Main Article Content

Authors

Introduction: This study analyzes the study habits, academic stress, and the relationship between them in students at a state university in Lima. Materials and methods: For this purpose, we conducted a transactional, descriptive, and correlational study. The sample consisted of 316 students. Through two research instruments—the questionnaires used were: Barraza Academic Stress Inventory and the Vicuna Study Habits Inventory—the data were collected in June 2019. For the statistical analysis, the Spearman correlation coefficient was used to determine the existence of a relationship between the study habits and academic stress. Results: 77% of the students presented with a moderate to deep level of stress. Regarding the study habits, total of 13% have study habits from a very negative to a negative level, this means that students show that their usual strategies and techniques for obtaining information and the way they carry out their tasks do not allow them to obtain an optimal result, while 57.6% have negative tendency habits. Conclusions: Likewise, it was found that study habits and academic stress are directly related (p< 0.05). Thus, we concluded that study habits are positively related to academic-stress-inducing factors and reactions or symptoms. However, they are not related to the coping strategies.

Solano Dávila, O. L., Salas Vásquez, B. J. ., Manrique Flores, S. M. ., & Núñez Lira, L. A. (2022). Relationship between Study Habits and Academic Stress in University Students of the Basic Sciences area of Lima (Peru). Revista Ciencias De La Salud, 20(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.10716

OCDE. Pisa 2015: resultados clave [internet]. 2016. Disponible en: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf

Ministerio de Educación del Perú. El Perú en pisa 2015: informe nacional de resultados [internet]. Lima; 2017. Disponible en: http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Libro_PISA.pdf

Vicuña L. Inventario de hábitos de estudio. Lima: Cedes; 1998.

Chilca L. Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones. 2017;1(5):71-127. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145

Espinoza JL. Relación entre los hábitos de estudio y el rendimiento académico de los alumnos de escuelas profesionales acreditadas. Rev Cient Tzhoecoen. 2017;9(4):29-40. https://doi.org/10.26495/rtzh179.423933

Gilavand A. Investigating the study habits among students of Iranian medical sciences universities: a review. Indo Am J Pharm Sci. 2017;4(12):4734-8. http://doi.org/10.5281/zenodo.1133164

Ramos J. Study habits of senior high school. Rev Angloam. 2017;2(1):21-9. http://doi.org/10.5281/zenodo.1407727

Pineda OB, Alcántara NJ. Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Innovare. 2017;6(2):19-34. https://doi.org/10.5377/innovare.v6i2.5569

Capdvilla A, Bellmunt H. Importancia de los hábitos de estudio en el rendimiento académico del adolescente: diferencias por género. Educatio Siglo XXI. 2016;34(1):157-72. https://doi.org/10.6018/j/253261

Grados JC, Alfaro R. Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes del primer año de Psicología de la Universidad Peruana Unión, Lima, Perú. Rev Cient Cienc Salud. 2013;6(2):48-53. https://doi.org/10.17162/rccs.v6i2.203

Andrade-Valles I, Facio-Arciniega S, Quiroz-Guerra A, Alemán-de la Torre L, FloresRamírez M, Rosales-Gonzales M. Actitud, hábitos de estudio y rendimiento académico: Abordaje desde la teoría de la acción razonada. Enferm Univ. 2018;15(4):342-51. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.4.533

Bayona E, Rincón IK. Hábitos de estudio y rendimiento académico en los estudiantes de ingeniería mecánica. Rev Colomb Tecnol Avanzada. 2017;1(29):64-9.

Sreelekha V, Indla YR, Reddy R, Rameswarudu M, Swathi A, Yamini D. Study habits and academic performance of first year MBBSstudents. Int J Med Sci Public Health.2016;5(9):1831-35.

