Main Article Content

Authors

The fieldwork of this research was carried out in a higher education institution in Navojoa, Sonora (México). Inside it a diagnostic model of organizational culture which refers to seven indicators was applied. These determine a culture of innovation in the performance of its substantive functions. In particular, the instrument adapted by Sánchez (2010) from the work of Cameron and Quinn (1999) was implemented. This was done in order to identify any cultural elements that limit or facilitate the implementation of a proposal for improving the performance. As result, it was found that in organizational culture there are no elements to impede the process when the members of top management team assume the commitment. As a function of the foregoing, it is recommended that the proposal include a sensitization phase at the beginning

Rosa Angélica González Díaz

Doctoranda en Planeación estratégica para la mejora del desempeño, del Instituto Tecnológico de Sonora (México). Directora de Desarrollo e Innovación Curricular, de la Universidad de Navojoa (México). Correo electrónico: a.gonzalez@unav.edu.mx

Sergio Ochoa Jiménez

Doctor en Estudios Organizacionales, de la Universidad Autónoma Metropolitana (México). Profesor de tiempo completo del Departamento de Ciencias Administrativas, del Instituto Tecnológico de Sonora (México). Correo electrónico: sochoa@itson.edu.mx

González Díaz, R. A., & Ochoa Jiménez, S. (2016). Organizational Culture and Performance in Higher Education Institutions: Implications for the Substantive Functions of Teaching, Research and Outreach. Revista Universidad Y Empresa, 18(30), 13–31. https://doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.30.2016.01

Alvear, A. C. (2000). Manual de historia de la cultura. México D. F.: Limusa.

Batelaan, V. J. (1993). Organizational Culture and Strategy: A Study of Cultural Influences on the Formulation of Strategies, Goals, and Objectives in Two Companies. Ámsterdam: Thesis Publishers.

Bernárdez, L. M. (2006). Tecnología del desempeño humano. Bloomington: AuthorHouse.

Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (1999). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Reading: AddisonWesley.

Cantú, D. H. (2011). Desarrollo de una cultura de calidad. México D. F.: McGraw-Hill.

Celaya, F. R. (2012). Papel de la universidad en la triple hélice. Percepción. Recuperado de http://percepcion.com.mx/noticia/25217/papel-de-la-universidad-en-la-triple-helice

Celaya, F. R. (2013). Educación realmente superior. México D. F.: Instituto Tecnológico de Sonora.

Covey, R. S. (2007). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva.

México D. F.: Paidós.

Etzkowitz, H. & Leydesdorff, L. A. (1997). Universities and the Global Knowledge Economy: A Triple Helix of University-Industry-Government Relations. Londres: Pinter.

Faucheux, C. & Howell, B. (1977). Strategy Formulation as a Cultural Process. International Studies of Management & Organization, 7(2), 127-138.

Frost, P. J., Moore, L. F., Louis, M. R., Lundberg, C. C. & Martin, J. (eds.). (1991). Reframing Organizational Culture. Londres:SAGE.

García, O. (2006). La cultura humana y su interpretación desde la perspectiva de la cultura organizacional. Pensamiento y gestión, 22, 143-154.

Guerra, I. (2007). Evaluación y mejora continua. Conceptos y herramientas para la medición y mejora del desempeño. Bloomington: AuthorHouse.

Hellriegel, D. & Slocum, J. (2009). Comportamiento organizacional (12a ed.). México D. F.: Thomson.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2004). Metodología de la investigación (3a ed.). México D. F.: McGraw-Hill.

Hernández, J. (2009). Una cultura organizacional sólida, uno de los retos para las instituciones de educación superior (IES). Conferencia presentada en el Congreso internacional de la universidad: retos y expectativas. México, D.F., Instituto Politécnico Nacional. Recuperado de http://www. repositoriodigital.ipn.mx/bitstream/handle/123456789/4014/ c y r e u - 2 0 0 9 - 0 7 7 % 2 0 6 .pdf?sequence=1

Higgins, J. M. & McAllaster, C. (2004). If You Want Strategic

Change, Don’t Forget to Change Your Cultural Artifacts. Journal of Change Management, 4(1), 63-73.

Hofstede, G. H., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations. Software of the Mind: Intercultural Cooperation and its Importance for Survival (3a ed.). Nueva York: McGraw-Hill.

Martínez, E. & Robles, C. (2009). Cultura organizacional en el sistema de gestión de calidad en las dependencias de educación superior (DES) Valle de México. Gestión y estrategia, 36, 52-64.

Martínez, R., Vera, M. & Serafín, V. (2014). Cultura organizacional y efectividad en las pequeñas empresas constructoras de Puebla, México. Revista Internacional de Administración & Finanzas, 7(4), 79-91.

Nyberg, D. & Mueller, F. (2009). Strategic Cultural Change and

Local Discourses: The Importance of Being Different. Scandinavian Journal of Management, 25(2), 146-156.

Programa de Mejoramiento del Profesorado [Promep]. (2008). Promep. Recuperado de http://www.sep.gob.mx/wb/sep1/sep1_Programa_de_Mejoramiento_del_ Profesorado_PROM#.VlClo9gveUk

Programa Integral de Fortalecimiento Institucional [PIFI]. (2014).

PIFI. Recuperado de http://pifi.sep.gob.mx/ScPIFI/GuiaPIFI_2014/pdfs/GuiasPDF/Guia_

PIFI_2014-2015_.pdf

Rebolledo, N. (2003). Antropología y educación intercultural: perspectivas disciplinarias en México. Comunicación y Política, 10(3), 165-188

.

Rodríguez, R. (1994). La sistémica, los sistemas blandos y los sistemas de información. Lima: Universidad del Pacífico de Lima.

Romero Flores, J. (1963). Historia de la cultura mexicana. México D. F.: Costa-Amic.

Sánchez, G. M. (2010). Caracterización de la cultura organizacional de las instituciones de educación superior del estado de Guanajuato. (Tesis doctoral inédita). Universidad Autónoma de Querétaro, Santiago de Querétaro, México.

Schein, E. H. (1999). The Corporate Culture Survival Guide: Sense and Nonsense about Culture Change. San Francisco: JosseyBass.

Schein, E. H. (2010). Organizational Culture and Leadership (4a ed.). San Francisco: Jossey-Bass.

Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2009). Foundations of Mixed Methods Research: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Thousand Oaks: SAGE.

Tomas, M. (2010). La cultura innovadora de las universidades: estudio de casos. Barcelona: Octaedro.

Vargas, R. (2011). Cultura y desarrollo organizacional en la Universidad Nacional del Altiplano Puno. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(2), 5-16.

Weber, K. & Tina Dacin, M. (2011). The Cultural Construction of Organizational Life: Introduction to the Special Issue. Organization Science, 22(2), 287-298.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.