Main Article Content

Authors

The main of this article were: (1) To describe the degree of objectives knowledge and the planning strategies identified by university students in relation to the process of developing written texts, and (2) to establish the link between the students’ perception about these processes and the academic success. The hypothesis was that the students that describe a low degree of metacognitive knowledge and planning strategies used in the process of writing, show low levels of academic success. A comparative and descriptive research design was used with 462 students selected intentionally from two psychology programs (231 Colombian and 231 French students with average age of 18.8 and 20.1 years old respectively). These students completed a questionnaire composed by two scales: Metacognitive Knowledge and Planning Strategies in Writing. It was found that the students acknowledged their metacognitive knowledge used when developing their written texts. The Colombian students described that they use planning strategies occasionally while the French students declared that they use this strategy more frequently. In addition, a positive correlation appeared between the metacognition and the academic success.

Kiara Campo Landines, Universidad del Norte

Profesional del área de la psicología. Magister en Psicología Clínica- Universidad del Norte, Barranquilla. Analista de Bienestar Social del Departamento de Manejo de Carbón- Carbones del Cerrejón, La Guajira.

Dyanne Escorcia, Université de Poitiers

Maître de conférences Université de Poitiers - École Supérieure du Professorat et de l’Éducation (Poitiers)Docente-Investigador, Universidad de Poitiers (Francia)

Mayilin Moreno, Universidad del Norte

Candidata a Doctora Universidad de Toulouse Le Mirail-Francia. Profesora del Dpto de Psicología de la Universidad del Norte de Barranquilla - Colombia

Jorge Palacio, Universidad del Norte

Jorge Palacio PhD.

Profesor del Dpto de Psicología de la Universidad del Norte de Barranquilla - Colombia. Coordinador Doctorado en Psicología. Investigador del Grupo de Investigaciones en Desarrollo Humano

Campo Landines, K., Escorcia, D., Moreno, M., & Palacio, J. (2016). Metacognition, writing and academic performance in Colombian and French college students. Avances En Psicología Latinoamericana, 34(2), 233–252. https://doi.org/10.12804/apl34.2.2016.03

Akyol, Z. & Garrison, D. R. (2011). Assessing metacognition in an online community of inquiry. The Internet and HigherEducation, 14(3), 183-190.

Álvarez, J. (1997). Etiología de un sueño. Bogotá: Universidad Autónoma de Colombia.

Barceló, E., Lewis, S., & Moreno, M. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. Psicología desde el Caribe, 18, 109-138.

Bereiter, C. (1980). Development in writing. En G. Lee & E. Steinberg (Ed.), Cognitive processes in writing, New Yersey: L. Elbaum Associates.

Bereiter, C., Burtis, P., & Scardamalia, M. (1988). Cognitive in constructing main points in written composition. Journal of Memory and Language, 27, 261-278.

Berninger, V., Whitaker, D., Feng, Y., Swanson, H.-L., & Abott, R. D. (1996). Assessment of planning, translating and revising in junior high writers. Journal of School Psychology, 34(1), 23-52.

Boekaerts, M. (1999). Metacognitive experiences and motivational state as aspect of self-awareness: review and discussion. European Journal of Psycholoy of Education, 14(4), 571-584.

Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Psychologist, 1(2), 100-112.

Brown, A. (1987). Metacognition, executive control and other more misterius mechanismes. En F. Weinert & R. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding (pp. 65-116) Hillsdale: Lawrence Elbaum.

Caballero, C., Hederich, C., & Palacio, J. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146.

Carey, L., Flower, L., Hayes, J. R., Schriver, K. A., & Hass, C. (1989). Differences in Writers´ Initial Task Representations. National Center for the Study of Writing and Literacy. Recuperado de http://www.nwp.org/cs/public/print/nwpr/621

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educare Investigación, 20, 409-415.

Carlino, P. (2004). Culturas académicas contrastantes en Australia, EEUU y Argentina: representaciones y prácticas sobre la escritura y sobre la supervisión de tesis en el grado y el posgrado universitarios. Trabajo presentado en la Reunión internacional “Mente y cultura: cambios representacionales en el aprendizaje”. Centro regional universitario Bariloche de la Universidad Nacional del Comahue, 11, 12 y 13 de febrero de 2004.

