Main Article Content

Authors

Television plays a central role in the creation of historical representations, considering the vast reach of its audience and its capacity to generate and reinforce hegemonic meanings. Television fiction, therefore, influences the way we perceive and understand past times. This article analyzes the representations of National Socialism and the Holocaust in television series of Spanish fiction of the 21st century. To this end, a work sample is selected with all the works that refer to these historical events. For the study, a qualitative analysis of systematized content is carried out through an ad hoc analytical instrument that is applied to each fiction. The results present a construction of international media memory through national keys that link, through mechanisms of representation, the Jewish genocide and Nazism to recent Spanish history with Spanish territorial and political characters and brands. These serial productions make Spanish thematic routes through re-territorialization and appropriation of the historical event. This strategy moves away from the debate of the Holocaust, but widens the representation of the historical fact by incorporating thematic routes into Spanish memory systems.

Mateos Pérez, J. (2025). The Representation of Nazism and the Holocaust in Spanish Series of the 21st Century. Television Fiction as a Mediator in the Construction of Historical Narratives. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 18(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.15178

Arias Maldonado, M. (2015). No es mejor callar: Auschwitz y los límites de la representación. Nueva Revista, 156. https://www.nuevarevista.net/no-es-mejor-callar-auschwitz-y-los-limites-de-la-representacion/

Baer, A. (1999). Imagen, memoria e industria cultural: el Holocausto y las propuestas de su representación. Arte, Individuo y Sociedad, 11, 113-121.

Baer, A. (2006). Holocausto: recuerdo y representación. Losada.

Belmonte, J., & Guillamón, S. (2005). La representación del “otro-mujer” en las pantallas: contenidos fílmicos en televisión y co-educación. Comunicar, 25(2). DOI: https://doi.org/10.3916/C25-2005-093

Bevilacqua, G. (2014). A propósito de La lista de Schindler (Steven Spielberg, 1993): una revisión del “desafío” del cine a la historia moderna. Imagofagia, 9, 1-31.

Bordwell, D., & Thompson, K. (2013). Film art: an introduction. McGraw-Hill.

Buonanno, M. (2012). Italian tv drama and beyond: stories from the soil, stories from the sea. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvhv3

Burucúa, J. E., & Kwiatkowski, N. (2014). “Cómo sucedieron estas cosas”: representar masacres y genocidios. Katz. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bdbf

Daney, S. (1992). El travelling de Kapo. Trafic, 4. https://www.academia.edu/40837157/El_travelling_de_Kapo_Escrito_por_Serge_Daney

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Paidós.

Edgerton, G. R. (2003). Television as historian: a different kind of history altogether. In G. R. Edgerton & P. C. Rollins (Eds.), Television histories: shaping collective memories in the Media Age. University of Kentucky Press.

Edgerton, G. R., & Rollins, P. (2001). Television histories, shaping collective memory in the Media Age. University Press of Kentucky.

Galán, E., & Rueda, J. C. (2013). Televisión, identidad y memoria: representación de la Guerra Civil Española en la ficción contemporánea. Observatorio, 7(2). https://doi.org/10.15847/obsOBS722013642 DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS722013642

Imbert, G. (2003). El zoo visual: de la televisión espectacular a la televisión especular. Gedisa.

Kaes, A. (1989). From Hitler to Heimat: the returns of history as film. Harvard University Press.

Latini, M. (2015). The vision of the end: Anders on the tv series Holocaust. Cinema & Cie, 15(25), 115-124. https://doi.org/10.316378/epsir-2024-749

Lotz, A. D. (2014). The television will be revolutionized. New York University Press.

Masa de Lucas, O. (2024). The reception of Holocaust (1978) in Spain: commending and condemning Holocaust memory. The Journal of Holocaust Research, 38(1), 55-73. https://doi.org/10.1080/25785648.2023.2265281 DOI: https://doi.org/10.1080/25785648.2023.2265281

Mendieta, E. (2018). Sumergirse en el infierno: El hijo de Saúl y la crisis de la representación de la imagen. Área Abierta, 18(2), 261-275. https://doi.org/10.5209/arab.58412 DOI: https://doi.org/10.5209/ARAB.58412

Miras, N. S. (2013). Testigos que desaparecen en la noche y se desvanecen en la niebla: Resnais y la memoria del Holocausto. Sesión no Numerada: revista de letras y ficción audiovisual, 3, 226-246.

Rancière, J. (2005). El viaje ético de la estética y la política. Fractal. http://www.mxfractal.org/JacquesRanciere.html

Ricoeur, P. (1996). El entrecruzamiento de la historia y de la ficción. En Tiempo y narración. III. El tiempo narrado (pp. 901-917). Siglo xxi Editores.

Rodríguez Serrano, A. (2013). La muerte que habla: la escritura del Holocausto en “La zona gris”. Trama y Fondo, 35, 103-116.

Rosenstone, R. (1997). El pasado en imágenes: el desafío del cine a nuestra idea de las historias. Ariel.

Rosenstone, R. (2017). History on film-film on history. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315113654

Rueda, J. C. (2013). Memoria televisiva y representación de la identidad: la españolización del Holocausto. Bulletin of Hispanic Studies, 90(8), 965-982. https://doi.org/10.3828/bhs.2013.58 DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.2013.58

Rueda, J. C., Coronado, C., & Sánchez, R. (2009). La historia televisada: una recapitulación sobre narrativas y estrategias historiográficas. Comunicación y Sociedad, 12, 177-202. https://doi.org/10.32870/cys.v0i12.1645 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i12.1645

Sáez de Urabaín, A. (2015). ¿Puede la fotografía mostrar lo inimaginable?: el debate en torno a la representación de la Shoah. Fotocinema, 10, 233-262. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5986 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5986

Stella, M. E. (2019). Holocausto y memoria en los tiempos de la globalización: representaciones en el cine alemán. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (77), 85-94. https://doi.org/10.18682/cdc.v77i77.1064 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.v77i77.1064

Zielinski, S. (1980). History as entertainment and provocation: the tv series “Holocaust” in West Germany. New German Critique, 19, 81-96. DOI: https://doi.org/10.2307/487973

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.