Main Article Content

Authors

This article introduces the notion of identity from various current approaches —such as poststructuralist and postcolonial theories within the area of philosophy as well as anthropology— and how identity, taking into account the plurality of contemporary social subjects such as religious communities, enables the expansion of the study of political dynamics. As a specific case study, a neopentecostal community in Buenos Aires, Centro Cristiano Nueva Vida (cnvc) is selected. The article analyzes how this church builds its socio-political identity in light of its religious specificity: theological discourses, symbolic processes, rituals, and institutional methods.

Nicolás Panotto, Conicet

Doctorando en Ciencias Sociales, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina. Máster en Antropología Social y Política. Licenciado en Teología, por el Instituto Universitario isedet, Argentina. Becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet), Argentina.

Panotto, N. (2014). Pentecostalism and the Construction of Socio-Political Identities. Desafíos, 26(2), 73–96. https://doi.org/10.12804/desafios26.02.2014.03

Aronoff, M. y Kubik, J. (2012). Anthropology and political science: a convergent approach. Oxford: Berghahn Books.

Abélès, M. (1997). La antropología política: nuevos objetivos, nuevos objetos. Revista Internacional de Ciencias Sociales (153). Recuperado de http://iidypca.homestead.com/FundamentosAntropologia/Abeles_-_La_ antropolog_a_pol_tica.pdf

Abélès, M. (2008). Política de la supervivencia. Buenos Aires: Eudeba.

Algranti, J. (2009). Auge, decadencia y ‘espectralidad’ del paradigma modernizador: viejos y nuevos problemas en el estudio del pentecostalismo en América Latina. En C. Steil, E. Martín y M. Camurca, Religiones y culturas: perspectivas latinoamericanas (pp. 57-87). Buenos Aires: Biblos.

Algranti, J. (2010). Política y religión en los márgenes. Buenos Aires: Ciccus.

Balandier, G. (2004). Antropología política. Buenos Aires: Del Sol. Barragán Elia, D. (26 de abril, 2010). Guillermo Prein: “La Iglesia no entiende que significa ‘Mi reino no es de este mundo’”. Boomker.com. Recuperado de http://www.boomker.com/guillermo-prein-la-iglesia-no-entiendeque-significa-mi-reino-no-es-de-este-mundo.

Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.

Burity, J. A. (2008). Religião, política e cultura. Tempo Social, 20 (2), 83-113.

Burity, J. A. (2009). Religião e lutas identitárias por cidadania e justiça: Brasil e Argentina. Ciências Sociais Unisinos, 45 (3), 183-195.

Calles Santillana, J. A. (1999). Recepción, cultura política y democracia. En Comunicación y sociedad (pp. 47-69). México: Universidad de Guadalajara.

Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Buenos Aires: Paidós. Cantón, M. (2009). Simbólica y política del diablo pentecostal. Revista Cultura y Religión, Chile, 81-94.

Comaroff, J. y Comaroff, J. (1991). Of revelation and revolution. London: The University of Chicago Press.

Contins, M. S. (enero-junio, 2008). Religião, Etnicidade e globalização: uma comparação entre grupos religiosos nos contextos brasileiro e norteamericano. Revista de Antropologia, 51 (1), 67-106.

De la Roche, F. (2000). Aproximaciones al concepto de cultura política. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 7 (22), 93-123.

Derrida, J. (2002). De la gramatología. Madrid: Editora Nacional.

Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. En J. Rutherford (Ed.), Identity: community, culture, difference (pp. 223-237). London: Lawrence & Wishart.

Hall, S. y du Gay, P. (comps.), (2011). Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu. Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo xxi.

Geertz, C. (2006). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa. Gledhill, J. (2000). El poder y sus disfraces. Barcelona: Balaterr.

Guattari, F. y Rolnik, S. (2005). Micropolítica: cartografías del deseo. Buenos Aires: Tinta Limón.

Isla, A. (2009). Los usos políticos de la identidad: criollos, indígenas y Estado. Buenos Aires: Araucaria.

Krotz, E. (1997). La dimensión utópica en la cultura política: perspectivas antropológicas. En R. Winocur (coord.), Culturas políticas a fin de siglo. México: Flacso.

Laclau, E. (2000). Nuevas reflexiones sobre la revolución en nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión.

Laclau, E. (2005). La razón populista. Buenos Aires: fce.

Laclau, E. y Mouffe, C. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Buenos Aires: fce.

Landi, O. (1988). Reconstrucciones: las nuevas formas de la cultura política. Buenos Aires: Puntosur.

López, D. (2000). Pentecostalismo y transformación social. Buenos Aires: Kairós.

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires: fce.

Panotto, N. (2013). Religión y nuevas formas de militancia: pentecostalismo y política en Capital Federal. Revista Proyecto, 24 (61-62), 203-221.

Parker, C. G. (2012). Religión, cultura y política en América Latina: nuevos enfoques. En C. G. Parker (Ed.), Religión, política y cultura en América Latina: nuevas miradas (pp. 13-73). Santiago de Chile: Universidad de Santiago de Chile.

Prein, G. (26 de junio, 2008). El golpe. Recuperado de http://guillermoprein.wordpress.com/2008/06/26/el-golpe/ Prein, G. (2010). Proyecto de Ley de Cultos. Recuperado de http://www.ccnv. org/secciones/multimedia/ley_de_cultos/pdf/PROYECTOdeLEYdeCULTOS.pdf

Prein, G. (2012). Por una Patria de iguales. Recuperado de http://www.guillermoprein.com/2012/09/por-una-patria-de-iguales.html

Prein, G. (2013). Se cumple hoy como ayer. Recuperado de http://www.guillermoprein.com/2013/04/se-cumple-hoy-como-ayer.html Rancière, J. (2010). El desacuerdo. Buenos Aires: Nueva Visión.

Santos, B. de Sousa (2006). Reinventar la democracia, reinventar el Estado. Buenos Aires: Clacso.

Scott, J. (1985). Weapons of the weak. London: Yale University Press.

Segato, R. L. (1999). Identidades políticas y alteridades históricas. Anuario Antropológico, 97.

Swartz, M. J., Turner, V. W. y Tuden, A. (1994). Antropología política: una introducción. Revista Alteridades, 8, 101-126.

Starvakakis, Y. (2007). Lacan y lo político. Buenos Aires: Prometeo.

Wynarczyk, H. (2009). Ciudadanos de dos mundos: el movimiento evangélico en la vida pública argentina 1980-2001. Buenos Aires: Unsam.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.