Main Article Content

Authors

Objective: Based on the review of 577 articles of the highest impact journals in the area of health, present in the Virtual Health Library (lilacs, Scielo, among other) and PubMed database, different emphasis and theoretical trends in health-disease-culture related discussion were presented. Contents: These trends arise from the interaction of a number of complex elements, mediated by the features of the individual, understanding it from an anthropological perspective. From the work developed by Canguilhem for its interpretation, the ontological and dynamic social models are described. In addition, the socio-political situation as a condition for disease to appear and the way the sociological concept rise are discussed. Following this, some contemporary trends are described based on the interpretative perspective of medical anthropology, emphasizing the development of the concepts of health, disease and culture. Conclusion: In the end, a determining fact was found: that several actions in health education emphasize the importance of exploring the cultural beliefs and practices regarding health care. This item becomes a starting point for investigations raised through the health-disease-culture axis.

Laura Elizabeth Castro Jiménez MSc, Grupo de investigación Cuerpo, Sujeto y Educación de la Universidad Santo Tomás

Grupo de investigación Cuerpo, Sujeto y Educación de la Universidad Santo Tomás

Mauricio Rincón Moreno MSc, Escuela de Cadetes de Policía General Santander, Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

Escuela de Cadetes de Policía General Santander, Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

Dustin Tahisin Gómez Rodríguez MSc, Facultad de Ciencias Jurídicas, Políticas y Económicas de la Universidad de San Buenaventura, Bogotá, Colombia. Grupo de investigación GODH, Fundación Universitaria Empresarial de la Cámara de Comercio de Bogotá.

Facultad de Ciencias Jurídicas, Políticas y Económicas de la Universidad de San Buenaventura, Bogotá, Colombia. Grupo de investigación GODH, Fundación Universitaria Empresarial de la Cámara de Comercio de Bogotá.
Castro Jiménez MSc, L. E., Rincón Moreno MSc, M., & Gómez Rodríguez MSc, D. T. (2017). Health Education: A View from Anthropology. Revista Ciencias De La Salud, 15(1), 145–163. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.5387

Alcántara Moreno G. La definición de salud de la Organización Mundial de la Salud y la interdisciplinariedad. Sapiens. 2008; 9(1):93-107.

Organización Mundial de la Salud (oms), Comisión sobre Determinantes de la Salud (CDS). Subsanar las desigualdades en una generación. Alcanzar la equidad sanitaria actuando sobre los determinantes sociales de la salud 2009. [internet] 2009. [citado 2016 ago. 23]. Disponible en: http://www.who.int/social_determinants/final_report/csdh_finalreport_2008_execsumm_es.pdf

Briceño-León, R. Bienestar, salud pública y cambio social. En Briceño-León, R., De Souza, M, y Coimbra, C. (Coords.). Salud y equidad: una mirada desde las ciencias sociales. Río de Janeiro: Editora Fiocruz,

pp. 15-24.

Scaramelli F, Tarble K, Zent, E, Stanford Z, Perrin M, et al. Perspectivas en salud indígena: cosmovisión, enfermedad y políticas públicas. [Internet] Quito; Ediciones Abya-Yala; 2011. [citado 2016 jun 10] Disponible en: https://books.google.com/books?id=mC6TZ7z1NCwC&pgis=1]

Laurel, AC. Sobre la concepción biológica y social del proceso salud-enfermedad. En: Organización Panamericana de la Salud. Lo biológico y lo social: su articulación en la formación del personal de salud. Washington DC: OPS; 1994. p. 1-12.

Canguilhem GO. Normal e o patológico. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 1995.

Flores-Guerrero R. Salud, enfermedad y muerte: lecturas desde la antropología sociocultural. Rev Mad. 2004;(10):21-9.

Chamorro A, Tocornal C. Prácticas de salud en las comunidades del Salar de Atacama. Hacia una etnografía médica contemporánea. Estud Atacam. 2005; 30:117-34.

Fernández G. Al hospital van los que mueren. Desencuentros en salud intercultural en los Andes bolivianos. En: Fernández, (Coord.). Salud e interculturalidad en América Latina. Antropología de la salud y crítica intercultural. Quito Ediciones Abya-Yala; 2006. p. 317-36.

Moreno-Altamirano L. Reflexiones sobre el trayecto salud-padecimiento-enfermedad-atención: una mirada socioantropológica. Salud púb Méx. 2007;49(7):63-70.

Restrepo H, Málaga H. Promoción de la salud: cómo construir vida saludable. Bogotá: Editorial Médica Panamericana; 2001.

Díaz D, Martínez ML, Cumsille P. Participación comunitaria en adolescentes: desafíos para la promoción de la salud. Rev Psicol. 2003;2(16):53-70.

