Main Article Content

Authors

The study determined the relationship between the variables social self, family climate and school climate with the presence of bullying in public high school students of a northwestern state of Mexico. From a total of 930 students who were surveyed 195 were selected to participate in the study (20.1 %), who reported an average of three or more aggressive behaviors toward peers during the last month. Using a multiple linear regression it was determined that the variables School Climate (standardized Beta = - .491) and Family Climate (standardized Beta = - .407), explain a significant portion of violence among students (R2 = .74). The fact that school and family variables were significantly related to bullying revealed the usefulness of the ecological approach in the analysis of the problem.

Angel Alberto Valdés Cuervo, Departamento de Educación, Instituto Tecnológico de Sonora, México

Doctor en Ciencias, Profesor Investigador Titular. Departamento de Educación. Instituto Tecnológico de Sonora.

Ernesto Alonso Carlos Martínez, Instituto Tecnológico Superior de Cajeme, Sonora, México

Doctor en Ciencias Sociales, Profesor Investigador, Instituto Tecnológico Superior de Cajeme
Valdés Cuervo, A. A., & Carlos Martínez, E. A. (2014). Relationship between Social Self-Concept, Family Climate and School Climate with Bullying in Secondary Students. Avances En Psicología Latinoamericana, 32(3), 447–457. https://doi.org/10.12804/apl32.03.2014.07

Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2004). “What, me ashamed?” Shame management and school bullying. Journal of Research in Crime and Delinquency, 41 (3), 269-294. doi: 10.1177/0022427804266547.

Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2006). Forgiveness, reconciliation, and shame: Three key variables in reducing school bullying. Journal of Social Issues, 62 (2), 347-370. doi: 10.1111/j.1540-4560.2006.00454.x.

Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning theory analysis. New York, USA: Prentice-Hall.

Besag, V. (2008). Padres y maestros trabajando juntos. En M. Elliot (Ed.), Intimidación. Una guía práctica para combatir el miedo en las escuelas (pp. 219-238). Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.

Boszormenyi-Nagy, I. (1987). Foundations of contextual therapy: Collected papers of Ivan Boszormenyi-Nagy, MD. New York, USA: Brunner/Mazel.

Carlos, E., & Valdés, A. (2013). Desarrollo de un instrumento para medir clima familiar. Manuscrito presentado para su publicación.

Castillo, C., & Pacheco, M. (2008). Perfil del maltrato (bullying) entre estudiantes de secundaria en la ciudad de Mérida, Yucatán. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13 (38), 825-842.

Cava, M., Musitu, G., & Murgui, S. (2006). Familia y violencia escolar: el rol mediador de la autoestima y la actitud hacia la autoridad institucional. Psicothema, 18 (003), 367-373.

Collie, R., Shapka, J., & Perry, N. (2011). Predicting teacher commitment: the impact of school climate and social-emotional learning. Psychology in the Schools, 48 (10), 1034-1048. doi: 10.1002/pits.20611.

Coloroso, B. (2004). The bully, the bullied and the bystander. New York, USA: Harper Colling.

Del Rey, R., & Ortega, R. (2005). Violencia interpersonal y gestión de la disciplina, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (26), 805-832.

Dirks, M., De los Reyes, A., Briggs-Gowan, M., Cella, D., & Wakschlag, L. (2012). Annual research review: embracing not erasing contextual variability in children’s behavior-theory and utility in the selection and use of methods and informants in developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53 (5), 558-574. doi: 10.1111/j.1469-7610.2012.02537.x

Elliot, M. (2008). Intimidadores y víctimas. En M. Elliot (Ed.), Intimidación. Una guía práctica para combatir el miedo en las escuelas (pp. 39-55). Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.

Epstein, J. (2011). School, Family and Community Partnerships (2da ed.). New York, USA: Westview Press.

Espegale, D., & Swearer, S. (2009). Contributions of three social theories to understanding bullying perpetration and victimization among school-aged youth. En M. Harris (Ed.), Bullying, rejection & peer victimization. A Social Cognitive Neuroscience perspective (pp. 151-170). New York, USA: Springer.

Estévez, E., Martínez, B., & Musitu, G. (2006). La autoestima en adolescentes agresores y víctimas en la escuela. Intervención Psicosocial, 15 (2), 223-232.

Estévez, E., Martínez, B., Moreno, D., & Musitu, G. (2006). Relaciones familiares, rechazo entre iguales y violencia escolar. Cultura y Educación, 18 (3-4), 335-344.

Estévez, E., Murgui, S., Moreno, D., & Musitu, G. (2007). Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela. Psichotema, 19 (1), 108-113.

Good, C., McIntosh, K., & Gietz, C. (2011). Integrating bullying prevention into schoolwide positive behavior support. Teaching Exceptional Children, 44 (1), 48-56. Recuperado de ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=e067bc9d.

Goossens, F., Olthof, T., & Dekker, P. (2006). New participant role scales: Comparison between various criteria for assigning roles and indications for their validity. Aggressive Behavior, 32, 343-357. doi: 10.1002/ab.

Goñi, E., & Fernández, A. (2007). Los dominios social y personal del autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 12 (2), 179-194.

Grames, H., Miller, R., Robinson, W., Higgins, D. & Hinton, W. (2008). A test of Contextual theory: the relationships among relational ethics marital satisfaction, health problems, and depression. Contemporary Family Therapy, 30, 183-198. doi: 10.1007/s10591-008-9073-3.

