Main Article Content

Authors

Professional ethical behavior is a complex phenomenon that cannot be limited to following articles in a code. Professional deontological, moral, or legal norms are relevant, but they do not represent all elements involved in professional ethics. For psychologists to perform ethically, it is necessary to approach professional ethics in terms of behavior and to explore the previous processes
that drive it, while it is insufficient to just observe and judge specific actions or their consequences. The purpose of this article was to create a theoretical basis to clarify the difference between ethical and normative-moral behavior in psychologists’ professional performance. The method of this study was of a theoretical documentary type, which required processes of analysis, synthesis, and conceptual reworking. To achieve this purpose, the
concepts of ethics, morals, professional deontology, and behavior were analyzed. Additionally, the theories of the ethics of responsibility and of dialogic discursive ethics, various professional ethical-deontological declarations and codes from psychology, the dual-system theory of thinking, ethical decision-making models, and moral reasoning theories were addressed as well. As a result, a theoretical foundation was constructed to support the thesis that the professional ethical behavior of psychologists should be distinguished from normative-moral behavior, for which criteria such as autonomy, systems of thought, values that guide decision-making, use of dialogue, and type of moral reasoning that determine, behavior can be used.

García Avitia, C. A. (2022). Theoretical Foundations for a Clear Distinction Between Ethical and Normative- Moral Behavior in Psychologist Professional Performance. Avances En Psicología Latinoamericana, 39(3). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.10321

APA. (2010). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychologycal Association. www.apa.org/ethics/code/index.aspx

Aguiar, F. (2004). Teoría de la decisión e incertidumbre: modelos normativos y descriptivo. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (8), 139-160. https://doi.org/10.5944/empiria.8.2004.982

Apel, K. (1991). Teoría de la verdad y ética del discurso. Paidós Aristóteles. (1973). Ética nicomaquea (5ª ed.) (Trad. A. Gómez Robledo). Porrúa. (Trabajo original publicado en 349 a. C).

Ballesteros Jiménez, S. (2014). Habilidades cognitivas básicas: formación y deterioro. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Barahona Quezada, M. (2013). El papel de la investigación teórica en la construcción del conocimiento: una reflexión desde la Universidad Estatal a Distancia (uned). Rupturas, 3(1), 2-16. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/

pdf

Basanta, E.M., Ormart, E.B., & Brunetti, J. (2002). La psicología del desarrollo moral (debates y problemas). Revista Argentina de Psicología, 34(45), 9-24. https://www.aacademica.org/elizabeth.ormart/128.pdf

Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2013). Principles of biomedical ethics (7a ed.). Oxford University Press. CPA. (2017). Canadian code of ethics for psychologists (4ª ed.). Canadian Psychologist Association. https://cpa.ca/docs/File/Ethics/CPA_Code_2017_4thEd.pdf

Colpsic. (2019). Manual deontológico y bioético del psicólogo (7ª ed.). Colpsic. https://www.colpsic.org.co/wp-content/uploads/2021/07/Acuerdo-N%C2%B0-17-de-mayo-del-2019.pdf

Escobar Valenzuela, G. (2013). Ética: introducción a su problemática y su historia (7ª ed.). McGraw Hill. EFPA. (1995). Meta-Code of Ethics. efpa. http://ethics.efpa.eu/metaand-model-code/meta-code/

Fagothey, A. (2001). Ética. Teoría y aplicación (5ª ed.). McGraw Hill.

Fenapsime. (2018). Código de ética de las y los psicólogos mexicanos. Fenapsime.

https://fenapsime.org/wp-content/uploads/2020/04/codet.pdf

Fe.P.R.A. (2013). Código de ética nacional. Federación de Psicólogos de la República Argentina. http://fepra.org.ar/docs/acerca_fepra/codigo_de_etica_nacional_2013.pdf

García-Avitia, C. A., Preciado-Serrano, M. L., Ángel-González, M., & Luna-Bernal, A. C. A. (2018). El desarrollo moral y la toma de decisiones éticas del psicólogo. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo, 4. 1-28. https://doi.org/10.33064/ippd41993

García-Avitia, C. A., Preciado-Serrano, M. de L., Ángel-González, M., & Luna-Bernal, A. C. A. (2020). Acercamiento a la ética profesional del psicólogo como proceso de comportamiento. En M. G. Luna Lara & R. Montes Delgado (Eds.),

Investigación interinstitucional en psicología. Nuevos desafíos para el siglo XXI (pp. 67-86).

Grañen Porrúa. Gerring, R. (2010). Psychology and life (20ª ed.). Pearson.

Gilligan. C. (1985). La moral y la teoría. Psicología del desarrollo femenino. Fondo de Cultura Económica.

Gordon,W., & Sork,T. (2001). Ethical issues and codes of ethics: Views of adult education practitioners in Canada and the United States. Adult Educational Quarterly, 51(3), 202-218. https://doi.org/10.1177/07417130122087241

Gross, R. (2012). Psicología: la ciencia de la mente y la conducta (5ª ed.). El Manual Moderno. Habermas, J. (2000). Aclaraciones a la ética del discurso. Trotta.

Habermas, J. (2008). Conciencia moral y acción comunicativa. Trotta.

