Contenido principal del artículo

Peter Yamakawa
Jhony Ostos
Diversos escritos exploran la innovación organizacional y relacionan su efecto en el desempeño organizacional. Sin embargo, pocos estudios, por un lado, toman en cuenta la innovación técnica y la innovación administrativa como dimensiones de la innovación organizacional, y por otro lado, utilizan estas dimensiones para analizar su efecto en el desempeño organizacional. En este trabajo, los autores analizan la influencia de la innovación –incluidas las dos dimensiones señaladas– sobre el desempeño organizacional. Adicionalmente, los autores examinan el comportamiento de las características organizacionales como variable moderadora de esta relación. El estudio fue aplicado a las empresas del sector servicios. Los resultados indican que la innovación en general y la innovación técnica influyen en el desempeño organizacional, no así la innovación administrativa, locual refuerza el planteamiento de que las empresas deben mejorar la baja percepción de la importancia de la innovación administrativa para conseguir mejores desempeños.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Peter Yamakawa, Ph.D y M.Sc. en Ingeniería de la Universidad de Osaka (Japón)

Ph.D y M.Sc. en Ingeniería de la Universidad de Osaka (Japón) y magíster en Administración de la Universidad ESAN (Lima, Perú). Actualmente es vicerrector de Investigación y profesor del área de Operaciones y Tecnologías de Información de la Universidad ESAN.

Jhony Ostos, Ph.D en Management Science, Esade (España), y MBA, Universidad del Pacífico (Lima, Perú)

Ph.D en Management Science, Esade (España), y MBA, Universidad del Pacífico (Lima, Perú), con estudios de posgrado en Administración en University of California at Fullerton. Actualmente es profesor ordinario auxiliar de la Universidad ESAN. Correo electrónico:

Baldwin, C., y Clark, K. (2000), Design rules: the power of modularity, Cambridge, MA, USA: MIT Press.

Bolton, M. (1993), “Organizational innovation and substandart performance: when is necessity the mother of innovation?”. En: Organization Science, 4 (1): 57- 75.

Chamanski, A., y Waago, S. (2001), “Organizational performance of technology-based firms: the rol of technology and business strategy”. En: Enterprise and Innovation Management Studies, 2 (3): 205-23.

Daft, R. (2004), Organization theory and design (8a . ed.). South Western.

Damanpour, F. (1996), “Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models”. En: Management Science, 42 (5): 693-16.

Damanpour, F. (1991), “Organizational innovation: A meta analysis of effects of determinants and moderators”. En: Academy of Management Journal, 34 (3): 555-90.

Damanpour, F., y Evan, W. (1984), “Organizational innovation and performance: the problem of ‘organizational lag’”. En: Administrative Science Quarterly, 29 (3): 392-09.

Damanpour, F., et ál. (1989), “The relationship between types of innovation and organizational performance”. En: Journal of Management Studies, 26 (6): 587-01.

Decanio, S., et ál. (2000), “The importance of organizational structure for the adoption of innovations”. En: Management Science, 46 (10): 1285-99.

Ethiraj, S., y Levinthal, D. (2004), “Modularity and innovation in complex systems”. En: Management Science, 50 (2): 159-73.

Fredrickson, J. (1986), “The strategic decision process and organizational structure”, Academy of Management Review, 11 (2): 280-97.

Galunic, K., y Eisenhardt, K. (2001), “Architectural innovation and modular corporate forms”, En: Academy of Management Journal, 44 (6): 1229-49.

Gatignon, H., et ál. (2002), “A structural approach to assessing innovation: construct development of innovation locus, type, and characteristics”. En: Management Science, 48 (9): 1103-22.

Gibbons, D. (2004), “Network structure and innovation ambiguity effects on diffusion in dynamic organizational fields”, En: Academy of Management Journal, 47 (6): 938-51.

Gilbert, C. (2003), “The disruption opportunity”. En: MIT Sloan Management Review, 44 (4): 27-32.

Gopalakrishnan, S. (2000), “Unravelling the links between dimensions of innovation and organizational performance”. En: The Journal of High Technology Management Research, 11 (1): 137-53.

Han, J., et ál. (1998), “Market orientation and organizational performance: is innovation a missing link?”. En: Journal of Marketing, 62 (3): 30-45.

Henderson, R., y Clark, K. (1990), “Architectural innovation: the reconfiguration of existing product technologies and the failure of established firms”. En: Administrative Science Quarterly, 35 (1): 9-30.

