Main Article Content

Authors

In recent years there has been a significant increase in telenovelas from Venezuela or co-made companies in this country in Spain. Specifically, broadcasters have been operating in the Autonomous Communities and reuse of different spaces that once titles were released in large national channels, but now, cost and audience fragmentation in these televisions are installed. The study conducted between 2008 and 2010 confirms the presence of 40 titles that are analyzed according to its features of content, hours of transmission and time slot where they are inserted. Further defines the dominant rhetoric makes such speeches export and trading prospects over the next year, against a backdrop of fierce competition and determined by the settings of digital television and the new screens as the Internet.

Fernando Morales, Universidad Autónoma de Barcelona

Doctor en Comunicación Audiovisual y Publicidad. Profesor e Investigador Postdoctoral del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad II de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona.
Morales, F. (2011). Venezuelan Telenovelas in Spain: Production and Market Shares in the Autonomic Television. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 4(1), 177–211. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3918

Enríquez, José (1984). La telenovela: fin del melodrama. Madrid: Edit. Signo.

Gonzáles, José (comp.) (1998). La cofradía de las emociones (in)terminables.

México: Edit. Universidad de Guadalajara.

Jones, Daniel, E. (1992). Los culebrones trepan en España. Chasqui, 43. 15-

López, Tomás (1987). Aproximación a la telenovela. Madrid: Edit. Cátedra,

Signo e imagen.

Martín-Babero, Jesús (1992). Televisión y melodrama. Bogotá: Tercer Mundo

Editores.

Rincón, Omar (2000). Ellas son el centro de la pantalla y la pantalla es el

mundo. Razón y Palabra, 16. [Disponible en línea en

http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/anteriores/n16/pantalla16.ht

m (consulta del 21/03/2010)]

Rojas, Luís Rodolfo (1993). La Telenovela venezolana: el éxito de un negocio

comunicacional, Maracaibo, Venezuela: Imprenta de Mérida.

Roura, Assumpta (1993). Telenovelas, pasiones de mujer-el sexo del culebrón.

Barcelona: Edit. Gedisa

Vassallo, María y Vilches, Lorenzo (2008): Mercados globais, histórias

nacionais. En Anuario Obitel, Brasil. Globouniversidade.

Verón, Eliseo y Escudero, Lucrecia (comp.) (1997): Telenovela: ficción popular

y mutaciones culturales. Barcelona: Gedisa.

Vilches, Lorenzo (comp.) (2007) Culturas y mercados de la ficción televisiva en

Iberoamérica. En Anuario OBITEL, Barcelona: Gedisa,

Zermeño Flores, Ana (1997) La Previsibilidad como estrategia narrativa en la

telenovela. (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Barcelona, España

Colarte Historia de la televisión en Colombia [En línea en:

http://www.colarte.com/actores/General/recuentoTV.asp (consulta del

/03/2011)].

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.