Main Article Content

Authors

The objectives of this research are to identify, describe and explain the lexical, semantic and practical strategies and resources utilized in producing divulgative discourse related to genetic engineering. The applied methodology is qualitative and related to discourse analysis, which makes it possible, by using abduction, to reveal particularities of the message production process and its links with the intentionality of the emitter. The most important conclusions of the study reveal: 1) that the discourse analyzed as having a notable similarity to the specialized discourse of biology (traditional and molecular) reiterates the presence of lexical, semantic and discursive strategies and resources connected with that discursive practice. 2) An adjustment exists between the use of these strategies and resources and the emitter’s intentionality: the objectives of informing, persuading and demonstrating configure an asymmetrical communicative relationship between the emitter and the receiver.  3) Methodologies provided by the pragmatic-semantic analysis that of constructing conceptual networks are appropriate for producing messages about science and technology with a low conceptual density, and therefore, with a greater possibility of being understood by the average mass receiver. 

Alicia Pineda, Universidad del Zulia

Pineda, Alicia: Periodista. Maestría en Planificación y Gerencia en Ciencia y Tecnología. Profesora de la Facultad de Ciencias.  Aspirante al Doctorado en  Ciencias Humanas. Línea de investigación: Análisis del Discurso.

Lourdes Molero de Cabeza, Universidad del Zulia

Doctora en Lingüística por la Universidad París IV (Sorbonne). Profesora de la Facultad de Ciencias. Especializada en semántica y análisis del discurso. Línea de Investigación. Análisis del Discurso. Correo: molero.lourdes@gmail.com
Pineda, A., & Molero de Cabeza, L. (2010). Divulgative Discourse in Genetic Engineering. Pragmatic-Semantic Analysis. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 3(2), 122–165. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3927

Casalmiglia, Helena; Tusón, Amparo (1999). Las cosas del decir.

Barcelona: Ariel.

Cassany, Daniel, López, Carmen y Martí, Jaume (2000). La transformación

divulgativa de las redes conceptuales científicas. Hipótesis, modelos y

estrategias. Discurso y sociedad, 2 (2)

Ciapuscio, Guiomar (2000). Hacia una tipología del discurso especializado.

Discurso y sociedad, 2 (2)

Cortina, Adela (2000). Ética sin moral. Madrid: Tecnos.

Contreras, Ricardo (2005). Bioética: Reto de la postmodernidad. Mérida:

Ninfa Ediciones.

Cuenca, María; Hilferty, Joseph (1999). Introducción a la lingüística

cognitiva. Barcelona: Ariel.

Charaudeau, Patrick (2003). El discurso de la información. Barcelona:

Editorial Gedisa.

________________ (2004) La problemática de los géneros. De la situación

a la construcción textual Rev. Signos, 37 (56)

________________ (2006). El contrato de comunicación en una

perspectiva lingüística: Normas psicosociales y normas discursivas. Revista

Opción, (49)

Diccionario Terminológico de Ciencias Médicas Salvat (1992). Edición 23.

Salvat, ciencia y cultura.

Fernández Lagunilla, Marina (1999). La lengua en la comunicación política

II. Madrid: Arco-libros.

García, Carlos (2000). La ética médica en la transición del poder médico al

poder económico. Perspectivas Bioéticas, 5 (9).

Lakoff, George; Jonhson, Marx (2001). Metáforas de la vida cotidiana.

Madrid: Cátedra.

Martín Camacho, José (2004). El vocabulario del discurso tecnocientífico.

Madrid: Arco-libros.

Mapelli, Giovanna (2004). “Estrategias lingüístico–discursivas de la

divulgación científica”. En línea en:

http://cvc.cervantes.es/literatura/aispi/pdf/20/II_12.pdf [Consultado el

/09/08]

Molero de Cabeza, Lourdes (1985). Lingüística y Discurso. Maracaibo:

Ediciones de la Facultad Experimental de Ciencias. Universidad del Zulia.

_______________________ (2003). El enfoque semántico-pragmático en el

análisis del discurso. Visión teórica actual. Lengua Americana Año VII N°

(2003)-5-28.

________________________ (2009) Molero de Cabeza, Lourdes; Cabeza,

Julián. El querer, el poder, el decir y el protestar. Maraibo: Edic Astrodata.

Porras, Baltazar (2005). Prólogo, en Contreras, R. Bioética: Reto de la

postmodernidad. Mérida: Ninfa Ediciones.

Pottier, Bernard (1992). Teoría y Análisis en lingüística. Madrid: Gredos.

Van Dijk, Teum (2000). Proceso y Estructura. Barcelona: Gedisa.

_______________(2003). Ideología y Discurso. Barcelona: Ariel.

______________ (1998). Estructuras y funciones del discurso. Madrid:

Siglo XXI Editores.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.