Main Article Content

Authors

The article presents the methodology of analysis of the street from the soundscape, carried out in the city of Maracaibo - Venezuela. This method is oriented from phenomenology and psychoacoustics. It is make in two phases: The look of the image, and the listener, this is recorded through the technique of the soundwalking, the interpretation of the spectrograms and the surveys. Resulting a multidimensional vision of the street space, which allow to characterize the differences of the landscape from the sound environment, expressing relationships of clarity of the soundscape with the legibility of the urban image of the street.

Carolina Alejandra Quintero, Universidad del Zulia

Arquitecta, Especialista en Gestiòn Urbana. Diploma en Estudios Avanzados en Ciencias Ambientales. Candidata a doctora en la Universidad Politècnica de Madrid

Profesora titular de la Facultad de Arquitectura y Diseño de la Universidad del Zulia- Venezuela

Quintero, C. A., & Recuero López, M. (2018). The Urban Space ‘Street’ through the Look of the Soundscape. A Methodological Proposal. Territorios, (38), 191–214. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.5484

Amphoux, P. (1991). Aux Ecoutes de la Ville. Lausanne: Institute de Reserche Sur L’Environnement Construit Départament d’Architecture. École Politechnique Fédérale de Lausanne.

Andueza, M. (2012). A las ciudades se las conoce como a las personas, en el andar. Orígenes de la instalación sonora en el

espacio público en el marco del urbanismo y la sociología de los años 60. Arte y politicas de identidad, 7, 127-142.

Arnheim, R. (1954). Art and visual perception: A psychology of the creative eye.

Aurora: University of California. Atienza, R. (2008). Identidad sonora urbana: Tiempo, sonido y proyecto urbano. Recuperado de https://halshs.ar-chives-ouvertes.fr/halshs-00379907:https://halshs.archives-ouvertes.fr/ halshs-00379907

Augoyard, J. (1991). Les qualités sonores de la territorialité humaine. Arch & Comport/ Arch. Behav, 7, 13-24.

Augoyard, J. & Torgue, H. (2006). Sonic Experience. A guide to everyday sounds. Québec: McGill-Queen´s University Press.

Briceño, M. (2002). La percepción visual de los objetos del espacio urbano. Análisis del sector ‘El Llano del Area Central de Mérida’. Fermentum, 81-101.

Cain, R., Jenning, P. & Poxon, J. (2013). The development and application of the emotional dimensions of a soundscape. Applied acoustics, 74, 232-239.

Chelkoff, G. (1992). Entendre les espaces publics. Grenoble: Centre Sonore Sur L’Espace Sonore Et L’Environnement

Urbain URA CNRS 1268.

Cullen, G. (1981). El paisaje urbano. Tratado de estética urbanística. Barcelona: Editorial Blume.

Davies, W., Adams, M., Bruce, N. & Cain, R. (2013). Perception of soundscapes: An interdisciplinary approach. Applied acoustics, 74(2), 224-231.

Escalante, G. (2007). Lecturas y escrituras del hábitat construído. Colombia: Universidad Nacional de Colombia. Colección

Punto Aparte.

Gehl, J. (2006). Life between buildings. Using public space. Washington: Island Press.

Hall, E. (1981). La dimensión oculta. México: Siglo xxi Editores. Hedfors, P. & Berg, P. (2003). The Sounds of Two Landscape Settings: auditory. Landscape Research, 28(3), 245-263.

Herrera, C. (enero-junio, 2009). De la genética de la ciudad. La espacialización de los híbridos urbanos. Terra, xxv(37),

-92.

Jeon, L. (2011). Non-auditory factors affecting urban soundscape evaluation. 2011 Acoustical Society of America, 3761- 3770.

Jeon, J. Y., Lee P. J., You, J. & Kang, J. (2010). Perceptual assessment of quality of urban soundscapes with combined

noise sources and water sounds. Acoustical Society of America. The Journal of the Acoustical Society of America,1357-1366.

Jeon, J., Hong, J. Y. & Lee, P. J. (2013). Soundwalk approach to identify urban soundscapes individually. Journal Acoustic Society Ambience, 134(1), 803-812.

LaBelle, B. (2010). Acoustic Territories. Sound culture and everyday life. New York, United States of America: The

Continuum International Publishing Group.

Lang, J. (1988). Creating Architectural Theory. The role of the Behavioral Sciences in Envronment Design. New York: Van

Nostrand Reinhold.

Lynch, K. (1986). La imagen de la ciudad. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli S.A.

Maristany, A. (2013). Caracterización del paisaje sonoro y su interacción con el paisaje urbano [tesis doctoral]. Madrid:

Universidad Politécnica de Madrid.

Munizaga, G. (2002). Diseño urbano: teoría y método. México: Alfa Omega Grupo Editor S.A.

Muñoz, F. (2010). Urbanalizacióm. Paisajes comunes, lugares globales. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli, SL. Norberg, C. (1975). Existencia, espacio y arquitectura. Nuevos caminos a la arquitectura. Barcelona: Blume.

Rapoport, A. (1984). Aspectos humanos de la forma urbana. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli.

Rocha, M. (2010). Estructura y percepción psicoacústica del paisaje sonoro electroacústico. Perspectiva Interdisciplinaria

de Música, 03-04. Recuperado de http//: revistas.unam.mx.

Semidor, C. & Sallenave, C. (2012). Plural perception of urban soundscapes in public. Recuperado de http//hal.archivesouvertes.

fr/hal-00810632 s/p.

Schafer, M. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Argentina: Ricardi Americanca S.A.E.C.

Schafer, M. (1977). The soundscape: The tunning of the word. Toronto: McClelland.& Stewart.

Suárez, I. (2005). Cambios al borde del centro. Bitácora, 1(9), 128-142. Toro, C. & Velasco, V. (2005). El borde como espacio articulador de la ciudad actual y su entorno. Revista de Ingeniería.

Universidad de Medellín, 4(007), 55-65.

Valdivia, A. (2014). La calidad de la imagen urbana. Categorías visuales del estado estético de Comas. Bitácora Revista Urbano-Territorial, 24(2), 31-41.

Verzini, A. Frassoni, C. Ortiz, A. (2001). La contaminación ambiental por ruidos de muy bajas frecuencias: un campo

de estudio. Medio, ambiente y comportamiento humano, 2(2), 21-37.

Velasco, V., Díaz, F. & López, M. (2010). Gestión del suelo en la configuración del borde de ciudad. El caos del borde occidental de Bogotá. Territorios, 22, 65-85.

Venturi, R. (1966). Complejidad y contradicción en Arquitectura. Nueva York: Museum of Modern Art.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.