., Holgado, D., & Lubbers, M. (2018). Efectos de la estructura de las redes personales en la red sociocéntrica de una cohorte de estudiantes en transición de la enseñanza secundaria a la universidad. Universitas Psychologica, 17(1), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-1.eerp

Molina, N. (2015). Población Estudiantil de la Universidad de Costa Rica: Características socio- personales e interés en torno a su desarrollo personal. Revista de Actualidades de Investigación en Educación, 15(1), 1-26. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20985

Montero-Rojas, E., Moreira-Mora, T.E., Zamora-Araya, J.A., & Smith-Castro, V. (2021). Una nueva mirada teórica y metodológica a diferencias de género en pruebas de matemática: Razonamiento, actitudes psicosociales y modelos multinivel. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-21. http://doi.org/10.15359/ree.25-1.8

Moral-de la Rubia, J. (2019). Revisión de los criterios para validez convergente estimada a través de la Varianza Media Extraída. Psychologia, 13(2), 25-41. https://doi.org/10.21500/19002386.4119

Moreno-Murcia, J. A., Silveira-Torregrosa, Y., & Alias-García, A. (2015). Modelo predictivo para la mejora de la percepción de competencia y rendimiento académico en estudiantes universitarios. REDU Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 173-188. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5443

Naipe Delgado, M. C., Salabert Tortoló, I., Morales Díaz, M., Mestre Cárdenas, V. A., Garriga Alfonso, N. E., & Toledo Martínez, T. E. (2017). La motivación en los estudiantes de primer año de la carrera de Medicina. Revista médica electrónica, 39(4), 906-915. http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v39n4/rme060417.pdf

O’Donnell, M.B., Shirley, L.A., Park, S. S., Nolen, J.P., Gibbons, A.M., & Rosén, L.A. (2018). The College Adjustment Questionnaire: A Measure of Students’ Educational, Relational, and Psychological Adjustment to the College Environment. Journal of College Student Development, 59(1), 116-121. https://doi.org/10.1353/csd.2018.0009

Ortiz, M., Andrade, S., Corrales, K., Delgado, R., Obando, J., & Víquez, M.F. (2013). El papel de la familia en la decisión de ingresar a la educación universitaria de las y los estudiantes de primer ingreso de la Universidad de Costa Rica. [Memoria de Seminario de Graduación, Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica]. Repositorio SIBDI-UCR. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/2161

Páramo, M., Araújo, A., Tinajero, C., Almeida, L., & Rodríguez, M. (2017). Predictores del ajuste de los estudiantes durante la transición a la Universidad en España. Psicothema, 29(1), 67-72. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/11591

Polit, D.F. & Tatano, C. (2006). The Content Validity Index: Are You Sure You Know What’s Being Reported? Critique and Recommendations. Research in Nursing & Health, 29, 489–497. https://doi.org/10.1002/nur.20147

Posada-Bernal, S., Bejarano-González, M. A., Rincón-Roso, L. A., Trujillo-García, L., & Vargas-Rodríguez, N. (2021). Cambios en las relaciones interpersonales de los jóvenes universitarios durante la pandemia. Revista Habitus: Semilleros de Investig

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.