Main Article Content

Authors

In this research, the social customs, meanings, and reinterpretations of a series of Instagram memes and posts are interpreted in an attempt to identify the symbolic treatment given to each one of them, and their impact on today’s society. Next, the informative role played by their varying narratives on digital media was also evaluated. Based on the knowledge and the relationships involved in these communications, analogies were established in terms of the conditions, applications and processes that may provide suggestions with purposes set out, and under conditions that meet the different interpretations of the memetic universe. The content analysis methodological approach used was qualitative, and the empiric fieldwork is limited to the contemporary digital narrative universe, which allows us to identify assemblies and disassemblies with which individuals seek to bring to light and give response to their daily, political, academic, or work concerns. To conclude, it differentiates five non-independent memetic narratives that help replicate entertainment, research, and authenticity dynamics that may be used at the educational or cultural sphere, besides bringing us closer to the complexity entailed by the level of desire of going out of oneself to communicate the “self” to the others.

Nava La Corte, F. (2022). The Generation of a Memetic Narrative Construct from the Socio-Digital Impact. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 15(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.10737

Austin, J. (2018). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.

Baudrillard, J. (2014). Cultura y simulacro. Kairós.

Bajtín, M. (2012). Estética de la creación verbal. Trad. Tatiana Bubnova. Siglo xxi Editores.

Bauckhage, C. (2011). Insights into internet memes. Proceedings of the Fifth International aaai Conference on Weblogs and Social Media, Barcelona. http://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM11/paper/view/2757/3304

Berardi, F. (2017). Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación colectiva. Caja Negra.

Beck, U., & Gernsheim, E. (1998). El normal caos del amor: las nuevas formas de la relación amorosa. Paidós.

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Montressor Jungla Simbólica.

Camus, A. (1995). El mito de Sísifo. Alianza, S. A.

Castells, M. (2011). Comunicación y poder. Alianza, S. A.

Chul Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Dawkins, R. (1976). The selfish gene. Oxford University Press.

Danung, J., & Attaway, L. H. (2008). All your media are belong to us: an analysis of the cultural connotations of the internet meme. Literature, Culture and Digital Media, (17). https://www.academia.edu/2211887/All_Your_Media_Are_Belong_To_Us_An_Analysis_of_the_Cultural_Connotations_of_the_Internet_Meme

Deleuze, G. (2002). Diferencia y repetición. Amorrortu.

Elster, J. (2003). Tuercas y tornillos. Una introducción a los conceptos básicos de las ciencias sociales. Gedisa S. A.

Foucault, M. (2004). Discurso y verdad en la antigua Grecia. Paidós.

Latour, B. (1993). Nunca hemos sido modernos: ensayo de antropología simétrica. Debate.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social, una introducción a la teoría del actor-red. Manantial.

Lipovetsky, G. (2016). De la ligereza. Anagrama.

Lyotard, J. (1984). La condición posmoderna. Informe sobre el saber. Cátedra.

Mandoki, K. (2006). Prácticas estéticas e identidades sociales. Siglo xxi Editores.

Martínez, X., & Piñeiro, T. (2017). El uso de los memes en la conversación política 2.0. Una aproximación a una movilización efímera. Prisma social. Ciudadanía digital y Open Data Access, (18), 55-84. https://www.researchgate.net/profile/Xabier_MartinezRolan/publication/319041473_Memes_in_the_Web_20_

political_conversation_an_approach_to_ephemeral_mobilisation/links/59a28b75aca2726b9022852e/Memes-in-the-Web-20-political-conversation-an-approach-to-ephemeral-mobilisation.pdf

Navarro, A. (2012). Representación y antropología visual: videos y construcción de significados sobre los cucapa. Revista chilena de antropología visual, (20), 79-105. http://www.antropologiavisual.cl/img20/imprimir/navarro.pdf

Neuman, R. (2002). El futuro de la audiencia masiva. Fondo de Cultura Económica.

Ortoleva, P. (2009). Modern mythologies, the media and the social presence of technology. Observatorio (obs) Journal, 3, 1-12. https://doi.org/10.7458/OBS312009163

Portilla, J. (1984). Fenomenología del Relajo y otros ensayos. Fondo de Cultura Económica.

Rosales, S., & Roig, R. (2017). El relato digital (digital storytelling) como elemento narrativo en el ámbito educativo. Universidade de São Paulo.

Reguillo, R. (2015). #Ocupalascalles #Tomalasredes. Disidencias, insurgencias y movimientos juveniles: del desencanto a la imaginación política. En J. M. Valenzuela (Ed.), El sistema es antinosotros. Culturas, movimientos y resistencias juveniles (pp. 129-156). Gedisa / El Colegio de la Frontera Norte.

Rivas, D., & Mercerón, I. (2020). Prácticas de crianza, legado cultural afrodescendiente. Narrativas de mujeres afrovenezolanas. Ciencias Sociales y Educación, 9(18), 57-84. https://doi.org/10.22395/csye.v9n18a3

Suárez, H. (2008). El sentido y método. Sociología de la cultura y análisis de contenido. unam, colmich.

Shifman, L. (2013). Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of Computer Mediated Communication, 18(3), 362-377. https://doi.org/10.1111/jcc4.12013

Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 273-285). Sage Publications.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.