Main Article Content

Authors

Preschool children already have notions of reading and writing because they have developed oral and written language skills that relate to each other, and in turn, with the acquisition of conventional reading and writing. This review article aims to: (a) identify the relationship between oral and written language in the preschool years, and (b) Identify the specific skills of the preschool child language enabling the acquisition of conventional literacy. A search in the databases ERIC and OVID for emergent literacy, phonological awareness, vocabulary, reading, writing, and language skills preschoolers. This provided the oral-language components and semanticphonological skills that relate to the acquisition of conventional reading and writing, as well as a proposal for analysis that emphasizes the process of oral and written language skills for literacy in preschool children.

Esperanza Guarneros Reyes, Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México UNAM

Candidata a Doctora en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Licenciada en Psicología por la UNAM, Profesora de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala en la carrera de psicología presencial y en modalidad abierta y educación a distancia, su línea de investigación es el análisis del desarrollo de las habilidades lingüísticas orales y escritas en niños preescolares y los ambientes virtuales de aprendizaje.

Lizbeth Vega Pérez, División de Investigación y Posgrado, Facultad de Psicología, Universidad Nacional Atónoma de México

Doctora en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México, Profesora Titular de tiempo completo de la Facultad de Psicología de la UNAM, su línea de trabajo es la evaluación y promoción del desarrollo del lenguaje oral y escrito en niños preescolares. Capacitación a padres y maestros para la promoción del desarrollo infantil. Análisis del papel de padres y maestros en la promoción del desarrollo de la alfabetización en niños preescolares. Análisis de la interacción madres/padres- niños durante la lectura de cuentos. Capacitación a profesionales para la promoción del desarrollo.

Guarneros Reyes, E., & Vega Pérez, L. (2013). Oral and written language skills for reading and writing in preschool children. Avances En Psicología Latinoamericana, 32(1), 21–35. https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.02

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.