Main Article Content

Authors

Communication research in Spain is a university and professional activity that has an apparent coherence between academic researchers, methodological training and the type of professional applications with social and market value. In fact, research in Communication in Spain is a social practice that suffers many imbalances that are reflected in the issues in the proceedings, in methodological skills in team building, lending and social projection of research . This article summarizes the results of three surveys online conducted by the group mdcs (Dialectic Mediation of Social Communication) in 2009, 2011 and 2013 to teachers, researchers and media professionals in Spain. It also builds on the current research project R & D MapCom, available in http://www.mapcom.es/index.html (Ref. CSO2013-47933-C4) centered on the study of System Research Spain on social communication practices: Designing, Groups, Lines, study objects and methods.

Carlos Lozano Ascencio, Universidad Rey Juan Carlos

Ciencias de la Comunicación y Sociología

Juan Antonio Gaitán Moya, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Titular. Departamento de Sociología IV
Lozano Ascencio, C., & Gaitán Moya, J. A. (2016). Vicissitudes of Communication Research in Spain in the Sexennial Period 2009-2015. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 9(2), 139–162. https://doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.07

Costa, J. (2001). Imagen corporativa en el siglo xxi. Barcelona: Ediciones La Crujía.

Currás, R. (2010). Identidad e imagen corporativas: revisión conceptual e interrelación. Teoría y Praxis, 7,

-34. Recuperado de http://www.teoriaypraxis.uqroo.mx/doctos/Numero7/Curras.pdf

Gaitán, J. A. (2010). Desarrollos teóricos y metodológicos de investigación en epistemología de la comunicación.

Recuperado de http://www.aeic2010malaga.org/upload/ok/176.pdf

González, J. (2002). Identidad visual corporativa: la imagen de nuestro tiempo. Madrid: Síntesis.

Hernández, A. (2002). Planificar la comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 48. Recuperado

de http://www.ull.es/publicaciones/latina/2002/latina48marzo/4812ajhernandez.htm

Lozano, C., & Gaitán, J. A. (2011). Dedicación a la investigación y a la docencia universitaria en comunicación:

compatibilidad y perfiles en España, Europa y América Latina. En J. L. Piñuel, C. Lozano, & A.

García. Investigar la Comunicación en España (pp. 587-595). Fuenlabrada: Facultad de Ciencias de la

Comunicación. Universidad Rey Juan Carlos.

Lozano, C., & Vicente, M. (2010). La enseñanza universitaria de las Teorías de la Comunicación en Europa

y América Latina. Revista Latina de Comunicación Social, 65, 255-265. Recuperado de http://www.revistalatinacs.

org/10/art2/898_URJC/20_Lozano.html

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Datos y Cifras del Sistema Universitario Español. Curso

/2015. Secretaría General de Universidades. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General

de Documentación y Publicación.

Orozco, J. A., & Ferré C. (2012). Los índices de reputación corporativa y su aplicación en las empresas de

comunicación. Ponencia presentada en el III Congreso Asociación Española de Investigación de la Comunicación,

Tarragona. Recuperado de http://www.aeic2012tarragona.org/comunicacions_cd/ok/95.pdf

Piñuel, J. L. (2009). La comunicación como objeto científico de estudio, como campo de análisis y como

disciplina científica, Contratexto Digital, 18

Piñuel, J. L. (2011). La docencia y la investigación universitarias en torno a la Comunicación como objeto

de estudio en Europa y América Latina +Teaching and Research on Communication as an object of study in

European and Latin-American universities. San Cristóbal de La Laguna, Tenerife: Revista Latina de Comunicación

Social.

Piñuel, J. L. Lozano, C., & García, A. (2011). Investigar la Comunicación en España. Fuenlabrada: Facultad

de Ciencias de la Comunicación. Universidad Rey Juan Carlos.

Vicente-Mariño, M., González-Hortigüela, T., & Pacheco-Rueda, M. (Coords). (2013). Investigar la comunicación

hoy: revisión de políticas científicas y aportaciones metodológicas. Actas del II Congreso Nacional

sobre Metodología de la Investigación en Comunicación y del Simposio Internacional sobre Política Científica

en Comunicación (Segovia, 2-3 de mayo de 2013).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.