Main Article Content

Authors

Media depiction of cultural diversity is not accurate in its reports about Spanish immigration phenomenon. There is large scientific evidence of it after 20 years of immigration in Spain. Different media genres offer different distortions according to their own interests. Journalism is more focused on the dramatic arrival of immigrants to the Spanish southern coast, while advertisement is more likely to overuse and misuse stereotypes. Both actions are reproducing and suggesting behavioral patterns that might affect interpersonal and intercultural communication and the relationship among different cultural groups. The research carried out shows that advertisement feeds negative stereotypes that might increase sexism and racism in society. That is the reason why the analyzed target are African and Afrodescendent women in Spanish graphic ads.

Patricia Izquierdo Iranzo, Universidad Rey Juan Carlos

Profesora contratada doctora del departamento de Ciencias de la Comunicación 1
Izquierdo Iranzo, P. (2014). Ethnic and Gender Physiognomy in Advertisement. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 7(2), 178–209. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3739

Abril, G. (1997). Teoría general de la Información. Datos, relatos y mitos.

Madrid: Cátedra.

Ayestarán, S., De Rosa, A. & Páez D. (1987). Representación social,

procesos cognitivos y desarrollo de la cognición social. En D. Páez y

colaboradores. Pensamiento, individuo y sociedad. Cognición y

representación social. Madrid: Editorial Fundamentos.

Cea D’Ancona, M. & Vallés, M. (2013). Evolución del racismo y la xenofobia

en España. Informe 2012. Madrid. Servicio de Publicaciones del Ministerio

de Empleo y Seguridad Social.

Coltrane, S. & Messineo, M. (2000). The Perpetuation of Subtle Prejudice:

Race and Gender Imagery in 1990s Television Advertising. Sex Roles,

(5/6) pp.363-389.

Courtney, A. & Lockeretz, S. (1971). A woman’s place: An analysis of the

roles portrayed by women in magazine advertisements. Journal of

Marketing Research, 8, pp. 92-95.

Escandell, M. (2014). La comunicación. Lengua, cognición y sociedad.

Madrid: AKAL.

Fischer, G-N. (1992). Campos de intervención en psicología social. Madrid:

Narcea.

Frith, K. (2003). International advertising and Global consumer culture. En

K. Anokwa, C. Lin & M. Salwen. (2003). International communication.

Concepts and cases. Belmont: Wadsworth Thomson learning.

Goffman, E. (1979). Gender advertisements. London: Macmillan Press.

Hall, E. (1976). Beyond Culture. New York: Doubleday.

Hofstede, G. (1997). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New

York: McGraw-Hill.

Izquierdo, P. (2004). Representaciones étnicas en la publicidad gráfica

española. Análisis de El País Semanal 1997-2003. Madrid: Servicio de

Publicaciones digitales de Tesis doctorales de la UCM.

Izquierdo, P. (2008). Representación de la minoría entre la minoría:

relaciones inter-género e inter-étnicas en la publicidad. Feminismo/s, 11,

pp. 73-94.

Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Barcelona:

Paidós.

Marín, P. (2014). Cine documental e inmigración en España. Una lectura

sociocrítica. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Massanet, E. & Ripoll, C. (2008). La representación de la mujer inmigrante

en la prensa nacional. Papers, 89, pp. 169-185.

Millard, J. & Grant, P. (2006). The Stereotypes of Black and White Women

in Fashion Magazine Photographs: The Pose of the Model and the

Impression She Creates. Sex Roles, 54, pp. 659-673.

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, Gobierno de España

(2014). Portal estadístico, Víctimas mortales por violencia de género en

https://www.msssi.gob.es/ssi/violenciaGenero/portalEstadistico/home.htm

Ndongo-Bidyogo, D. (2009). Acerca de los estereotipos sobre África. En A.

Castel y J. Sendín (Eds.) Imaginar África. Madrid: Catarata.

Olmos, A. (2013). Pateras, embarazadas y prostitución: representaciones y

discursos sobre la mujer inmigrante en la televisión española. Fonseca

Journal of Communication, 7, pp. 72-99.

ONU (2001) Informe de la Conferencia Mundial contra el Racismo, la

Discriminación Racial, la Xenofobia y las Formas Conexas de Intolerancia

(Durban, 31 de agosto a 8 de septiembre de 2001). A/CONF.189/12.

http://www.unicef.org/lac/conferencia_mundial_contra_racismo%281%29.pd

f

Plous, S. & Neptune, D. (1997). Racial and gender biases in magazine

advertisement. Psychology of Women Quarterly, 21, pp. 627-644.

Rosch, E. (1975). Cognitive Representations of Semantic Categories.

Journal of Experimental Psychology. 104(3), pp. 192–233.

Sendín, J. & Izquierdo, P. (2008). Guía práctica para los profesionales de

los medios de comunicación: tratamiento mediático de la inmigración.

Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales - Oberaxe.

http://explotacion.mtin.gob.es/oberaxe/inicio_descargaFichero.action?bibliot

ecaDatoId=50

Settles, I. (2006). Use of an Intersectional Framework to Understand Black

Women’s Racial and Gender Identities. Sex Roles, 54(9/10), pp. 589-601.

Soleto, M. (2014). Repunte criminal de la violencia de género. Recuperado

de http://www.fundacionmujeres.es/blogs/marisasoleto/?p=875, 15/04/2014.

Valdés, C. (2004). La traducción publicitaria. Comunicación y cultura.

Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Van Dijk, T. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona:

Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.