Main Article Content

Authors

This study described and discussed an aesthetic experience in which photographic images are initially understood from the perspective of mediating the relationships of one’s self with the world, in how we see ourselves, and how we also see ourselves in the other and by the other. It was based on a project called “Indoor Selfie,” conducted with a group of university students invited to create prospective representations of themselves not through their own image but through a viewpoint based on what they see themselves represented in. This project included awareness-raising practices and studied photography, from which this work sought to understand how identity construction occurs in media society, in increasingly intense relationships of interaction between human beings and information and communication technology devices. The methodology used included a reflection on the “indoor selfie” concept from a bibliographic review that brought up ideas such as “media bios” (Sodré, 2002), “society in media coverage” (Braga, 2006), and “post-photography” (Fontcuberta, 2016) and discussed the “act of seeing” (Didi-Huberman, 2010) and the “act of photographing” (Sontag, 2004). It was observed that the works produced by the students, and described in the study, are intense aesthetic experiences wherein relations of alterity appear through photography as a device for self-recognition and recognition of one’s self that exists in the other.

LAAN Mendes de Barros, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutorado em Comunicação e Cultura pela Université Grenoble Alpes. Docente e pesquisador da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” (FAAC-UNESP). Líder do Grupo de Pesquisa MIDIAisthesis - Cultura Midiatizada e Experiência Estética (PPG-Com / UNESP - CNPq).

Rodrigo Galvão de Castro, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Doutorando em Comunicação, na linha de pesquisa Produção de Sentido na Comunicação Midiática, e mestre em Televisão Digital pela Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” (UNESP). Docente da Faculdade de Tecnologia de Jahu, integrante do Grupo de Pesquisa MIDIAisthesis - Cultura Midiatizada e Experiência Estética (PPG-Com / UNESP - CNPq).
Mendes de Barros, L., & Galvão de Castro, R. (2020). Inner Selfie: Photography as an Aesthetic Experience of Recognition. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 13(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.8316

BARROS, L. M. (2017) Comunicação sem anestesia. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. Vol.40, n.1, pp.159-175. ISSN 1809-5844. DOI: 10.1590/1809-5844201719. Recuperado em 02 de setembro, 2019, em http://www.scielo.br/pdf/interc/v40n1/1809-5844-interc-40-1-0159.pdf .

BRAGA, J.L. (2006). A sociedade enfrenta a sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus.

DIDI-HUBERMAN, G. (2010) O que vemos, O que nos olha. 2ª ed. São Paulo: Editora 34.

FLUSSER, V. (1998) Ensaio sobre a fotografia – para uma filosofia da técnica. Lisboa: Relógio D´Água Editores.

FONTCUBERTA, J. (2016) La furia de las imágenes. Barcelona: Galaxia Guttenberg

GOMBRICH, E. (1975) Mirror and Map: theories of pictorial representation. Londres: The Royal Society Publishing, 1975. Recuperado em 03.08.2019 de https://royalsocietypublishing.org/doi/abs/10.1098/rstb.1975.0005.

ISLAS, O. (2015). La ecología de los medios: metadisciplina compleja y sistémica. Palabra Clave, 18(4), 1057-1083. DOI: 10.5294/pacla.2015.18.4.5

LEMINSKI, P. (2013) Toda Poesia. São Paulo: Companhia das Letras.

MANOVICH, L. (2016) Instagram and Contemporay Image. Creative Commons. Recuperado em 25.09.2018 de http://manovich.net/index.php//instagram-and-contemporary-image

RANCIÈRE, J. (2009) A partilha do sensível: estética e política. 2ª ed. São Paulo: EXO organizacional / Editora 34.

RENO, D. P.; GOSCIOLA, V. (Org.). (2018) Nova Ecologia dos Meios e Tecnologia. 1. ed. Aveiro: Ria Editorial.

RICŒUR, P. (1991) O si-mesmo como um outro. Campinas: Papirus.

RICŒUR, P. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

SCOLARI, C. A. (2015). Los ecos de McLuhan: ecología de los medios, semiótica e interfaces. Palabra Clave, vol.18(3), 1025-1056. DOI: 10.5294/pacla.2015.18.4.4. Recuperado em 10.06.2017 de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/5419/pdf

SODRÉ, M. (2002) Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes.

SODRÉ, M. (2006) As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes.

SONTAG, S. (2004) Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.