Main Article Content

Authors

This article explores the development of Medianautas, an activity that promotes coeducation and critical thinking regarding historical knowledge using the domestic photo album of higher education students. Medianautas is integrated into the research experience and a responsible innovation named FotoC3: citizenship, creativity, and care. This initiative promotes coeducation in the higher education context through the systematic use of collaborative photography, teacher innovation, inquiry of photo ethnography, cultural creation, and heritage education. Using an explanatory methodology, this article describes how the Faculty of Social Sciences of the Universidad de Salamanca renews Medianautas every academic year, from a socio-educational perspective. The renovation is based on three research practices—participative action-photo voice, project-based learning, and service learning. This in accordance with the ISO standard 9001:2015 to achieve continuous improvement in their management processes. The work lists the results obtained by Medianautas in three specific dimensions: the implementation of good practices in teacher innovation and social responsibility, the creation of collective visual content to be distributed via Di(ver)sium, and the development of the Medianautas Collection. The Medianautas Collection is a compilation of implemented ethnography made available to the public by the university in an institutional web repository that is integrated into the network of Scientific Collections of the Universidad de Salamanca. Finally, the essay emphasizes how the training experience driven by Medianautas—which explores the construction of visual identity and emotional-sexual diversity from a historical and media perspective—strengthens coeducational practices in higher education.

López San Segundo, C., & Frutos Esteban, F. J. (2022). Teaching Innovation and Social Responsibility in the University Photo Ethnography Collection Named Medianautas. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 16(1), 1–15. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.12344

Achutti, L. E. (1997). Fotoetnografia: um estudo de antropologia visual sobre o cotidiano. Lixo e Trabalho. Porto Alegre: Palmarinca.

Blom, P. (2002). El coleccionista apasionado. Una historia íntima. Barcelona: Editorial Anagrama.

Brunetta, G. P. (1997). Il viaggio dell’icononatua dalla camera oscura di Leonardo alla luce dei Lumière. Venecia: Marsilio Editore.

Brunetta, G. P. (2001). El dorado de los pobres: los viajes del icononauta. En Bernardo Riego. Memorias de la mirada: las imágenes como fenómeno cultural en la España contemporánea (pp. 27-44). Madrid: Fundación Marcelino Botín.

Cerezo, M. (2016). El retrato fotográfico como medio de identidad colectiva y representación social. El caso de Proyecto Orla 2.0. En Juan Francisco Blanco (Ed.). Identidad e imagen en Castilla y León. Actas del IV Foro de las Identidades de Castilla y León (pp. 177-188). Salamanca: Diputación de Salamanca.

Cerezo, M., & Manzano, S. (2017). De las aulas a la sociedad: representación de identidad de género y diversidad sexual a través del retrato fotográfico. En Juan Francisco Blanco (Ed.). Identidad y género en Castilla y León. Actas del V Foro de las Identidades de Castilla y León (pp. 31-40). Salamanca: Diputación de Salamanca.

Font, A. (2004). Líneas maestras del aprendizaje por problemas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 81-97.

Frutos-Esteban, F. J., & López-San Segundo, C. (2020). FotoC3: ciudadanía, creatividad y cuidado. En Buenas Prácticas en Calidad de la Universidad de Salamanca. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Frutos-Esteban, F. J., Calvo, K., & González de Garay, B. (2016). Proyecto Orla 2.0. La construcción de la identidad a través del retrato fotográfico. En Juan Carlos Alfeo Álvarez y Luis Deltell Escolar (Eds.). La mirada mecánica: 17 ensayos sobre imagen fotográfica (pp. 51-60). Madrid: Fragua.

Frutos-Esteban, F. J., López-San Segundo, C., & Cerezo, M. (2020). Fotoidenti(e)dades: investigaciónacción participativa, mediación cultural y educación. En Tamara Bueno Doral, Irene González Hernando, Rosaura Navajas Seco (Eds.). Cultura y tecnologías digitales socialmente responsables e innovadoras (pp. 299-310). Madrid: Trea.

Frutos-Esteban, F. J., López-San Segundo, C., Cerezo Prieto, M., & Montes López, E. (2022). Di(ver)sidades: fotoetnografía, coeducación y vulnerabilidad moral. En-Claves del Pensamiento (31), e505. https://doi.org/10.46530/ecdp.v0i31.505

Laroche, G. (2011). Franco-British Workshop on Responsible Innovation. From Concepts To Practice. Consultado el 30 de mayo de 2017. https://cutt.ly/AtpFqR1

López-San Segundo, C., & Frutos-Esteban, F. J. (2018). Sendas_Fotovoz en Gomecello: identi(e)dad y fotografía participativa. En Juan Francisco Blanco (Ed.). Edad e identidad en Castilla y León (pp. 197-220). Salamanca: Diputación de Salamanca.

Postman, N. (1979). Teaching as a Conserving Activity. Nueva York: Delta.

Puig, J. M. (2009). Aprendizaje-servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.

Simpson, A. (2019). Museums and Collections, Epistemic Convergence and Higher Education. En Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology, and Humanities. Barcelona: Global University Network for Innovation (GUNi).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.