Dye C, Boerma T, Evans D, Harries A, Lienhardt C, McManus J. Informe sobre la salud en el mundo. Investigaciones para una cobertura sanitaria universal. Organización Mundial de la Salud, 2013. Disponible

en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/85763/1/9789240691223_spa.pdf

Carter WB, McKenna M, Martin ML, Andresen EM. Health education: Special issues for older adults. Patient Educ Counsel. 1989;13(2):117-131.

United Nations Development Programme (undp). Informe sobre desarrollo humano 2013. El ascenso del Sur: el progreso humano en un mundo diverso 2013; Nueva York: PNUD. [Consultado el 23 de febrero

de 2016] Disponible en: http://hdr.undp.org/es/content/informe-sobre-desarrollo-humano-2013

Escobar C. Fundamentación antropológico-pedagógica para la creación de un hogar empresarial a la luz de los estudios críticos de la gestión. Seccional Medellín. 2013. Disponible en: http://bibliotecadigital.

usbcali.edu.co/jspui/handle/10819/2502

Martínez AB. Antropología de la educación para la formación de profesores. Educ Educad. 2006;9(5):149-67.

Sampieri R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. Sexta edición. México: McGrawHill; 2014. Capítulo 12; 355-96.

Manchado R, Tamames S, López M, Mohedano L, D´Agostino M, Veiga de Cabo J. Revisiones Sistemáticas Exploratorias. Med Segur Trab. 2009; 55(216):12-19.

Ahmad B, Ramadas A, Kia Fatt Q, Zain A. A pilot study: The development of a culturally tailored Malaysian Diabetes Education Module (my-demo) based on the Health Belief Model. BMC Endocrine

Disorders. 2014;14(31). Doi: 10.1186/1472-6823-14-31

Heideman WH, Nierkens V, Stronks K, Middelkoop BJ, Twisk JW, Verhoeff AP, de Wit M, Snoek FJ. DiAlert: A lifestyle education programme aimed at people with a positive family history of type 2 diabetes overweight, study protocol of a randomised controlled trial. BMC Public Health. 2011; 11(1):1.

Edwards K, Patchell B. State of the science: A cultural view of Native Americans and diabetes prevention. J Cult Divers. 2009 primavera;16(1):32-5.

Skelly AH, Leeman J, Carlson J, Soward AC, Burns D.J Nurs Scholarsh. Conceptual model of symptomfocused diabetes care for African Americans. J Nurs Scholarsh [serie en internet] 2008; 40(3):261-7.

O’Brien MJ, Shuman SJ, Barrios DM, Alos VA, Whitaker RC. A qualitative study of acculturation and diabetes risk among urban immigrant Latinas: implications for diabetes prevention efforts. Diabetes

Educ. 2014 sep-oct;40(5):616-25.

Davidson TM, Lopez CM, Saulson R, Borkman AL, Soltis K, Ruggiero KJ, de Arellano M, Wingood GM, Diclemente RJ, Danielson CK. Development and preliminary evaluation of a behavioural hiv-prevention

programme for teenage girls of Latino descent in the USA. Cult Health Sex. 2014; 16(5):533-46.

Rhodes SD, McCoy TP, Vissman AT, DiClemente RJ, Dck S, Hergenrather KC, et al, A randomized controlled trial of a culturally congruent intervention to increase condom use and HIV testing among

heterosexually active immigrant Latino men Eng E. AIDS Behav. 2011; 15(8):1764-75.

Guilamo-Ramos V, Soletti AB, Burnette D, Sharma S, Leavitt S, McCarthy K. Parent–Adolescent Communication About Sex in Rural India US–India Collaboration to Prevent Adolescent hiv. Qual Health Res. 2012; 22(6):788-800.

Lee YK, Lee PY, Ng CJ. A qualitative study on healthcare professionals’ perceived barriers to insulin initiation in a multi-ethnic population. BMC Fam Pract. 2012; 13:28.

Simmons D. The role of ethnography in sti and hiv/aids education and promotion with traditional healers in Zimbabwe. Health Promot Int. 2011 dic; 26(4):476-83.

Luque JS, Mason M, Reyes-García C, Hinojosa A, Meade CD. Salud es vida: Development of a cervical cancer education curriculum for promotora outreach with Latin American farmworkers in rural

Southern Georgia. Am J Public Health. 2011; 101(12):2233-5.

Marín A, Carrillo L, Arcury TA, Grzywacz JG, Coates ML, Quandt SA. Ethnographic evaluation of a lay health promoter program to reduce occupational injuries among Latino poultry processing workers. Public Health Reports. Occupation Interven. 2009;124(supl1):36-43.

Vani S, Ligia M, Thomas B, and Gwendolyn P. Quinn translation and adaptation of smoking relapse–prevention materials for pregnant and postpartum hispanic women. J Health Commun 2010; 16(1) 90-107.

