Main Article Content

Authors

The article tries to sustain the thesis of the convenience and the necessity that the administration stops to be a mere profession developed of acritics manner and absolutely articulate to the profitable logic of mode of development capitalist, and advance firmly in the construction of itself like discipline. To contribute in the fundaments of such an advance proposes a theoretical model starting from which also develops a series of positions around basic disciplinary questions as the study object, the method and the statute to discipline of the administration
Sanabria, M. (2010). El modelo ecuménico para la comprensión organizacional Una propuesta teórica favorable a la comprensión del sistema cognoscitivo propio de la administración y de su construcción como disciplina. Revista Universidad Y Empresa, 8(11), 182–236. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/955

Beer, S. (1988) “Prólogo”. En: Etkin, J. y Schvarstein, L. Identidad de las organizaciones: invariancia y cambio. (5ª Ed.). Buenos Aires: Paidós.

Da Silva, R. (2002).Teorías de la administración. Buenos Aires: Thomson.

Dávila, C. (1996) “A propósito del informe Porter – McKibbin: anotaciones comparativas sobre los estudios de administración en Estados Unidos y Latinoamérica”. En: En busca de una administración para América Latina: experiencias y desafíos. Santiago de Cali, Cuarta edición: Editorial de la Universidad del Valle.

Dávila, C. (1991). “La crisis de la educación en administración en Colombia”. En: Ensayos sobre la educación en administración en Colombia. Bogotá: Universidad de los Andes.

Dávila, C. et ál. (1990). “Estado actual y perspectivas de la educación y la investigación en el área de administración”. En: Misión de ciencia y tecnología. Bogotá: DNP, MEN, Fonade.

Drucker, P. (1958). Technology, Management and Society. New York: Harper Collins.

Eriksson, D. M. (1997). “A principal exposition of Jean-Louis Le Moigne’s Systemic Theory”. En: Cybernetics & Human Knowing. Vol. 4, No. 2-3, pp. 35-77.

Foerster, H. v. (1998). Sistémica elemental: desde un punto de vista superior. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Foerster, H. v. (1991). Las semillas de la cibernética. Barcelona: Gedisa.

Guerrero, O. (1995). La administración pública del Estado capitalista. México: Fontamara.

Hernández, C. A. (s.f.). Universidad y excelencia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Hernández, C. A. y López, J. (2002). Disciplinas. Bogotá: Icfes.

Kliksberg, B. (1975). El pensamiento organizativo. Tomo I. Buenos Aires: Paidós.

Le Moigne, J. L. (2003). Le constructivisme. Tomo III : Modéliser pour comprendre. París: L’Harmattan.

Le Moigne, J. L. (2002). Le constructivisme. Tomo I I: Épistémologie de L’interdisciplinarité. París: L’Harmattan.

Le Moigne, J. L. (2001). Le constructivisme. Tomo I : Les Enracinements. París: L’Harmattan.

Le Moigne, J. L. (primer semestre de 1997). “La ‘incoherencia epistemológica’ de las ciencias de la gestión”. En: Cuadernos de Economía. Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas Volumen XVI, Número 26. pp. 163-185.

Le Moigne, J. L. (1990). La modélisation des systèmes complexes. Paris: Dunod.

Malaver, F. et. ál. (2000). Investigación en gestión empresarial: ¿proceso naciente? Colombia, 1965-1998. Bogotá: Corporación Calidad.

Maturana, H. (1996). La realidad: ¿objetiva o construida? Tomo II.

Fundamentos biológicos del conocimiento. Barcelona: Anthropos.

Mayor, A., (1998). “La profesionalización de la administración de empresas en Colombia”. En: En busca de una administración para América Latina: experiencias y desafíos. Santiago de Cali: Universidad del Valle, pp. 83-92.

Morin, E. (2005). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morin, E. (2001a). La cabeza bien puesta. Bases para una reforma educativa. Buenos Aires: Nueva Visión.

Morin, E. (2001b). El método. I. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra. Morin, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, Icfes y UNESCO.

Pfeffer, J. (1992). Organizaciones y teoría de las organizaciones. México: Fondo de Cultura Económica.

Sanabria, M. (2003). “La temporalidad de la decisión, la crisis y la construcción de la realidad organizacional”. En: Revista Innovar. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias Económicas. Bogotá. No. 22, julio-diciembre. pp. 73-84.

Stone, W. M. (comp.) (1999). La enseñanza para la comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires; Barcelona; México: Paidós.

Zuleta, E. (2001). Arte y filosofía. Medellín: Hombre Nuevo Editores, Fundación Estanislao Zuleta.

Zuleta, E. (2000). Elogio de la dificultad y otros ensayos. Cali: Fundación Estanislao Zuleta

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.