Main Article Content

Authors

This essay discuss about the science and investigation construction. For it, the system concepts and system’s environment are approached, denoting that the category science is expressed through models and in that sense one doesn’t correspond one by one with those of the system’s environment. The science is then abstract knowledge expressed as theory. In this sense it’s related directly with the pedagogy as long as the construction-reconstruction of knowledge is necessary to make it on the base of the empiric test of the theories keeping in mind to the fellow that learns , and therefore,  developing their capacities to use them professionally. 

Néstor Sanabria Landazábal, Escuela de Administración de Negocios (EAN)

Sociólogo. Magíster en economía y política internacional. Magíster en evaluación de impacto ambiental. Doctor en estudios latinoamericanos. Docente investigador de la Facultad de  Economía y Finanzas de la Escuela de Administración de Negocios (EAN).
Sanabria Landazábal, N. (2004). Algunas consideraciones teóricas acerca de la investigación y la pedagogía. Revista Universidad Y Empresa, 6(6), 58–73. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/2750

Arrow, J. (1988). Workshop on the economy as an evolving complex system: summary. The Economy as an Evolving Complex System, tomo I, Santafé Institute.

Ausubel, Novak, & Hanesian. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognosctivo. México: Trillas.

Borradori; G (ed)(2003). La filospfía en una época de terros. Diálogos con Jürgen Haberman y Jacques Derrida. Bogotá: Taurus.

Briggs, J., & Peat, D. (1994). Espejo y reflejo. Barcelona: Gedisa.

Bruner, J. (1986). Actual Minds Possible Worlds. Cambridge, MA. Harvard University Press.

Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press.

Da Costa, N. (1993). Sistemas Formais Inconsistentes. Curitiba Editora da UFPR.

Da Costa, N. (1995). Aspects of paraconsistent loggic. Rio de Janeiro. Bulletin of IGPL.

Da Costa, N. (1997). Logiques classiques et no classiques. Paris: Masson.

Da Costa, N. (2003). Science and partial truth. Oxford: Oxford University Press.

Habermas, J. (1992). Teorías de la acción comunicativa, tomo I, Madrid: Taurus.

Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Madrid: Trotta.

Hawking, S. (2002). El universo en una cáscara de nuez. Barcelona: Critica Planeta.

Hugdson, G. (2004). ¿Los experimentos pueden falsear la teoría de la utilidad esperada? Revista de Economía Institucional, 6(10). Universidad Externado de Colombia.

Lacan, J, (1990). El yo en la teoría de Freud y en la técnica sicoanalítica. Buenos Aires: Paidós.

Llinás, R, (2003). El cerebro y el mito del yo. Bogotá: Grupo editorial Norma.

Luhman, N., & Schorr, K. (1993). El sistema educativo. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Nogueira, A. (1997). Niklas Luhman, la sociedad como teoría de sistemas autoereferenciales y autopoiéticos de comunicación. Nuevos presupuestos críticos, nuevos conceptos e hipótesis en la investigación sociológica de la sociedad contemporánea. Revista Anthropos, julio-didiembre.

Novak, J.B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Editorial Martínez Roca.

Ongay, F. (2000). Mathema: el arte del conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Popper, K. (1985). Realismo y el objetivo de la ciencia. Salamanca: Tecnos.

Popper, K. (1996). El universo abierto. Salamanca: Tecnos.

Popper, K. (2001). La lógica de la investigación científica. Madrid: Círculo.

Prigogine, I. (1997). El fin de las certidumbres. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Prigogine, I., & Nicols, G. (1994). La estructura de lo complejo. Madrid: Alianza Universidad.

Sanabria, N. (2002). Ciencia social. Bogotá, libro electrónico: Universidad Distrital.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Bogotá: Planeta.

Sen, A., & Nussbaum, M. (1996). La calidad de vida. México: Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.