Main Article Content

Authors

Today the information graphics or infographics play a very important role in print media. This resource has allowed to the media to print pages with innovation and actuality signs, so they are agree the image audiency's necessities. The infographic is characterized by the combination of icon resources with textual fragments, and it has the basic elements of news:  Title, summary, body, sources and credits. Taking into account these factors, we will determine if the expressed information possesses a balanced distribution between text and image. Specifically, for the case of the regional newspaper "La Nación ", we considered necessary to explore which elements are pertinent in the selection process of images, since they should be attractive to serve as reading "hook"; because the readers initially fix the attention in the graphic elements of the pages.

Reinaldo Cortés, Universidad de Los Andes

Profesor del Departamento de Comunicación Social de la Universidad de Los Andes (Venezuela)

Ismar Sánchez, Universidad de Los Andes

Tesista del Departamento de Comunicación Social de la Universidad de Los Andes (Venezuela)
Cortés, R., & Sánchez, I. (2008). La Infografía en los medios impresos. Estudio descriptivo de La Infografía en el Diario La Nación. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 1(1), 41–61. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3986

ABREU, Carlos (2000). Periodismo iconográfico ¿Es la infografía un género periodístico? En Revista

Latina de Comunicación Social, número 28, abril de 2000, La Laguna (Tenerife). (http://www.ull.es/publicaciones/latina)

Fecha de consulta [22/06/07].

ABREU, Carlos (2002). Periodismo iconográfico ¿Es la infografía un género periodístico? En Revista

Latina de Comunicación Social. Número 51, de junio – septiembre de 2002, La Laguna (Tenerife). (http://www.

ull.es/publicaciones/latina/2002abreujunio5101.html) Fecha de consulta [22/06/07].

ANCIANO, Ana M (2000). Propuesta de programa de estudio para la asignatura de infografía contemplada

en el nuevo pensum de estudios de la Escuela de Comunicación Social de la Universidad Católica Andrés

Bello. (NºAAN7275).

CAIRO, Alberto (2004). Coberturas infográficas de actualidad inmediata. En: http://www.albertocairo.

com/infografía/articulos/articulos.html. Fecha de Consulta [12/02/2007].

CAIRO, Alberto (2005). Sailing to the Future: Infographics in the Internet Era. Creative Commons License.

University of North Carolina.

CONDEZ, A. HERNANDEZ, J. (2000). Infografía. Propuesta de estandarización de diseños infográficos

para el Diario el Nacional apuntando hacia la elaboración de un manual de estilos. Universidad Católica Andrés

Bello, Escuela de Comunicación Social. (Nº AAN7398).

DE ORNELAS CARDOSO, Elizabeth (1999). Importancia de la infografía en la prensa venezolana: Comparación

entre el Nacional y el Universal. Universidad Católica Andrés Bello. Escuela de Comunicación Social,

Periodismo Impreso (Nº AAA5277).

DE PABLOS, José M. (1998). Siempre ha habido infografía. En: Revista Latina de Comunicación Social.

Número 5, mayo de 1998; La Laguna (Tenerife) (http://www.lazarillo.com/latina/a/88depablos.htm). Fecha de

consulta [28/06/07].

FERRERES, Gemma (1995). La Infografía Periodística. http://tintachina.com/docs/infografia_periodistica_1995.pdf.

Fecha de Consulta [03/04/2007].

HURTADO Y TORO (1999). Paradigmas y Métodos de Investigación. Tiempos de Cambio. P. 80-82.

LETURIA, Elio (1998). ¿Qué esinfografía? En Revista Latina de Comunicación Social. Número 4, abril de

, La Laguna (Tenerife). (http://www.ull.es/publicaciones/latina/1998leturia) Fecha de consulta [01/05/07].

MINERVINI, Mariana (2005). La infografía como recurso didáctico. En Revista Latina de Comunicación

Social. Número 59, de enero-junio de 2005, La Laguna (Tenerife). (http://www.ull.es/publicaciones/latina/

minervini.pdf)_ Fecha de consulta [21/04/07].

MINERVINI, Mariana y PEDRAZZINI Ana (2004). El protagonismo de la imagen en la prensa. En Revista

Latina de Comunicación Social. Número 58, de julio-diciembre de 2004, La Laguna (Tenerife). (http://www.

ull.es/publicaciones/latina/20042058minervini.htm) Fecha de Consulta [03/04/2007].

PELTZER, Gonzalo (1991). Periodismo iconográfico. Ediciones Rialp.Madrid.

RAYMOND, Colle (1999). El contenido de los mensajes icónicos. En Revista Latina de Comunicación

Social. La Laguna (Tenerife). Facultad Santiago de Chile.

ROMERO, Adriana (1996). La Infografía como nuevo género periodístico. Trabajo de grado no publicado.

Universidad Católica Andrés Bello, Escuela de Comunicación Social. (Nº AAL7814).

SAMPIERI, H. Roberto (2003). Metodología de la Investigación. Tercera Edición. McGraw-Hill.

VALERO SANCHO, José Luís. (2000). La infografía de prensa. En Ámbitos 3-4. Revista Andaluza de

Comunicación y Revista Latina de Comunicación Social, número 30, de junio de 2000, La Laguna (Tenerife),

(http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000qjn/99valero.htm). Fecha de Consulta [22/03/07].

VALERO, José (2001). La infografía. Técnicas, análisis y usos periodísticos. Universidad Autónoma de

Barcelona. Editorial Bellaterra, 2001.

VILORIA, Hender; VILLALOBOS, Fernando (2003). La Infografía Periodística en la Formación de Comunicadores

Sociales. En Revista Comunicación. Tercer trimestre 2003 Nº 123.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.