Main Article Content

Authors

“Reclaiming Utopias” was a project that was launched in the Department of Education at Universidad de Cantabria in 2012, later joined by the Department of Philosophy and Letters, which shares the university building. The project uses a series of thematic showcases to expose and didactically explain devices and technologies used over time to train students in different educational and historiographical disciplines. In addition to overcoming the technological obsolescence of the various devices on display, the objective was to demonstrate a wide range of educational proposals and strategies that have been utilized to respond to the “utopia” that machines are better for teaching and learning. Above all, current and future students can coherently consider, in a structured way, various technological initiatives that have been taking place over time, through the descriptions in the article. The initiative’s methodology was based on reviving old and obsolete devices that were used in classrooms decades ago from building attics to establishing an intergenerational dialogue with current and future students on the tradition of ICT in education. The results were a permanent exhibition in the classroom area of the Inter-Department of the Universidad de Cantabria that serves each year as a didactic experience for the subjects involved with ICT in the Department of Education through the displayed artifacts. Discussing the proposal results is of interest and concern for the Universidad de Cantabria for the conversation on its university heritage, and it also has a teaching component, from a technological perspective, with various instruments in need of being explained and put in value and that join the trend of Spanish Universities in a field of growing interest today due to the deep cultural and social changes occurring in the meaning of Technology with the digital “implosion” in all educational processes.

Riego Amézaga, B., & García Gutiérrez, N. (2023). A Permanent Project of Audiovisual Cultural Heritage at the University of Cantabria: “Recovering Utopias”. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 16(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.12468

Cioppi, E., García Gutiérrez, N., Lawrence, N., Lin, Y.-J., Lourenҫo, M., Nyst, N., Frederick Obregon, N., Osterman, M., Perkins, D., Santamaría, M., Simpson, A., & Tiley-Nel, N. (2021). “University Museums from Home: observations on responses to the impact of Covid-19”, en University Museums and Collections Journal. A journal about museology and higher education, 12(2), 138-158. http://umac.icom.museum/wp-content/uploads/2021/01/ UMACj-12_2-web.pdf

Dellmann, S., & Kesller, F. (Eds.) (2020). A Million Pictures. Magic Lantern Slides in the History of Learning. New Barnet: John Libbey.

Declaración de Salamanca sobre el patrimonio histórico cultural de las Universidades (2008). Consultado el 23 de abril de 2022. http://umac.icom.museum/wp- content/uploads/2017/05/declaracion_SALAMANCApatrimonio_2008.pdf

Disposición Adicional sexta de la Ley 14/2007, de 26 de noviembre, del Patrimonio Histórico de Andalucía. Consultado el 23 de abril de 2022. https://www.boe.es/buscar/pdf/2008/BOE- A-2008-2494-consolidado.pdf

Díaz Redondo, J. (2012). “Patrimonio universitario, patrimonio virtual. University heritage, virtual heritage”, en Educación y Futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 27, 121-137. https://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/4060941.pdf

García Gutiérrez, N. (2016). “Nuevas tecnologías y difusión del Patrimonio Universitario de la Universidad de Cantabria”. En Actas de las 9as Jornadas de Museología del Museo Sierra Pambley: La comunicación y la gestión de la imagen en los museos. León, 219-235. http://cursomuseo.sierrapambley.org/

García Gutiérrez, N. (2014). “Colecciones artísticas en universidades no históricas”. Nuevos retos de difusión. en Congreso Internacional Museos Universitarios. Tradición y futuro, Madrid: Universidad Complutense de Madrid, pp. 187-193.

García Gutiérrez, N., & Leal Pérez, I. (2021). “Patrimonio Cultural Universitario: Difusión y accesibilidad virtual”, en Museos y Universidades. Espacios compartidos para la educación, la inclusión y el conocimiento, Editorial TREA, pp. 53-70.

Le Goff, J. (1991). “El orden de la memoria: el tiempo como imaginario”. Paidos. Barcelona.

López San Segundo, C., González De Garay Domínguez, B., Frutos Esteban, F. J., Carmona García, M. (2018). “La proyección de imágenes en las aulas de bachillerato en España durante el primer tercio del siglo XX”. En Fonseca, Journal of Communication, Universidad de Salamanca, 16, 31-45.

Moreno Sánchez, I. (2019). “Museística y nuevas redes digitales: en busca de la interafectividad con todas las personas”, en Informe del estado de la Cultura en España 2019. Cultura local, democracia, desarrollo. Madrid: Ed. Fundación Alternativas, pp. 99-108. https://www.fundacionalternativas.org/public/storage/publicaciones_archivos/36e8dda ea9599809a584485d2c4bbbe8.pdf

Pozo Andrés, M. (1997). El cine como medio de alfabetización y de educación popular primeras experiencias. En Sarmiento. Revista Galego Portuguesa de Historia de la Educación, 1, pp. 59-75.

Ramos Pérez, R. (2003). Ephemera. La vida sobre papel. Biblioteca Nacional de España. La colección de la Biblioteca Nacional de España. Consultado el 23 de abril de 2022. https://www.bne.es/es/colecciones/ephemera

Villasante, M. (2018). “Patrimonio universitario: siglos de historia y cultura, en riesgo por los recortes”, en Diario El Mundo. Consultado el 23 de abril de 2022. https://www.elmundo.es/papel/2018/05/16/5af9bf7f468aeb96768b4653.html

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.