Atsiaya E, Maiyo JK. Study of the relationship between study habits and academic achievement of students: a case of Spicer Higher Secondary School, India. Int J Educ Admin Pol Stud. 2015;7(7):134-41. https://doi.org/10.5897/IJEAPS2015.0404

Radha A. A study on study habits and moral values among B. Ed. students in Kanchipuram district. Int J Adv Res. 2018;6(7):1074-76. https://doi.org/10.5281/zenodo.1401056

Mondragón CM, Cardoso D, Bobadilla S. Hábitos de estudio y rendimiento académico: caso estudiantes de la licenciatura en Administración de la Unidad Académica Profesional Tejupilco, 2017. Rev Iberoam Investig Desarro Educ. 2018;8(15):1-25. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.315

Enríquez MF, Fajardo M, Garzón F. Una revisión general a los hábitos y técnicas de estudio en el ámbito universitario. Psicogente. 2015;18(33):166-87. http://doi.org/10.17081/psico.18.33.64

Barraza A. Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 2006;9(3):110-29.

Alfonso B, Calcines M, Monteagudo R, Nieves Z. Estrés académico. Edumecentro. 2015;7(2):163-78.

Chau C, Vilela P. Variables asociadas a la salud física y mental percibida en estudiantes universitarios de Lima. Liberabit. 2017;23(1):89-102. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017

Cano ST, Ramos JA, Medina MG. Análisis del estrés académico en estudiantes de ingeniería como estrategia para el aprendizaje significativo. Anfei Digital. 2016;2(5):1-8.

Zárate NE. Estrés académico en estudiantes universitarios: medidas preventivas. Rev Alta Tecnol Soc. 2017;9(4):92-8.

Rodríguez B, González MDP, Blanco LE. Estresores académicos percibidos por estudiantes pertenecientes a la escuela de enfermería de Ávila, centro adscrita la Universidad de Salamanca. Rev Enferm CyL. 2014;6(2):98-105.

Zárate-Depraect NE, Soto-Decuir MG, Martínez-Aguirre EG, Castro-Castro ML, GarcíaJau RA, López-Leyva NM. Hábitos de estudio y estrés en estudiantes del área de la salud. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica. 2018;21(3):153-7. https://dx.doi.org/10.33588/fem.213.948

Khaleef FF, Saud H, Nasser MF, Saliman RT, Elhaj A. Stress and it is impact among medical students in hail university. KSA. Int J Adv Res. 2018;6(4):1381-7. http://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/6999

Instituto Nacional del Cáncer. Diccionario del cáncer [internet]. Disponible en: https://www.cancer.gov/espanol/publicaciones/diccionarios/diccionario-cancer/def/estres

Scheaffer R, Mendenhall W, Ott L. Elementos de muestreo. 6.ª ed. Madrid: Paraninfo Cengage Learning; 2007.

Barraza A. Propiedades psicométricas del inventario Sisco del estrés académico. Psicología Científica. 2007;9(10).

Barraza Macías A. Características del estrés académico de los alumnos de educación media superior. Investigación Educativa Duranguense. 2005;(4):15-20.

Barraza A, González LA, Garza A, Cázares de León F. El estrés académico en alumnos de odontología. Rev Mex Estomatol. 2019;(6):12-26.

Manrique-Millones D, Millones-Rivalles R, Manrique-Pino O. The SISCO Inventory of Academic Stress: examination of its psychometric properties in a Peruvian sample. Ansiedad Estrés. 2019;25(1):28-34.

https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.03.001

Figueroa-Quiñones J, Pomahuacre Carhuayal JW, Chávez Y, Gómez H, Portocarrero R, Gamero-Vega G, et al. Propiedades psicométricas del Inventario de Hábitos de Estudio CASM-85: un estudio multicéntrico con estudiantes de secundaria peruanos. Liberabit. 2019;25(2):139-58. https://doi.org/10.24265/liberabit.2019.v25n2.02

Kuder GF, Richardson MW. The theory of estimation of test raliability. Psychometrika. 1937;2(1):151-60.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.