Main Article Content

Authors

SMEs, as productive economic units with their own characteristics, have evolved into the category of companies with greater economic and social impact. Although there are various work fields in management sciences related to the management of SMEs, the field of strategic management has established itself as the most conducive to achieving competitiveness in these organizations. Corporate Social Responsibility (CSR) has emerged as a common practice for large companies, but currently is implemented in most of the world, even into small and medium enterprises. This, either voluntarily or by legal mandate. According to the results analyzed following the hermeneutical method, parting from a qualitative research based on the techniques of participant observation and in-depth interviews, in this article an alternative for addressing corporate social responsibility by managers of this kind of organizations is presented, in accordance with the strategic management framework

José Antonio Martínez Velasco

[1] Doctor en Ciencias Administrativas y Gerenciales, de la Universidad de Carabobo (Venezuela). Profesor en el programa de Doctorado en Ciencias Administrativas y Gerenciales, de la Universidad de Carabobo y miembro del Centro de investigación y desarrollo de la pequeña y mediana empresa y la microempresa del estado Carabobo (Venezuela). Dirección postal: 11800 NW 101st Rd.VE-1059810Miami, Fl. 33198-1044.Correo electrónico: venlider@hotmail.com

Martínez Velasco, J. A. (2016). Strategic Management of Social Responsibility in Venezuelan SMEs. Revista Universidad Y Empresa, 18(30), 191–209. https://doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.30.2016.10

Cipolla, C. (2002). Historia económica de la Europa preindustrial. Barcelona: Crítica.

Congreso de Venezuela. (1955). Código de Comercio de Venezuela. Gaceta oficial de la República Bolivariana de Venezuela, número 475 del 21 de diciembre.

Damiani, L. (2009). Epistemología y ciencia en la modernidad. Caracas: Ediciones Faces.

De Soto, H. (2002). Los misterios del capital: por qué el capitalismo triunfa en Occidente y fracasa en el resto del mundo. Buenos Aires: Sudamericana S. A.

Dividendo Voluntario para la Comunidad [DVC]. (2012). Estatutos. Recuperado de http://www. dividendovoluntario.org/

Fayol, H. (1987). Administración industrial y general (10a ed.).

Buenos Aires: El Ateneo.

Federación de Cámaras y Asociaciones de Comercio y Producción de Venezuela. (2014). Informe anual. Caracas: Autor.

Fernández Rodríguez, Z. (1987). Evolución del pensamento estratégico, Economistas, 28, 6-13.

Husserl, E. (1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Instituto Nacional de Estadística de la República Bolivariana de Venezuela. (2010). Informe anual. Caracas: Autor.

Johnson, G., Scholes, K. & Whittington, R. (2006). Dirección estratégica (7a ed.). Madrid: Pearson.

Luchena Mozo, G. M. (2007). Fiscalidad de la empresa familiar.

Barcelona: Atelier Libros.

Martín Martín, V. & Cepeda González, I. (2006). Lecciones de Historia Económica. Madrid: McGraw-Hill.

Méndez Rivas, C. (2004). Responsabilidad social de empresarios y empresas en Venezuela durante el siglo XX. Caracas: Strategos consultores.

Morin, E. (2002). Introducción al pensamiento complejo. Madrid: Gedisa.

Navas, J. E. & Guerras, L. A. (2001). La dirección estratégica de la empresa. Madrid: Civitas.

Porter, M. E. (2005). Estrategia y ventaja competitiva. Barcelona: Deusto.

Presidencia de la República. (2008). Decreto con rango, valor y fuerza de ley para la promoción y desarrollo de la pequeña y mediana industria y unidades de propiedad social, Gaceta Oficial, 1-34.

Recuperado de http://images. eluniversal.com//2008/08/04/ leyh12.pdf

Presidencia de la República. (2012). Ley orgánica del trabajo, los trabajadores y las trabajadoras. Decreto Nº 8.938 del 30 de abril de 2012. Recuperado de http:// www.lottt.gob.ve/

Stoner, J. & Wankel, C. (1989). Administración. México D. F.: Prentice Hall Hispanoamericana S. A.

Taylor, F. W. (2003). Principles of Scientific Management. Londres:

Routledge.

Torres, R. P. (2006). La responsabilidad social corporativa en las Pyme, Lan Harremanak, Revista de relaciones laborales, 14, 77-96.

Vázquez Gallardo, D. & Polo Castilla, F. (2013). Diseño de un sistema de comunicación eficaz para la responsabilidad social en las pyme. Tribuna de Economía ICE, 872, 161-178.

Weber, M. (1978). Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus. Gütersloh: GTB Siebenstern.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.