Main Article Content

Authors

The article aims to describe and compare journalistic frames of climate change produced by two leading newspapers in South America: Clarin of Argentina and Folha de São Paulo of Brazil, in the context of the Doha (COP- 18) and Warsaw (COP -19) conferences. For this, it has used a definition of framing which recognizes its various dimensions: definition of the situation, reasoning about causes, moral evaluations and recommendations or prescriptions. The analysis was addressed by a qualitative process of coding and classification of journalistic texts. The empirical results indicate that the frames produced for the newspapers correspond to the political context to which they belong, that they coincide in pointing to climate change as a serious problem caused primarily by industrialized countries and what must be faced with a sense of urgency, so they tend to legitimate climate policy. In this regard, it is noted that journalistic frames not only guide the interpretation of social problems, but legitimate political action.

Luis González Alcaraz, Universidad de Buenos Aires (UBA). Becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).

Doctorando en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (UBA). Becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)
González Alcaraz, L. (2014). Framing as Legitimation of Climate Policy. Climate Change Frames in Argentinian and Brazilian Press During the Summits of Doha and Warsaw. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 7(1), 224–259. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3845

ANDI (2009). Mudanças Climáticas na Imprensa Brasileira. Uma análise

comparativa de 50 jornais nos periodos: Julho de 2005 a junho de 2007.

Julho de 2007 a dezembro de 2008. Agência de Notícias dos Direitos da

Infância (ANDI). Disponible en: www.mudancasclimaticas.andi.org.br

Aguila, J. (2013). El framing en las noticias sobre las cumbres del cambio

climático en la televisión española. Disertaciones, 6(1), pp. 141-171.

Disponible en: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/Disertaciones

Boykoff, M. (2009). El caso del cambio climático. Los medios y la

comunicación científica. Infoamérica, Iberoamerican Communication

Review, 1, pp. 117-127.

Boykoff, M. & Boykoff, J. (2004). Balance as bias: global warming and the

US prestige press. Global Environmental Change, 14, pp. 125-136.

Boykoff y Nacu-Schmidt (2013). Media coverage of climate change/global

warming. World media coverage. Disponible en:

http://sciencepolicy.colorado.edu/media_coverage/index.html

Boykoff, M. & Rajan S. (2007). Signals and noise. Mass-media coverage of

climate change in the USA and the UK. EMBO reports, 8(3), pp. 207-211.

Bueno, M. (2012). Los vaivenes de la diplomacia climática argentina (1989-

. En Morasso, C. & Pereyra, G. (Comps.) Argentina y Brasil:

proyecciones internacionales, Cooperación Sur-Sur e integración. Bogotá:

UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Carvalho, A. (2009). Culturas ideológicas y discursos mediáticos sobre la

ciencia. Relectura de noticias sobre cambio climático. Infoamérica,

Iberoamerican Communication Review, 1, pp. 25-47.

De Vreese, C. (2005). News framing: Theory and tipology. Information

Desing Journal, 1(13), pp. 51-62.

Entmnan, R. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm.

Journal of Communication, 43(4), pp. 51-58.

Ferrando, A.P. (2013). El portal climático de Doha (Doha climate gateway).

La COP 18. Buenos Aires: Instituto de Estrategia Internacional.

Franchini, M. (2011). Una primera aproximación al lugar de Argentina en la

política internacional del cambio climático. Documentos, Centro para la

Apertura y el Desarrollo de América Latina (CADAL), año IX, 123, pp.1-8.

Recuperado de http://www.cadal.org/documentos/documento_123.pdf

Gavirati, P. (2012). Periodismo local y cambio climático global. Análisis

discursivo de la COP-15 en la prensa argentina. Razón y Palabra, Nº. 79,

mayo julio de 2012 Recuperado de

www.razonypalabra.org.mx/N/N79/V79/28_Gavirati_V79.pdf.

