Main Article Content

Authors

The acceleration of the production, circulation, and consumption of images in the digital age made the visual modes of conception more complex. In this framework, this study analyzes the media expansion of two Argentine photography exhibitions displayed at the Kirchner Cultural Center in Buenos Aires, Argentina, and the Paul Getty Museum in Los Angeles, United States, between 2016 and 2018. The study approach constitutes the visual studies perspective on the basis of semiotics, aesthetics, and the history of photography. The study analysis notes that both exhibitions discuss the digital position of photographic imagery and revisit the founding texts of modern Argentina, thus giving them new meanings between the room and the Internet; they propose a dialog and image montage that in their folds subverts the senses instituted around natives and gaucho stereotypes, among other mythical figures from Argentina. In CCK’s “Ser Nacional” show, López as a visual artist and curator explores expanded photography and develops reduplications of semantic zones with rhetorical effects that he then projects, intensifies, and resignifies on his personal Instagram profile posts. In addition, the Getty institutional website works as a meta-medium and hyper-device that broadens the horizons of the “Photography in Argentina, 1850–2010: Contradiction and Continuity” exhibition toward new devices and interfaces.

Cleopatra Barrios, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/Universidad Nacional del Nordeste (Argentina)

Doctora en Comunicación. Magíster en Semiótica Discursiva. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Profesora Adjunta regular de la Universidad Nacional del Nordeste. Integrante del Núcleo de Estudios y Documentación de la Imagen del Instituto de Investigaciones Geohistóricas, CONICET-UNNE (Argentina).

Alejandra Reyero, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/Universidad Nacional del Nordeste (Argentina)

Doctora en Artes. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Profesora Titular de la Universidad Nacional del Nordeste. Integrante del Núcleo de Estudios y Documentación de la Imagen del Instituto de Investigaciones Geohistóricas, CONICET-UNNE (Argentina).
Barrios, C., & Reyero, A. (2020). Argentine Photography and Mediatization of Contemporary Art. Construction of National Myths in Exhibition Projects Expanded on the Web. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 13(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.8155

Alvarado, M. & Mason, P. (2005). Fuegian Fashion. Fotografía, indumentaria y etnicidad. Revista Chilena de Antropología Visual, 6, 2-18.

Barrios, C. (2016) Viajar, fotografiar, re-semantizar prácticas religiosidad correntinas. (Tesis maestría en Semiótica Discursiva, Universidad Nacional de Misiones) Recuperado de:http://argos.fhycs.unam.edu.ar/bitstream/handle/123456789/653/TM_BARRIOS_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Biczel, D (2017). Sobre la imposibilidad de trazar un mapa: el “fracaso” de la Bienal de Lima (1997-2002). Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte, 11, 152-162.

Carlón, M. (2010). La mediatización del ‘mundo del arte. Recuperado de: https://www.academia.edu/15984155/La_mediatizacion_del_mundo_del_arte

Carlón, M. (2015). Registrar, subir compartir. Prácticas fotográficas en la era contemporánea. Actas V Simposio Internacional de Estética: estética, medios y subjetividades. Recuperado de: http://estetica.uc.cl/images/stories/librovsimposio/02_mario%20carlon.pdf

Carlón, M, (2014). ¿Del arte contemporáneo a una era contemporánea? Efecto arte y el nuevo valor del presente en la era de internet. En Rovetto, F. & Reviglio, M.C (editoras) Estado actual de las investigaciones sobre mediatizaciones (24-41). Rosario: UNR.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Fontcuberta, J. (2010). La cámara de Pandora. La fotografi@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Giordano, M. & Méndez, P. (2011). La mirada de frailes y fotógrafos a las misiones franciscanas de Chaco y Formosa. Aportes a la historia de la fotografía en el Norte Argentino a principios de siglo. Revista de la Junta de Estudios Históricos del Chaco, 5, 157-170.

Giordano, M. y Reyero, A. (2010). La representación fotográfica de la sonrisa en las imágenes etnográficas chaqueñas de Guido Boggiani y Grete Stern. Argos, 27 (53), 59-90.

González, V. (2010). Debut y despedida. Fotografías de Marcos López, 1978-2009. En Marcos López. Buenos Aires: Ediciones Lariviere.

González Flores, L. (2005) .Fotografía y pintura: ¿dos medios diferentes? Barcelona: Gustavo Gili.

Kossoy, B. (2001) Fotografía e Historia. Buenos Aires: La Marca.

López, M. (2017). Verdad/Consecuencia. Buenos Aires: Interzona.

Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Madrid: Cátedra.

Mirzoeff, N. (2003) Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

Reyero, A. (2018) La fotografía etnográfica chaqueña en el mercado contemporáneo del arte: crítica curatorial y circuitos expositivos. En Giordano, Mariana (Coord.) Prácticas artísticas y científicas en torno a visualidades, desplazamientos y artefactos (pp.171-191) Buenos Aires: Biblos.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.