Castelló, M., Bañales, G., & Vega, N. (2010). Enfoques en la investigación de la regulación de escritura académica: estado de la cuestión. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1253-1282.

Cázares, A. (2009). El papel de la motivación intrínseca, los estilos de aprendizaje y estrategias metacognitivas en la búsqueda efectiva de información online. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 73-85.

Coulon, A. (1997). Le métier d’étudiant: l’entrée dans la vie universitaire. Paris: PUF.

Delgado, A. (2002). Pedagogía universitaria contemporánea en la perspectiva del desarrollo humano: sus horizontes Críticos. Ponencia presentada en noviembre, en el Programa de Formación de Profesores Universitarios en Servicio de la Universidad de Pamplona, Colombia.

Ellis, J. (2004). Metacognicion, aprendizaje autorregulado y estrategias de estudio. En J. Ellis (Ed.), Aprendizaje humano (pp. 365-405). Madrid: Prentice Hall.

Escorcia, D. (2012). Conceptions de l’écriture à l’université: analyse des représentations d’enseignants français et colombiens. Recherches en Didactiques. Les Cahiers Théodile, 12, 123-141.

Escorcia, D. (2010a). Conocimientos metacognitivos y autorregulación: una lectura cualitativa del funcionamiento de los estudiantes universitarios en la producción de textos. Avances en Psicología Latinoamericana, 28(2), 265-277.

Escorcia, D. (2010b). Quel rapport entre la métacognition et la performance à l’écrit? Analyse de la situation d'étudiants en sciences humaines. Education & Didactique, 4(3), 55-74.

Escorcia, D. & Fenouillet, F. (2011). Quel rôle de la métacognition dans les performances en écriture?: Analyse de la situation d’étudiants en sciences humaines et sociales. Revue Canadienne de L’éducation, 34(2), 53-76.

Escorcia, D. & Moreno, M. (2010). Conceptions et pratiques déclarées relatives à l’écriture en contexte universitaire: paroles d’enseignants. Documento procedente de las Actas de Colloquio LEESP: L’Écriture et ses Pratiques, Poitiers, 8-10 noviembre. Recuperado de http://www.gdr-pve.fr/sites/www.gdr-pve.fr/IMG/pdf/Escorcia_Moreno.pdf

Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.

Flavell, J. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. En F. Weinert & R. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation, and understanding (pp. 21-29). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Flavell, J. (1992). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. En N. Thomas (Ed.), Metacognition: Core readings (pp. 3-9). Boston: Allyn & Bacon.

Flavell, J., Miller, P., & Miller, S. (1993). Cognitive development. London: Prentice-Hall.

García, J. & Bausela, E. (2004). Relación del conocimiento de la persona, de la tarea y de la estrategia en relación a la escritura con la coherencia y productividad de la composición escrita en niños/as con y sin dificultad de aprendizaje y/o bajo rendimiento. Revista de Educación, 334, 223-234.

García-Sánchez, J., De Caso-Fuentes, A., Fidalgo-Redondo, R., Arias-Gundin, O., Pacheco-Sans, D., & Torrance, M. (2009). Investigaciones recientes en desarrollo en instrucción de la composición escrita en el sistema educativo español. Aula Abierta, 37(1), 91-104.

García, J. & Fidalgo, R. (2003). Cambios en la metacognición de los procesos psicológicos de la escritura en estudiantes de 3o EP a 3o ESO. Revista de Psicología General y Aplicada, 56(2), 239-251.

Georghiades, P. (2004). From the general to the situated: three decades of metacognition. International Journal of Science Education, 26, 365-383.

González, B. & Vega, V. (2010). Prácticas de lectura y escritura en la universidad: el caso de cinco asignaturas de la Universidad Sergio Arboleda. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.

González, F. (1996). Acerca de la metacognición. Paradigmas, 17, 109-135.