Hortal, A. (1996). Seven theses on professional ethics. Ethical Perspectives, 3(4), 200-206.

https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=563028&url=article

Hieronymi, P. (2011). Reasons for action. Proceedings of the Aristotlean Society, 111,407-427.

https://escholarship.org/content/qt39m4b0jb/qt39m4b0jb_noSplash_bbc22885aa5baf-41149c5b3f5e5e1423.pdf

Gauthier, J. (2008). The universal declaration of ethical principles for psychologists: Third draft. International Union of Psychological Science; International Association of Applied Psycho logy; International Association for Cross-Cultural

Psychology. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.518.3698&rep=rep1&type=pdf

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad: ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder.

Kahneman, D. (2004). A perspective of judgement and choice. American Psychologist, 58(9), 697-720

https://doi.org/10.1037/0003-066X.58.9.697

Kohlberg, L. (1958). The development of modes of moral thinking and choice in the years 10 to 16 [Tesis doctoral, University of Chicago]. ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/openview/c503bf59d762abe5818e1b24c484d41a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Larroyo, F. (1976). Los principios de la ética social (15ª ed.). Porrúa.

Lind, G. (1999). Una introducción al test de juicio moral. Psychology of Morality and Democracy and Education. http://www.uni-kontanz.de/agmoral/b-publik.htm

Merrian-Webster. (s.f.). Behavior. En Dictionary Merrian-Webster. Recuperado el 20 de febrero de 2021, de https://www.merriam-webster.com/dictionary/behavior

Michelini, D. J. (2003). La ética del discurso como ética de la responsabilidad. Literatura y Lingüística, (14), 213-224. https://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112003001400015

Navia Antezana, C., & Hirsch Adler, A. (2015). Ética profesional en estudiantes de posgrado en dos universidades mexicanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 100-115.

http://redie.uabc.mx/vol17no1/contenido-naviahirsch.html

Núñez-Rodríguez, S.E. (2014). Modelo de toma de decisiones para explorar los dilemas éticos en la educación a distancia [Tesis doctoral, Universidad Metropolitana de Puerto Rico]. https://documento.uagm.edu/cupey/biblioteca/biblioteca_

tesisedudoc_nunezrodriguezs2014.pdf

Pérez-Delgado, E., & García-Ros, R. (1991). La psicología del desarrollo moral. Siglo Veintiuno Editores.

Piaget, J. (1932/1984). El criterio moral del niño. Ediciones Martínez Roca.

Rangel, A., Camerer, C., & Montague, P. R. (2008). Neuroeconomics: The neurobiology of value-based decision-making. Natural Revew-Neuroscience, 9(7), 545-556. https://doi.org/10.1038/nrn2357

Real Academia Española. (s.f.a). Ético. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 24 de febrero de 2021, de https://dle.rae.es/%-C3%A9tico#H3y8Ijj

Real Academia Española. (s.f.b). Código. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 27 de febrero de 2021, de https://dle.rae.es/c%C3%B3digo

Real Academia Española. (s.f.c). Regla. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 27 de febrero de 2021, de https://dle.rae.es/regla?m=form

Real Academia Española. (s.f.d). Comportamiento. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 24 de febrero de 2021, de https://dle.rae.es/comportamiento Real Academia Española. (s.f.e). Comportarse. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 24 de febrero de 2021, de https://dle.rae.es/comportar?m=form

Real Academia Española. (s.f.f). Conducta. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 24 de febrero de 2021, de https://dle.rae.es/conducta?m=form

Rest, J. (1979). Development in judging moral issues. University of Minnesota Press.

Rest, J., Narvaez, D., Bebeau, M., & Thoma, S. (1999). A Neo-Kohlbergian approach: The dit and the schema theory.

Educational Psychology Review, 11(4), 294-324. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1022053215271

Ruiz-Cano, J., Cantú-Quintanilla, G., Ávila-Montiela, D., Gamboa-Marrufa, J., Juárez-Villegas, L., De Hoyos-Bermea, A., Chábez-López, A., Estrada-Ramírez, K., Merelo-Arias, A., Altamirano Bustamante, M., de la Vega-Morell, M., Peláez-Ballestas, I., Gudarrama Orozco, J., Muñoz-Hernández, O., & Garduño-Espinosa, J. (2015). Revisión de modelos para el análisis de dilemas éticos. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 72(2),89-98. http://www.sciencedirect.

com/science/article/pii/S1665114615000556

SMP. (2010). Código ético del psicólogo. Trillas.

Stricker, G. (2010). American Psychological Association Code of Ethics. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1-2. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0047

Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453-458. https://www.science.org/doi/abs/10.1126/science.7455683

Unión Profesional. (2009). Deontología profesional: los códigos deontológicos. Unión Profesional.

https://www.unionprofesional.com/estudios/Deontologia Profesional_Codigos.pdf

Université de Genève. (Productor). (2017). L’éthique du discours de Jürgen Habermas et Karl-Otto Apel. Coursera. https://www.coursera.org/learn/ethique/lecture/E2lCp/3-l-ethique-du-discours-de-jurgen-habermas-et-karl-otto-apeldiscourse-ethics-by

Zerpa, C.E., & Ramírez, J.J. (2004). Un instrumento de medición del desarrollo moral para estudiantes universitarios: Defining Issues Test (dit). Revista de Pedagogía, 25(74), 427-450. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&

pid=S0798-97922004000300004&lng=es&tlng=es

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.