Main Article Content

Authors

Nursing is a discipline and science in construction with its own knowledge evolves independently of the other disciplines. This knowledge has been built in order to respond to the phenomena of interest and present problems in professional practice. However, despite the efforts of theoreti­cians, researchers and students of the discipline in the structuring of knowledge that supports the practice, this has not been sufficient visibility, but rather nursing professionals flock to theoreti­cal and conceptual models other disciplines. This situation may be due to a lack thereof or lack of disciplinary training received during training. This indicates that schools and nursing programs, are called to mainstream teaching disciplin­ary component in the training curricula. For this they should review the different elements of the curriculum structure in light of trends in the discipline, profession and health services, and involve key players who develop the training process in order to respond to the needs health and welfare demanded by today’s society. 

Borré-Ortiz, Y. M., Lenis-Victoria, C., Suárez-Villa, M., & Tafur-Castillo, J. (2015). Disciplinary Knowledge in Nursing Curriculum: A Vital Need to Transform Practice. Revista Ciencias De La Salud, 13(03), 481–491. https://doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.12

Durán MM. Enfermería: desarrollo teórico e investigativo. Bogotá: Unibiblos; 1998.

Marriner A, Raile M. Modelos y teorías en enfermería. 6.a ed. Barcelona: Elsevier; 2007.

Cabal VE, Guarnizo M. Enfermería como disciplina. Rev Col Enfer. 2011;6(6):73-81.

Manhart EA. ¿What is nursing science? Nurs Sci Q 2002;15(1):51-60.

San Martín L. Una reflexión en torno a las “ciencias de la enfermería”. Enferm Clin. 2008;18(5):262-8.

Newman MA, Sime AM, Corcoran-Perry SA. The focus of the discipline of nursing. Adv Nurs Sci. 1991;14(1):1-6.

Newman MA, Smith MC, Pharris MD, Jones D. The focus of the discipline revisited. Adv Nur Sci. 2008;31(1):16-27.

Leininger M. CARE: The essence of nursing and health. Michigan: Wayne State University; 1988.

Morse JM, Bottorff J, Neander W, Solberq S. Comparative analysis of conceptualizations and theories of caring. Image J Nurs Sch. 1991;23(2):119-26.

Durán MM. La renovación del conocimiento y la práctica. Aquichan 2014;14(1):5-6.

Triviño Z, Stiepovich J. Indicadores de evaluación en la enseñanza-aprendizaje de enfermería. Colomb Med. 2007;38(Supl 2):89-97.

Navarro Y, Castro M. Modelo de Dorothea Orem aplicado a un grupo comunitario a través del proceso de enfermería. Enferm. Glob. [online]. 2010 jun [citado 2015 jun 20];(19): Disponible en: http://scielo. isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412010000200004&lng=es

Hatlevik IK. The theory-practice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as key factors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. J Adv Nurs. 2012;68(4):868-77.

Moreno ME. Metodologías para la aplicación del conocimiento teórico de enfermería. Aquichan. 2012;12(2):95-6.

Mulhall A. Nursing, research, and the evidence. Evi Based Nurs. 1998;1:4-6.

Aguayo M, Castelló M, Monereo C. La identidad del académico de Enfermería: entre la docencia y la investigación. Texto Contexto Enferm. 2014;23(2):241-9.

Durán MM. La teoría, soporte de la ciencia y práctica de enfermería: tendencias. Av. enferm. 2012;30(1):9-12.

Acevedo-Gamboa FE. Construcción metodológica para la enseñanza de la disciplina de Enfermería: aspectos históricos y reflexiones. Investigación en Enfermería: Imagen y desarrollo 2009;11(1):53-66.

Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería (acofaen). Directrices para la enseñanza de en-fermería en la educación superior. Bogotá: Gráficas Ducal Ltda.; 2006.