Greene, M. (2006). Bullying in schools: A plea for measure of Human Rights. Journal of Social Issues, 62 (1), 63-79. doi: 10.1111/j.1540-4560.2006.00439.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2006). Informe sobre calidad de la Educación Básica. Violencia y disciplina en escuelas primarias y secundarias. Distrito Federal, México: INEE.

Johnson, S. (2009). Improving the school environment to reduce school violence: A review of the literature. Journal School Health, 79, 451-465. doi: 11010.1111/j.1746-1561.2009.00435.x.

López, V., Bilbao, M., & Rodríguez, J. (2011). La sala de clases sí importa: incidencia del clima de aula sobre la percepción de intimidación y victimización entre escolares. Universitas Psychologica, 11 (1), 91-101.

Loukas, A., & Murphy, J. (2007). Middle school perceptions of school of climate: Examining protective functions on subsequent adjustment problems. Journal of School Psychology, 45 (3), 293-309.

doi: 10.1016/j.jsp.2006.10.001.

Moos, R., Moos, B., & Trickett, E. (1984). FES, WES, CIES, CES. Escalas de Clima Social. Madrid, España: TEA.

Morrison, B. (2006). School Bullying and Restorative Justice: Toward a Theoretical Understanding of the Role of Respect, Pride, and Shame. Journal of Social Issues, 62 (2), 371-392. doi: 1011/j.1540.2006.00455.x.

Nesdale, D., & Pickering, K. (2006). Teacher’s reaction to children’s aggression. Social Development, 15 (1), 109-127. doi: 10.1111/j.1467-9507.2006.00332.x.

O’Brennan, L., Bradshaw, C., & Sawyer, A. (2009). Examining developmental differences in the social-emotional problems among frequent bullies, victims, and bully/victims. Psychology in the Schools, 46 (2), 100-115.

doi: 10.1002/pits.20357.

Olweus, D. (1993). Bullying at school. Australia: Blackwell Publishing.

Olweus, D. (1994). Annotation: Bullying at school. Basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of Child Psychology Psychiatry, 35 (7), 1171-1190.

Ortega, R., & Córdova, F. (2010). Construir la convivencia para prevenir la violencia: Un modelo ecológico. En R. Ortega (Ed.), Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar (pp. 299-320). Madrid, España: Alianza Editorial.

Ortega, R., & Del Rey, R. (2008). La violencia escolar. Estrategias de prevención (4ta ed.). Madrid, España: Grao.

Pearce, J. (2008). ¿Qué se puede hacer con el agresor? En M. Elliot (Ed.), Intimidación. Una guía práctica para combatir el miedo en las escuelas (pp. 157-186). Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.

Postigo, S., González, R., Montoya, I., & Ordoñez, A. (2013). Theoretical proposals in bullying research: a review. Anales de Psicología, 29 (2), 413-425. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.148251.

Raviv, A., Erel, O., Fox, N., Leavitt, L., Raviv, A., Dar, I (2001). Individual measurement of exposure to everyday violence among schoolchildren across various setting. Journal of Community Psychology, 29 (2), 117-140. doi: 10.1002/1520-6629.

Sánchez, V., Ortega, R., & Menesini, E. (2012). La competencia emocional de agresores y víctimas de bullying. Anales de Psicología, 28 (1), 71-82. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.1.140542.

Solberg, M., & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus bully/victim questionnaire. Aggressive Behavior, 29 (3), 239-268. doi: 10.1002/ab.10047.

Stephenson, P., & Smith, D. (2008). ¿Por qué algunas escuelas no tienen acosadores?”. En M. Elliot (Ed.), Intimidación. Una guía práctica para combatir el miedo en las escuelas (pp. 56-78). Distrito Federal, México: Fondo de Cultura Económica.

Swearer, S., Espegale, D., & Napolitano, S. (2009). Bullying. Prevention & Intervention. Realistic Strategies for Schools. New York, USA: The Guilford Press.

Torre, J., Cruz, M., Villa, M., & Casanova, P. (2008). Relaciones entre violencia escolar y autoconcepto multidimensional en adolescentes de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 1 (2), 57-70.

Trianes, M., Blanca, M., De La Morena, L., Infante, L., & Raya, S. (2006). Un cuestionario para evaluar el clima social del Centro Escolar. Psicothema, 18 (002), 272-277.

Tutty, L. (2008). Best practices in school-based bullying prevention programs: What works? In D. Pepler, & W. Craig (Eds.), Understanding and addressing bullying: An International Perspective (pp. 144-163). USA: Authothouse.

Valdés, A., Carlos, E., & Torres, G. (2012). Diferencias en la situación socioeconómica, clima y ajuste familiar de estudiantes con reportes de bullying y sin ellos. Revista Psicología desde el Caribe, 29 (3), 616-631. Recuperado en rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/.../3133‎.

Valdés, A., Ojeda, A., Urías, M., & Ponce, D. (2013). Factores de riesgo en estudiantes de secundaria con conductas violentas hacia sus compañeros. En A. Vales, A. Valdés, J. Angulo, García, C. & I. González (Eds.), Investigación psicoeducativa en Sonora. Resultados y propuestas de acción (pp. 1-19). Distrito Federal, México: Pearson.

Yáñez, A., Valdés, A., & Vera, J. (2012). Caracterización del autoconcepto de estudiantes sobresalientes. En R. Díaz-Loving, S. Rivera, & I. Reyes (Eds.), Aportaciones actuales de la psicología social (pp. 169-173). Nuevo León, México: AMEPSO.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.