Hunter J, Kelly PJ. Imagined anatomy and other lessons from learner verification interviews with Mexican immigrant women. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2012; 4(6): E1-E12.

Lee JT, Tsai JL, Tsou TS, Chen MC. Effectiveness of a theory-based postpartum sexual health education program on women’s contraceptive use: A randomized controlled trial. Contraception. 2011; 84(1), 48-56.

Srimanthi K, Arlene V, Dewitt W, Ambika K, Lumberg J. Healthy eating and harambee: Curriculum development for a culturally-centered bio-medically oriented nutrition education program to reach

African American women of childbearing age. Matern Child Health J. 2010; 14:535.

Jones PR, Waters CM, Oka RK, McGhee EM. Increasing community capacity to reduce tobacco-related health disparities in African American communities. Public Health Nurs. 2010; 27(6):552-560.

Rosati MJ, Cupp PK, Chookhare W, Miller BA, Byrnes HF, Fongkaew W, Atwood KA. Successful implementation of Thai family matters strategies and implications. Health Prom Pract. 2012;13(3):355-63.

Cupp, K, Atwood A, Byrnes H, MillerA, Fongkae, W, Chamratrithirong, A, Chookhare W. The impact of Thai family matters on parent–adolescent sexual risk communication attitudes and behaviors. J

Health Commun. 2013; 18(11), 1384-96.

Liu N, Mao L, Sun, X, Liu L, Yao, P, Chen B. The effect of health and nutrition education intervention on women’s postpartum beliefs and practices: A randomized controlled trial. BMC Public Health. 2009; 4:9-45.

Zanchetta S, Leite, C, Perreault M., Lefebvre H. Education and professional strengthening of the community health agent: an ethnography study. OBJN 2005; 4(3):60-72.

Cecchetto F, Monteiro S, Fernandes E. Formação de agentes comunitários em ambiente e saúde na Colônia Juliano Moreira: uma abordagem etnográfica. Trab. educ. saúde. 2010; 8(2): 267-83.

García B. The contribution of ethnography to knowledge on socio-cultural codes related to localized cutaneous leishmaniasis in a health education program in Venezuela. Cad Saude Pública. 2007;(23):56-78.

Fernández-Niño Julián A., Idrovo Álvaro J., Giraldo-Gartner Vanesa, Molina-León Helvert F. Los dominios culturales de la malaria: una aproximación a los saberes no institucionales. Biomédica. 2014;

(2): 250-259.

Lisón T. Antropología: estilos de pensamiento e interpretación. Rubí: Anthropos; 2013 .

Stephens C, Breheny M, Mansvelt J. Psychol Health. Healthy ageing from the perspective of older people: a capability aproche to resiliencia 2015; 30 (6):715-31.

Ferrero J. Teoría de la educación: lecciones y lecturas. 6. ta ed. Universidad de Deusto: 2009.

Consejo de Europa. Libro Blanco sobre el Diálogo Intercultural “Vivir juntos con igual dignidad”. [Citado el 28 de noviembre de 2015] 2008; Disponible en http://www.coe.int/t/dg4/intercultural/Source/

Pub_White_Paper/WhitePaper_ID_SpanishVersion.pdf

Thurston E, Blundell-Gosselin, H. The farm as a setting for health promotion: Results of a needs assessment in South Central Alberta. Health Place. 2005; 11(1):31-43.

Davidson TM, Lopez CM, Saulson R, Borkman AL, Soltis K, Ruggiero KJ, et al. Development and preliminary evaluation of a behavioural HIV-prevention programme for teenage girls of Latino descent in the USA. Cult Healt Sex. 2014; 16(5):533-46.

Arcury T, Quandt A, Bell, RA. Staying healthy: the salience and meaning of health maintenance behaviors among rural older adults in North Carolina. Soc Sci Med. 2001;53(11):1541-56.

Runge A, Garcés J. Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana. Rev Cient Guillermo de Ockham. 2011; 9(2):13-25.

Plessner, H. Límites de la comunidad: crítica al radicalismo social. Siruela: 2012.

Restrepo-Ochoa D. La salud y la vida buena: aportes del enfoque de las capacidades de Amartya Sen para el razonamiento ético en salud pública. Cadernos de Saúde Pública. 2013; 29(12):2371-82.

Melo P, Campos E. El grupo facilita todo: significados atribuidos por pacientes con diabetes mellitus tipo 2 a grupos de educación para la salud. Rev Lat Am Enfermagem. 2014; 980-7.

Maldonado C.E. Complejidad y evolución. En: Maldonado, C.E. (Editor). Complejidad: ciencia, pensamiento y aplicación. 1. ra Edición. Bogotá: Publicaciones Uexternado; 2014. p. 11-17.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.