Backes VMS, Moyá JLM, Prado ML. Proceso de construcción del conocimiento pedagógico del docente universitario de enfermería. Rev Latino-Am Enferm agen [internet]. 2011 mar-abr [citado 2015 jun 20]; 19(2). Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v19n2/es_26.pdf

Ventosa F. Depurar lo histórico. Índex de Enfermería [internet]. 1993;4-5:5. Disponible en: http://www. index-f.com/index-enfermeria/4-5/0505.php

Durán MM. Teoría de enfermería: ¿un camino de herradura? Aquichan 2007;7(2):161-73.

Meleis AI. Theoretical Nursing: development and progress. 4.a ed. Pliladelphia: J.B. Lippincott and Wilkins; 2007.

Meleis AI. Theoretical Nursing: development and progress. 3.a ed. Pliladelphia: J.B. Lippincott and Wilkins; 1997.

Altarejos F. Finalidad y libertad en educación. Anuario Filosófico 1996;29:333-45.

Moreno ME. Introducción. En: Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería (acofaen). Di-rectrices para la enseñanza de Enfermería en la educación superior. Bogotá, D.C.: Gráficas Ducal Ltda.; 2006. p. 17-32.

Salas EO, Cuecuecha J, Sánchez Y, Ostiguín RM. Teorías de enfermería: un fundamento disciplinar. Rev Enferm Univer 2007;4(3):36-9.

Donaldson SK, Crowley DM. The discipline of nursing. Nurs Outlook 1978;26(2):113-20.

Moreno ME. Importancia de los modelos conceptuales y teorías en enfermería: experiencia de la Facultad de Enfermería de la Universidad de La Sabana. Aquichan 2005;5(1):44-55.

Pinto N. La filosofía del cuidado para transformar la investigación y la práctica. Av Enferm 2006;24(1):81-9.

Sánchez B. Utilidad de los modelos conceptuales en la práctica de enfermería. En: Grupo de Cuidado, Facultad de Enfermería. Dimensiones del cuidado. Bogotá, D.C.: Unibiblos; 2002. p. 13-48.

Pinto N. El cuidado en el proceso de la enseñanza aprendizaje. En: Grupo de Cuidado. Facultad de En-fermería. El arte y la ciencia del cuidado. Bogotá D.C.: Unibiblos; 2002. p. 109-16.

Durán MM. Lineamientos básicos para la enseñanza del componente disciplinar de enfermería. En: Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería (acofaen). Directrices para la enseñanza de en-fermería en la educación superior. Bogotá, D.C.: Gráficas Ducal Ltda.; 2006. p. 33-47.

Davis AJ. El cuidar y la ética del cuidar en el siglo xxi: qué sabemos y qué debemos cuestionar. Collegi oficial Infermeria de Barcelona [internet]. 2006. [citado 2015 jun 22] Disponible en: http://www.coib. cat/noticies.aspx?idPagina=540&idMenu=-1&Pagina=2

Brito PR. La Enfermería como ciencia emergente. ENE Rev enferm. 2012; 1: 40-43.

Martínez ML. 30 años de evolución de la formación enfermera en España. Educ Méd 2007; 10(2): 93-6.

Castrillón MC. Pensando en la formación de futuros profesionales de enfermería en América Latina. Invest Educ Enferm 2008;26(2):114-21.

Nájera RM. La Asociación Latinoamericana de Escuelas y Facultades de Enfermería y su aportación a la docencia, la investigación y la práctica en Enfermería. Rev Iber Educ Invest Enferm 2011;1(1):12-6.

Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería (acofaen). Plan de desarrollo 2009-2018. Bo¬gotá D.C.: Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería; [internet]. 2010 [citado 2015 jul 10] Disponible en: http://acofaen.org.co/wp-content/uploads/2012/03/PLAN-DE-DESARROLLO-ACOFAEN-2009-2018.pdf

Borré-Ortiz YM, Pabón Y, Henao L, Amaya K, Polo K. Caracterización de los programas de Enfermería en Colombia. Invest. Andina. 2015;17(2) [en prensa].

Orellana A, Sanhueza O. Competencia en investigación en Enfermería. Cien Enferm 2011;17(2):9-17.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.