Graham, S., Gillespie, A., & McKeown, D. (2012). Writing: importance, development, and instruction. Reading and Writing, 26(1), 1-15. doi:10.1007/s11145-012-9395-2

Graham, S., Harris, K. L., & Mason, L. (2005). Improving the writing performance knowledge, and self-efficacy of struggling young writers: The effects of self-regulated strategy development. Contemporary Educational Psychology, 30, 207 241.

Gravini, M. & Iriarte, F. (2008). Procesos metacognitivos de estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje. Psicología desde el Caribe, 22, 1-24.

Haccoun, R. (1987). Une nouvelle technique de vérification de l’équivalence de mesures psychologiques traduites. Revue Québécoise de Psychologie, 8(3), 30-39.

Hacker, D. & Bol, L. (2004). Metacognitive theory: Considering the social-cognitive influences. En M. C. Interny & S. van Etten (Eds.), Big theories revisited: Research on sociocultural influences on motivation and learning (pp. 275-297). Greenwich, CT: Information Age.

Hayes, J. & Flower, L. (1980). Identifying the organization of writing processes. En L. W. Gregg & E. R. Steinberg (Eds.). Cognitive processes in writing (pp. 3-30). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.

Hayes, J. & Flower, L. (1986). Writing research and the writer. American Psychologist, 41 (10), 1106-1113.

Kaplan, A. (2008). Clarifying metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: What’s the purpose? Educational Psychology Review, 20(4), 477-484.

Kermarrec, G. & Michot, T. (2007). Développement et validation d’une échelle de mesure des stratégies d’apprentissage spontanément utilisées par des adolescents en éducation physique et sportive. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne des Sciences du Comportement, 39(3), 235-245.

L’Onisep. (2012). Guides d’orientation - Schéma de l'enseignement en France Année 2011-2012. Recuperado de http://www.onisep.fr/Guides-d-orientation

Martínez, C. (1999). Hacia un modelo de lectura y escritura: una perspectiva discursiva e interactiva de la significación. Revista Signos, 32(45-46), 129-147.

Martínez, R., Tubau, E., Guilera, L., Rabanaque, S., & Sánchez, E. (2008). Utilidad de distintas ayudas en la resolución de un problema de insight y su relación con las estrategias metacognitivas. Anales de Psicología, 24(1), 16-24.

Maturano, C., Solivares, M., & Macías, A. (2002). Estrategias cognitivas y metacognitivas en la comprensión de un texto de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 415-425.

Melot, A. (1998). The relation between metacognitive knowledge and metacognitive experiences: acquisition and re-elaboration. European Journal of Psychology of Education, 1(13), 75-89.

Midgette, E., Haria, P., & MacArthur, C. (2008). The effects of content and audience awareness: Goals for revision on the persuasive essays of fifth and eighth-grade students. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 21(1), 131-151.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Organización del sistema educativo: conceptos generales de la educación preescolar, básica y media. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-205294_archivo_pdf.pdf

Mongeau, P. & Hill, J. (1998). Relations entre l’explicitation, l’anticipation et la performance. Revue des Sciences de L’éducation, 24(2), 323-334.

Moreno, M. (2002). Las experiencias del estudiante tutor en la división de ingenierías. En Excelencia académica y formación integral (pp. 33-46). Recuperado de http://books.google.fr/books?hl=fr&lr=&id=0vU9ntF2VbMC&oi=fnd&pg=PA8&dq=Mayilin+Moreno+Torres&ots=WfYEoRoqSA&sig=yIM3MKlu0ddPoShApgE5EO74qOA#v=onepage&q=Mayilin%20Moreno%20Torres&f=false

Moreno, M. (2004). La atención de problemas académicos en los estudiantes de la División de Ingenierías: reflexiones y estrategias. Revista Zona Próxima, 5, 112-123.

Moreno, M. (2009). ¿Por qué aprenden los estudiantes?: los objetivos de logro y su relación con el éxito o fracaso escolar. Revista Zona Próxima, 11, 184-195.

