Main Article Content

Authors

The purposes of this article are summarized in revealing insights and meanings attributed to management of environmental film festivals from the voices of the directors of Cinema Planeta, Festiverd and Patagonia Eco Film Fest. Under the qualitative approach within the Interpretive Phenomenological Paradigm, the directors of environmental film festivals were selected from three Latin American countries (Mexico, Argentina and Venezuela), with different spatial locations and origin in the timeline. Through in depth interviews, the aim is to understand the management of an environmental film festival from their voices. The theoretical approximation can be based on eight approaches: event, project, sustainability, culture, integration, system, strategy and uncertainty. Although the authors share a set of elements for the management of a film festival, the meanings reveal the convergence of some of them. A dynamism that concentrates the organizational culture, the management itself, the director and the phenomenon itself. It is understood from an ontological point of view that man is the center of the management of an environmental film festival. A situation that implies that realities do not exist if there is no a set of stakeholders. The scientific knowledge generated arises as a result of the interactions between actors and their context.

Peña Zerpa, M. Y., & Peña Zerpa, C. A. (2024). Environmental Film Festivals and their Management. An Approach from their Directors. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 17(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.13963

Alarico, C. (2006). Gerencia de eventos especiales. Editorial Panapo de Venezuela, C. A.

Arendt, H. (2018). ¿Qué es política?: comprensión y política. Partido de la Revolución Democrática.

Barragán, L. (1977). Epistemología. Universidad Santo Tomás.

Blanco, C. (s. f.). La vigilancia epistemológica en ciencias sociales: un compromiso ineludible: reflexiones desde la sociología del conocimiento de Pierre Bourdieu. En Simposio Internacional Interdisciplinario Aduanas del Conocimiento. https://docplayer.es/14167424-La-vigilancia-epistemologica-en-ciencias-sociales-un-compromiso-ineludible-reflexiones-desde-la-sociologia-del-conocimiento-de-pierre-bourdieu.html

Bonet, L. (2011). Tipologías y modelos de gestión de festivales. https://www.researchgate.net/publication/237075477

Bonet, L., &. Schargorodsk, H. (2011). La gestión de festivales escénicos: conceptos, miradas y debates. cg: Cuadernos Gescénic, 6. https://www.ub.edu/cultural/wp-content/uploads/2018/10/La-gestion-de-festivales-esc%C3%A9nicos-conceptos-miradas-y-debates.pdf

Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Editorial Descleé de Brouwer S. A. https://erikafontanez.files.wordpress.com/2015/08/pierre-bourdieu-poder-derecho-y-clases-sociales.pdf

Branquinho, M. (2018). Festivales de cine ambiental. En Segundo Encuentro Latinoamericano de Festivales de Cine Ambiental.

Carreño, F. (2014). La gestión de festivales en tiempos de crisis: análisis de las estrategias financieras y laborales e impacto de la recesión económica [tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/134819/fcm_tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiu, B., & Arreglo, C. (2011). The intersection of theory and practice: environmental sustainability and social justice at the Finger Lakes Environmental Film Festival (fleff). Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture, 5(2), 221-227.

De Valck, M., & Loist, S. (2010). Film festivals/film festival research: thematic, annotated bibliography. Berichte und Papiere, (91). https://pure.uva.nl/ws/files/853705/73107_311632.pdf

Fayol, H. (1971). Administración industrial y general. Editorial Herrero Hermanos, S. A.

Fernández, S. (2014). Poéticas (políticas) del ambiente en el cine documental: acerca de los documentales en festivales de cine ambiental en Buenos Aires. Revista Cine Documental, (10). http://revista.cinedocumental.com.ar/wp-content/uploads/fernndez%20bouzo.pdf

Fischer, A. (2010). Conceptualising basic film festival operation: an open system paradigm [tesis doctoral, Bond University]. https://pure.bond.edu.au/ws/portalfiles/portal/18370688/Conceptualising_Basic_Film_Festival_Operation.pdf

Gadamer, H. (2005). Verdad y método I. Ediciones Sígueme.

Gellhorn, J. (1991). The First Annual International Environmental Film Festival: a viewer’s perspective. The Journal of Environmental Education, 22(3), 12-15.

Getz, D. (2010). The nature and scope of festival studies. International Journal of Event Management Research, 5(1), 1-47.

Grinnell, R. (1997). Social work research & evaluation: quantitative and qualitative approaches. E. E. Peacock Publishers.

Guba, E., & Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Deman & J. Haro, Por los rincones: antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 113-145). Colegio de Sonora.

Haslam, M. (2004). Vision, authority, context: cornerstones of curation and programming. The Moving Image, 4(1), 48-59. http://muse.jhu.edu/article/171121

Heidegger, M. (1997). Contribuciones a la filosofía: del acontecimiento (trad. Pablo Oyarzun). http://www.reflexionesmarginales.com/pdf/21/4.pdf

Heidegger, M. (2003). Ser y tiempo. Trotta.

Lerner, A. (s. f.). Todo a pulmón [video]. https://www.youtube.com/watch?v=Ykpy_0s56UA

Mendieta, G. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones Andinas, 17(30), 1148-1150. https://www.redalyc.org/pdf/2390/239035878001.pdf

Mertens, D. (2015). Mixed methods as tools for social change. Journal of Mixed Methods Research, 5(3), 195-197. https://www.researchgate.net/publication/275475911_Mixed_Methods_as_Tools_for_Social_Change

Monani, S. (2013). Indigenous Film Festival as eco-testimonial encounter: the 2011 Native Film + Video Festival. Necsus: European Journal of Media Studies. http://www.necsus-ejms.org/indigenous-filmfestival-as-eco-testimonial-encounter-the-2011-native-film-video-festival/

Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods. sage Publications.

Peña, C., Peña, J., & Peña, M. (2014). Recepción fílmica en Venezuela: perfil de espectadores inteligentes de Festiverd y Festdivq. En A. Sedeño, P. Matute & M. Ruiz (Coords.), Panorama del cine iberoamericano en un contexto global: historias comunes, propuestas, futuro (pp. 121-138). Dykinson.

Peña, C., Peña, J., & Peña, M. (2018). Narrativa en una muestra de cortometrajes animados verdes exhibidos en Festiverd. Delos: Revista Desarrollo Local Sostenible, 11(32), 1-21. https://www.researchgate.net/publication/327777413_narrativa_en_una_muestra_de_cortometrajes_animados_verdes_exhibidos_en_festiverd

Rüling, C.-C., & Pedersen, J. (2010). Film festival research from an organizational studies perspective. ScandinavianJournal of Management, 26(3), 318-323. https://www.researchgate.net/publication/227422190_Film_festival_research_from_an_organizational_studies_perspective

Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Editorial La Muralla.

Vigo, A. (2002). Hans-Georg Gadamer y la filosofía hermenéutica: la comprensión como ideal y tarea. Estudios Públicos, 87. https://www.uma.es/gadamer/resources/Vigo.pdf

Zifkos, G. (2015). Sostenibilidad en todas partes: problematizando el fenómeno del “festival sostenible”. Planificación y Desarrollo Turístico, 12(1), 6-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.