Hill, C., y Rothaermel, F. (2003), “The performance of incumbent firms in the face of radical technological innovative”, En: Academy of Management Review, 28 (2): 257-74.

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI) Perú. PEA 2008. Recuperado el 28 de octubre de 2009, de http://www. mintra.gob.pe/.

INEI Perú. Ingreso 2008. Recuperado el 28 de octubre de 2009, de http://www.mintra.gob.pe/.

INEI Perú. PBI 2008. Recuperado el 28 de octubre de 2009, de http://www.inei.gob.pe/.

Kimberly, J., y Evaniski, M. (1981), “Organizational innovation: the influence of individual, organizational, and conceptual factors on hospital adoption of technological and administrative innovations”. En: Academy of Management Journal, 24 (4): 689-13.

Klein, S., et ál. (2005, mayo), “The F-PEC scale of family influence: construction, validation, and further implication for theory”. En: Entrepreneurship Theory and Practice, 321-39.

Koo, C., et ál. (2004), “An examination of Porter’s competitive strategies in electronic virtual markets: a comparison of two on-line business models”. En: International Journal of Electronic Commerce, 9 (1): 163-80.

Langerak, F., et ál. (2004), “The impact of market orientation, product advantage, and launch proficiency on new product performance and organizational performance”. En: Journal of Product Innovation Management, 21 (2): 79-94.

Lee, J., y Miller, D. (1996), “Strategy, environment and performance in two technological contexts: contingency theory in Korea”. En: Organization Studies, 17 (5): 729-50.

Li, H., y Atuahene-Gima, K. (2001), “Product innovation strategy and the performance of new technology ventures in China”. En: Academy of Management Journal, 44 (6): 1123-34.

Miller, D. (1991), “Stale in the saddle: CEO tenure and the match between organization and environment”. En: Management Science, 17 (1): 34-52.

Miller, D. (1987), “Strategy making and structure: analysis and implications for performance”. En: Academy of Management Journal, 30 (1): 7-32.

Mintzberg, M. (1980), “Structure in 5’s: A synthesis of the research on organization design”. En: Management Science, 26 (3): 322-41.

Olson, E., et ál. (2005), “The performance implications of fit among business strategy, marketing organization structure, and strategic behaviour”. En: Journal of Marketing, 69 (3): 49-65.

Pil, F., y Cohen, S. (2006), “Modularity: implications for imitation, innovation, and sustained advantage”. En: Academy of Management Review, 31 (4): 995-11.

Quiles, M., et ál. (2006), “Variables moderadoras y mediadoras de la relación percepción de diferencias-ansiedad intergrupal”. En: Psicothema, 18 (1): 105-11.

Schilling, M., y Steensma, H. (2001), “The use of modular organization form: an industrylevel analysis”. En: Academy of Management Journal, 44 (6): 1149-69.

Seaden, G., et ál. (2003), “Strategic decisions and innovation in construction”. En: Construction Management and Economics, 21, (6): 603-12.

Sheremata, W. (2004), “Competing through innovation in network markets: strategies for challengers”. En: Academy of Management Review, 29, (3): 359-77.

Tegarden, L., et ál. (2005), “The engagement of employees in the strategy and firm performance: the role of strategic goals and environment”. En: Journal of Business Strategies, 22 (2): 75-99.

Tidd, J. (2001), “Innovation management in context: environment, organization and performance”. En: International Journal of Management Reviews, 3 (3): 169-83.

Tsai, W. (2001), “Knowledge transfer in intraorganizacional networks: effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance”. En: Academy of Management Journal, 44 (5): 996-04.

Tushman, M., y Nadler, D. (1986), “Organizing for innovation”. En: California Management Review, 28 (3): 74-92.

Van de Ven, A. (1986), “Central problems in the management of innovation”. En: Management Science, 32 (5): 590-07.

Walker, R., et ál. (2007), “Combinative effects of innovation types on performance: a longitudinal study of public services”. En: Academy of Management Proceedings, 1-6.

Wischnevsky, J., y Damanpour, F. (2006), “Organizational transformation and performance: an examination of three perspectives”. En: Journal of Management Studies, 23 (1): 104-28.

Zhou, K., et ál. (2005), “The effects of strategic orientations on technology –and market–based breakthrough innovations”. En: Journal of Marketing, 69 (2): 42-60.

Detalles del artículo