Moreno, M. (2011). Funciones ejecutivas y rendimiento académico en la universidad: una perspectiva de los problemas académicos de los estudiantes en la universidad. Editorial Académica española. Recuperado de https://www.eae-publishing.com/catalog/details/store/es/book/978-3-8465-7112-5/funciones-ejecutivas-y-rendimiento-acad%C3%83%C2%A9mico-en-la-universidad

Negretti, R. (2012). Metacognition in student academic writing: a longitudinal study of metacognitive awareness and its relation to task perception, self-regulation, and evaluation of performance. Written Communication, 29(2), 142-179. doi:10.1177/0741088312438529

Núñez, J., Solano, P., González-Pineda, J. & Rosário, P. (2006). Evaluación de los procesos de Autorregulación mediante autoinforme. Psicothema, 18(3), 353-358.

Pennequin, V., Sorel, O., Nanty, I., & Fontaine, R. (2011). Métacognition et déficience intellectuelle chez l’enfant et l’adolescent: effet d’un entraînement sur la résolution de problèmes. Enfance, 2, 225-244.

Peronard, M. & Velásquez, M. (2003). Desarrollo del conocimiento metacomprensivo. Revista Signos, 36(53), 89-101. doi:10.4067/S0718-09342003005300006

Peronard, M. (2001). Comprensión de textos escritos y metacomprensión. Recuperado de http://www.educ.ar/recursos/ver?rec_id=91395

Pihlainen-Bednarik, K. & Keinonen, T. (2011). Sixth graders’ understanding of their own learning: A case study in environmental education course. International Journal of Environmental & Science Education, 6(1), 59-78.

Raphael, T, Englert, C. & Kirschner, B. (1989). Students’ metacognitive knowledge about writing. Research in the Teachning of English, 23(4), 343-378.

Roen, D. & Willey, R. J. (1988). The effects of audience awareness on drafting and revising. Research in the Teaching of English, 22(1), 75-88.

Romainville, M. (1993). Savoir parler de ses méthodes. Belgique: De Boeck Université.

Romainville, M. (2002). L’évaluation des acquis des étudiants dans l’enseignement universitaire. Rapport établi à la demande du Haut Conseil de l’évaluation de l’école, Paris, 67 p. Recuperado de http://www.hce.education.fr/index.php?p=6&art_id=8

Schraw, G. (1998). Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, 113-125.

Schraw, G., Crippen, K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36(1-2), 111-139.

Schraw, G. & Moshma, D. (1995). Métacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371.

Schraw, G. & Sperling-Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475.

Schunk, D. H. (2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: research recommendations. Educational Psychology Review, 20(4), 463-467. doi:10.1007/s10648-008-9086-3

Thomas, G., Anderson, D., & Nashon, S. (2008). development of an instrument designed to investigate elements of science students’ metacognition, self-efficacy and learning processes: The SEMLI-S. International Journal of Science Education, 30(13), 1701-1724.

Winne, P. & Jamieson-Noel, D. (2003). Self-regulating studying by objectives for learning: Students’ reports compared to a model. Contemporary Educational Psychology, 28, 259-276.

Wolfs, J. L. (2005). Métacognition et réflexivité dans le champ scolaire: origine et concepts, analyse critique et perspectives. En M. Derycke (Ed.), Culture(s) et réflexivité (pp. 22 31). Saint Etienne: Publications de l’Université de Saint-Etienne.

Young, A. & Fry, J. (2008). Metacognitive awareness and academic achievement in college students. Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 8(2), 1-10.

Zimmerman, B. (1998). Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: an analysis of exemplary instructional models. En D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice (pp. 1-19). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Zimmerman, B. (2005). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego: Academic Elsevier.

Zimmerman, B. & Martínez-Pons, M. (1986). Development of structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.

Zimmerman, B. & Martínez-Pons, M. (2004). Pursuing academic self-regulation: a 20 years methodological quest. En E. E. Jessie, A. Chang & T. Oon-Seng (Eds.), Thinking about the thinking: what educators need to know (pp. 220 230) Singapore: McGraw Hill.

Zimmerman, B. & Risemberg, R. (1997). Becoming a self-regulated writer: a social cognitive perspective. Contemporary Educational Psychology, 22, 73-101.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.