Main Article Content

Authors

This article studies the relationship between the indigenous world and documentary filmmaking as well as the audiovisual industry as a representative medium in Colombia. By selecting and making an historiographical state of documentary films highlighting the type of representative titles prevalent in each period, we analyze the intricate relationship between visual anthropology and the indigenous identity, together with the strong association of these factors to ethnographic documentary films. All of these aspects being studied are parts of complex historical and social contexts affected by multiple factors. This evolution contributes to shaping the characteristics of contemporary ethnographic documentary filmmaking in Colombia, which remains associated with the authored documentary style at a time when the reflective speech documentary style has become immensely popular. The role played by documentary cinema as the primary medium of representing indigenous peoples is noteworthy. The overall evolution of Colombian and Latin American documentary filmmaking, coupled with shifts in the theoretical approaches in visual anthropology with regard to the subject being studied, has paved the way for a type of filmmaking that is now faced with significant challenges in terms of the forms of representation.

Calvo de Castro, P. (2022). Resistance and inequality. Entographic cinema in Colombia. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 15(1), 1–16. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.11149

Barranquero, A., & González Tanco, E. (2018). Comunicación indígena en América Latina. Anuario electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 11(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/11.2.2018

Bengoa, J. (2000). La Emergencia Indígena en América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Bengoa, J. (2009). ¿Una segunda etapa en la Emergencia Indígena en América Latina? Cuadernos de Antropología Social, 29, 7-22. https://www.redalyc.org/pdf/1809/180913914001.pdf

Bermúdez Rothe, B. (1995). Pueblos Indígenas de América Latina y el Caribe: catálogo de cine y vídeo. clacpi; Biblioteca Nacional de Venezuela.

Calvo de Castro, P. (2017). Cine documental en América Latina. Una perspectiva de género. [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/137564/DSC_CalvoDeCastroP.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Calvo de Castro, P. (2019). Cine documental latinoamericano: conclusiones con base en un estudio trasversal con enfoque contextual y formal de 100 películas documentales. Kepes, 16(20), 126-151. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.6

Calvo de Castro, P. (2021). Cine etnográfico en América Latina. En L. Vilches Marterola (Ed.), Diccionario de Narrativas 2. Narratología, cine, vídeojuegos, medios (pp. 162-181). Penguin Random House.

Castells i Talens, A. (2003). Cine indígena y resistencia cultural. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 84, 50-57. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i84.1505

Chaparro Valderrama, H. (2006). Cine colombiano 1915-1933: la historia, el melodrama y su histeria. Revista de Estudios Sociales, 25, 33-37. https://bit.ly/2r4ifeW

Díaz Cañadas, G. (2006). El patrimonio fílmico del Chocó. Ministerio de Cultura.

Elena, A., & Mestman, M. (2003). Para un observador lejano: el documental latinoamericano en España. En P.A. Paranaguá (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 79-92). Cátedra.

Escárzaga, F. (2004). La emergencia indígena contra el neoliberalismo. Política y Cultura, 22, 101-121. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-77422004000200006&script=sci_arttext

Hernández Delgado, E. (2006). La resistencia civil de los indígenas del Cauca. Papel Político, 11(1), 177-220. https://bit.ly/31htFJ5

Flores, S. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica. Imago Mundi.

Gallois, D., & Carelli, V. (1992). “Vídeo nas aldeias”: a experiência Waiãpi. Cadernos de Campo, 2(2), 25-36. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v2i2p25-36

Gómez Moreno, P. (2017). Marta Rodríguez, descolonizando la representación documental latinoamericana. Estudios Artísticos, 3(3), 118-135. https://doi.org/10.14483/25009311.12532

León Frías, I. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano de los años sesenta: entre el mito y la modernidad fílmica. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Levi-Strauss, C. (2005). Race et Historie. Race et Culture. Editions Odile Jacob.

Mateus Mora, A. (2012). Cine y vídeo indígena: del descubrimiento al autodescubrimiento. Cuadernos de cine colombiano, Vol 17A. Cinemateca Distrital.

Mora Forero, C., & Carrillo, A. (2003). Hechos colombianos para ojos y oídos de las Américas. Ministerio de Cultura de Colombia.

Nieto Ibáñez, J. (1997). Floro Manco, pionero del cine. Ediciones Uniautónoma.

Pizano, D. (2005). Balones que inspiran. Boletín Cultural y Bibliográfico, 42(70), 127-129. http://www.cervantesvirtual.com/obra/balones-que-inspiran-912862/

Ramírez, J. (2015). Colombia de Película. Nuestro cine para todos. Ministerio de Cultura de Colombia. https://bit.ly/2Qzki5i

Rodríguez, M. (2013). Hacia un cine indígena como metáfora de la memoria de un pueblo y de su resistencia. Revista Chilena de Antropología Visual, (21), 64-79. https://bit.ly/3BbnW97

Ruby, J. (2007). Los últimos 20 años de Antropología visual – una revisión crítica. Revista chilena de Antropología Visual, 9, 13-16. http://www.rchav.cl/imagenes9/imprimr/ruby.pdf

Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Uqbar Editores.

Ruffinelli, J. (2016). Marta Rodríguez: el documental vivo vuelve a vivir. Secuencias, 18, 84-99. https://bit.ly/2rYOEnG

Torres San Martín, P. (2015). Cine latinoamericano de mujeres: memoria e identidad. Revista de Estudios de Género, La Ventana, 4, 151-171. https://bit.ly/2KBpGRT

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.