Main Article Content

Authors

This article is part of a doctoral thesis that analyzes the political use of the communication 2.0, specifically of Facebook and Twitter. The political agent chosen is the President, Cristina Fernández de Kirchner in the pre electoral period of the first Simultaneous Open and Compulsory Primary. It is important to mention that she is the first Argentinean president to use the social networks with electoral purposes in pursuit of her reelection, given that the development of these communicational tools is recent and previous presidents did not count with them. In order to analyze the use of social networks by the President in a pre-election period, political discourse was analyzed and compared the treatment of electoral information of three traditional mass media-La Nacion, Clarin and Página/12- and the political material, or management review published, shared and retweeted by the political agent chosen. The study found that the agent used its social networking times during the period. The electoral messages aimed to list the qualities of his first management through specific government measures without making campaign promises. Meanwhile, the media published a significant amount of notes linked to the President but was tiny references to electoral publications on social networks.

Natalia Romina Dominguez, FPYCS - UNLP

Doctoranda en Comunicación Social por la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Docente JTP ordinaria de Metodología de la Investigación Cátedra II. Coordinadora de la línea de investigación Política/s y Gestión/es del Instituto de Investigaciones en Comunicación de la UNLP.
Dominguez, N. R. (2012). Politics 2.0: The Use of Social Networks in Argentinean Politics. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 5(1), 77–104. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3889

Caldevilla, D. (2010). Las Redes Sociales. Tipología, uso y consumo de las

redes 2.0 en la sociedad digital actual. Centro de Documentación Ibercomnet.

Disponible en línea

en:http://revistas.ucm.es/inf/02104210/articulos/DCIN1010110045A.PDF [15-

-12].

Castells, M. (2001). La era de la Información. México: Siglo XXI Editores.

Cobo, C y Pardo, P. (2007). Planeta Web 2.0 Inteligencia Colectiva o medios

fast food. Barcelona / México: Univeritat de Vic / Flacso México.

Cobos, T. (2010). Twitter como fuente para periodistas Latinoamericanos,

Razón y Palabra N.73 Disponible en línea en:

http://www.razonypalabra.org.mx/N/N73/Varia73/33Cobos_V73.pdf [15-01-12].

Crespo, I; Garrido, A; Carletta, I; Riorda, M. (2011). Manual de Comunicación

Política y estrategias de campaña. Candidatos, medios y electores en una

nueva era. Buenos Aires: Biblos.

Durán Barba, J; Nieto, S. (2011). El Arte de ganar. Buenos Aires: Debate.

Fernández, C. (2008). Ciberpolítica : ¿cómo usamos las tecnologías digitales

en la política latinoamericana? Buenos Aires, Konrad Adenauer Stiftung.

Foucault, M. (2009). Vigilar y Castigar. Buenos Aires: Siglo XXI.

Friera, S. Las nuevas tecnologías se acercan al siglo XVI y XVII. Entrevista a

Roger Chartier en Página 12. Disponible en línea en:

http://mbecerra.blog.unq.edu.ar/modules/news/article.php?storyid=634 [15-03-

.

Gladwell, M. (2010). La revolución no será twitteada. p. 12. Radar. Disponible

en línea en: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-6505-

-10-03.html [15-01-12].

Igarza, R. (2008). Nuevos medios. Estrategia de convergencia. Buenos Aires:

La Crujía.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio. Nuevas formas de consumo cultural.

Buenos Aires: La Crujía.

Instituto de estudios sobre comunicación (Editor). (2010). Pensar los medios en

la era digital. Iberoamérica frente al desafío de la convergencia. Buenos Aires:

La Crujía.

Ivoskus, D. (2008). Vivir conectados. Sociedad, política y comunicación en la

era digital. Buenos Aires: Norma.

Ivoskus, D. (2010). Obsesión digital. Usos y abusos en la red. Buenos Aires:

Norma.

Leavy, P. (2007). La Cibercultura. Informe al consejo de Europa. México:

Antropos.

Luchessi, L; Rodríguez, M.G. (2007). Fronteras globales. Cultura, política y

medios de comunicación. Buenos Aires: La Crujía.

Mattelart, A y M. (2007). Historia de las teorías de la comunicación. Buenos

Aires: Paidós.

Menéndez, M. C. (2009). Política y medios en la era de la información. Buenos

Aires: La Crujía.

Piscitelli, A. (2002). Ciberculturas 2.0. En la era de las máquinas inteligentes.

Buenos Aires: Paidós.

Van Peborgh, E. (2010). Odisea 2.0. Las marcas en los medios sociales.

Buenos Aires: La Crujia.

White, R. (2007). Comunicar comunidad. Aportes para una ética de la

comunicación pública. Buenos Aires: La Crujía.

Wodak, R. y Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso.

Barcelona: Gedisa.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.