González, L. (2012). “El cambio climático en la prensa argentina. Una

aproximación a sus representaciones en los diarios gráficos”. Question,

(36), pp. 207-220. Recuperado de

http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1627/1413

Gordon, J., Deines, T. & Javice, J. (2010). Global Warming Coverage in the

Media: Trends in a Mexico City Newspaper. Science Communication, Vol.

, Nº 2, pp.143– 170.

Grundmann, R. & Scott, M. (2012). Disputed climate science in the media:

Do countries matter? Public Understanding of Science, 0(0), pp. 1-16

IPCC (2007). Resumen para Responsables de Políticas. En, Cambio

Climático 2007: Impactos y Vulnerabilidad. Contribución del Grupo de

Trabajo II al Cuarto Informe de Evaluación del IPCC, M.L. Parry, O.F.

Canziani, J.P. Palutikof, P.J. van der Linden y C.E. Hanson, Eds.,

Cambridge University Press, Cambridge, Reino Unido.

IPCC (2013). Climate change 2013. The physical science basys. Headline

Statements from the Summary for Policymakers. IPCC.

Kitzberger, P. & Pérez, G. (2009). El tratamiento del cambio climático en la

prensa latinoamericana. Diálogo Político, 3, pp. 33-49.

López, M. (2014). Balance de resultados COP19-MOP9. Red Suswatch

Latinoamérica.

Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Buenos Aires: Norma.

Mercado, M. (2012). Media representations of climate change in the

argentinean press. Journalism Studies, 13(2), pp. 193-209.

Peters, H. & Heinrich, H. (2009). Legitimación retórica de la política

climática. El cambio climático en los medios alemanes. Infoamérica.

Iberoamerican Communication Review, 1, pp. 59-78.

Piñuel, J. & Teso, G. (2012). Los temas de referencia abordados en las

noticias de los informativos televisivos en España con ocasión de las

cumbres del Cambio Climático en Cancún y Durban. En Piñuel et al. (Eds.)

Comunicación, controversias e incertidumbres frente al consenso científico

acerca del Cambio Climático, 30, pp.11-52.

PNUD (2007). Informe sobre Desarrollo Humano 2007-2008. La lucha

contra el cambio climático: Solidaridad frente a un mundo dividido. New

York: Programa de Naciones Unidas sobre Desarrollo Humano (PNUD).

Reese, S. (2007). The Framing Project: A Bridging Model for Media

Research Revisited. Journal of Communication, 57, pp. 148-154.

Sádaba, T. (2008). Framing: El encuadre de las noticias. El binomio

terrorismo-medios. Buenos Aires: La Crujía.

Shanahan, M. (2009). Time to Adapt? Media Coverage of Climate Change

in Nonindustrialised Countries. En Boyce T. & Lewis J. (Ed.) Climate

Change and the Media. New York: Peter Lang.

Shoemaker, P. & Reese, S. (1996). Medianting the message. Theories of

influences o mass media content. New York: Longman.

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa.

Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada.

Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Takahashi, B. & Meisner, M. (2011). Mass-media coverage of climate

change in Peru: Framing and the role of foreing voices. En Sowar, S. (Ed.)

Borders and Environments: Communication and Environmental Justice in

International Contexts, University of Texas (El Paso).

Taylor, S. & Bogdan R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de

investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

Van Gorp, B. (2007). The Constructionist Approach to Framing: Bringing

Culture Back In”. Journal of Communication, 58, pp.60-78.

Vicente, M. & López, P. (2009). Resultados actuales de la investigación

sobre framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en

España. Zer, 14(26), pp.13-34.

Viola, E. & Franchini, M. (2011). A mudança climática em 2011: governança

global estagnada e o novo perfil do Brasil. Textos Cindes, 25. Recuperado

de

http://www.cindesbrasil.org/site2010/index.php?option=com_jdownloads&Ite

mid=14&view=finish&cid=548&catid=7

Zamith, R., Pinto, J. & Villar, M. (2013). Constructing Climate Change in the

Americas: An Analysis of News Coverage in U.S. and South American

Newspapers. Science Communication. 3(35), pp. 334–357.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.