Main Article Content

Authors

The growth and expansion of cities during the last century can’t be seen without taking into account the important role they have assumed in the transport infrastructure. In Bogota have passed trough streetcar, buses and automóviles was deciding for the city, because all this periods marked a drastic change in growth morphology. This article studies the planning of Mass Transit System –MTS– Transmilenio and its interaction with the urban structure, in light of the current city planning framework. It also specifies the behavior of land use in the construction of the system first phase. 
One of the most important findings of this study is that there is no articulation between land and transport use system, despite the decisions taken in the ordering model. Similarly, local and intermediate planning exhibits Peak articulation.
The existing infrastructure of the MTS reiterates the tendency to concentrate the accessibility in one place: the center has the largest accessibility whereas periphery fails to overcome its limitations of accessibility. While the city continued with this trend the existence of a coordinated planning system for Bogota and the ability to meet expectations of planning model is questionable, however it is something that depends not only on MTS.

Liliana Silva Aparicio

Arquitecta y magíster en Urbanismo de la Universidad Nacional de Colombia. Ha participado en la investigación y desarrollo de proyectos urbanos asociados a temas de planeación urbana, diseño y manejo del espacio público, movilidad y vivienda. Actualmente hace parte del equipo asesor de urbanismo para el Programa de Macroproyectos de Interés Social Nacional, del Gobierno Nacional ,y es docente de la Facultad de Arquitectura de la Universidad La Gran Colombia de Bogotá.
Silva Aparicio, L. (2011). Transport impact of in urban planning: the case of Transmilenio in Bogota. Territorios, (22), 33–64. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/territorios/article/view/1299

Alcaldía Mayor de Bogotá D.C., Secretaría de Tránsito y Transporte (2005). “Encuesta de Movilidad Urbana” Bogotá: Alcaldía Mayor / STT.

Alcaldía Mayor de Bogotá (2000). “Decreto 619 de 2000, por el cual se adopta el Plan de Ordenamiento Territorial para Bogotá, Distrito Capital”. Bogotá: Alcaldía Mayor.

Alcaldía Mayor de Bogotá (2004). “Decreto 190 de 2004, por medio del cual se compilan las disposiciones contenidas en los Decretos Distritales 618 de 2000 y 469 de 2003”. Bogotá: Alcaldía Mayor.

Alcaldía Mayor de Bogotá (2006). “Decreto 319 de 2006, por el cual se adopta el Plan Maestro de Movilidad para Bogotá Distrito Capital, que incluye el ordenamiento de estacionamientos, y se dictan otras disposiciones”. Bogotá: Alcaldía Mayor.

Cárdenas Jirón, Luz Alicia (julio de 2005). Enfoques metodológicos de la planificación urbana y del transporte. Urbano, 8(011): 4-14.

Chapin F., Stuart (1977). Planificación de usos del suelo urbano. Barcelona: OikosTau.

Concejo de Bogotá (1925). “Acuerdo 74 de 1925, por el cual se adopta el plano de “Bogotá futuro” y dictan algunas medidas necesarias a su desarrollo”. Bogotá: Concejo de Bogotá.

Concejo de Bogotá (1961). “Acuerdo 38 de 1961, por el cual se fija el Plan Vial Piloto del Distrito Especial de Bogotá”. Bogotá: Concejo de Bogotá.

Congreso de la República de Colombia (1997). “Ley 388 de 1997, por la cual se modifica la Ley 9 de 1989, y la Ley 2 de 1991 y se dictan otras disposiciones”. Bogotá: Congreso de la República.

Contraloría General de la República (2005). Los sistemas integrados de transporte masivo urbano en Colombia. Bogotá: CGR.

Currie, Lauchlin (1988). Urbanización y desarrollo, un diseño para el crecimiento metropolitano. Bogotá: Camacol – Universidad de los Andes.

Gravagnuolo, Benedetto (1998). Historia del urbanismo en Europa 1750 – 1960. Madrid: Ediciones Akal, p. 76.

Juliá Sort, Jordi (2006). Redes metropolitanas. Barcelona: Gustavo Gili.

Le Corbusier (1951). Plan piloto para Bogotá. Bogotá, s.e.

Montezuma, Ricardo (2003). Transformación urbana y movilidad. Contribución al debate en América Latina, 2ed (Cuaderno de Trabajo Nº 58). Quito: PGUALC / CNUAH (Habitat).

Museo de Desarrollo Urbano (1998). Bogotá CD. Bogotá: IDCT

Rodríguez Jaume, María José (2001). Modelos sociodemográficos: atlas social de la ciudad de Alicante. Tesis Doctoral Universidad de Alicante.

Targa, Felipe (2003). Examining accessibility and proximity-related effects of Bogota’s bus rapid system using spatial hedonic price models. California: Department of City and Regional Planning, University of North Carolina.

Transmilenio S.A. (2000). Estructuración del Convenio Intermunicipales Transmilenio. Bogotá: Transmilenio S.A.

Universidad Nacional de Colombia, Maestría en Urbanismo –MAEU–. “Archivo Digital de Mapas Históricos de Bogotá”.

Wegener, Michael (2004). Land-use transport interaction: state of the art: what can we learn from North América? Dortmund, Alemania: Institute of Spatial Planning, Universidad de Dortmund.

Wingo, Lowdon (1972). Transporte y suelo urbano. Barcelona: Oikos-Tau.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.