Main Article Content

Authors

The environmental interpretation supports an education proposal based on experience, interest, and the construction of meanings and the recognition of the potential of the environment, for the development of activities with an educational purpose in outside spaces. This article shows a reflection about some environmental interpretation activities proposed by students of the Degree in Recreation and Tourism of the Universidad Pedagógica Nacional and implemented in some protected areas of Colombia. The proposed activities show how recreation contributes to the exercise of environmental interpretation, constituting a field of action from which gradu­ates can contribute to the conservation of Colombian biophysical and sociocultural diversity, as well as recognizing protected areas as pedagogical scenarios that promote the care, preservation and social value of natural environments. These elements suggest that the articulation between environmental interpretation and recreation from the pedagogical knowledge configure a sce­nario of action that help the relationship of protected areas with different actors of the territory.

Rodríguez Cortés, A. B. ., & Mora González, L. M. (2021). Contributions of Recreation to Environmental Interpretation in Protected Natural Areas. Territorios, (44-Esp.). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.8958

Barrera, G. (2018). Informe práctica pedagógica actividades recreativas como medio para fortalecer la interpretación ambiental del Parque Nacional Natural Cueva de los Guácharos. Universidad Pedagógica Nacional.

Cifuentes, E., Ramírez, M., León, J., & Galvis, N. (2013). Dieta de los churucos colombianos (Lagothrix lagothricha lugens) en relación con la productividad de frutos en el Parque Nacional Natural Cueva de Los Guácharos Diet of Colombian Woolly Monkeys (Lagothrix lagothricha lugens) with Relation to the Productivity of Fruits in the pnn Cueva de Los Guácharos. Universidad de los Andes. https://www.researchgate.net/publication/320879302_Dieta_de_los_churucos_colombianos_Lagothrix_lagothricha_luens_en_relacion_con_la_productividad_de_frutos_en_el_Parque_Nacional_Natural_Cueva_de_Los_Guácharos_Diet_of_Colombian_Woo¬lly_Monkeys_Lagothri

Corporación Colombia Informa. (2011, 24 de marzo). Páramo de Sumapaz, en la mira de las hidroeléctricas. Colombia Informa. http://www.colombiainforma. info/paramo-de-sumapaz-en-la-mira-de-las-hidroelectricas/

Ham, S. (1992). Interpretación ambiental: guía práctica. North American Press.

Osorio, E. (2002). Recreación y adulto mayor ocio para una vida plena. Funlibre.

Parques Nacionales Naturales de Colombia (pnn). (2008). Lineamientos para el ecoturismo comunitario en Colombia. pnn. https://www.parques-nacionales.gov.co/portal/wpcontent/uploads/2013/11/SSNA_Encuentro_Ecoturismo_2012.pdf

Parques Nacionales Naturales de Colombia (pnn). (2019a). Parque Nacional Natural Sumapaz.

Parques Nacionales Naturales de Colombia. http://www. parquesnacionales.gov.co/portal/es/ parques-nacionales/parque-nacional-natural-sumapaz/

Parques Nacionales Naturales de Colombia (pnn). (2019b). Parques Nacionales. Parques Nacionales Naturales de Colombia. https://www.parquesnacionales.gov.co/portal/es/ecoturismo/regionandina/parque-nacional-natural-cueva-de-los-guacharos/

Pellegrini Blanco, N., & Reyes Gil, R. (2007). Programa de interpretación ambiental en la Universidad Simón Bolívar: sus recursos, su cultura y su historia. Educere, 11(39), 605- 611. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S131649102007000400004&lng=es&tlng=es

Rojas, L. (2018). Informe práctica pedagógica lazos intergeneracionales para la apropiación de las especies nativas del Parque Nacional Natural Sumapaz. Universidad Pedagógica Nacional.

Rodríguez, A. B. (2017). Subjetividades en el espacio público la ciclovía de la ciudad de Bogotá. Editorial Universidad de Cádiz; Universidad Pedagógica Nacional.

Rojas, Y. (2014). La historia de las áreas protegidas en Colombia, sus firmas de gobierno y las alternativas para la gobernanza. Sociedad y Economía, (27), 155-176. https://www.redalyc.org/pdf/996/99631890007.pdf

sinap. (2014). Sistema Nacional de Parques Naturales de Colombia. Parques Nacionales Naturales de Colombia. http://www.parquesnacionales.gov.co/portal/es/sistema-de-parques-nacionales naturales.

Universidad Pedagógica Nacional (2013). Documento maestro programa Licenciatura en

Recreación. upn.

Ziperovich, A. (2004). Turismo y recreación. Trillas.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.