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In this article I propose a reflection on contemporary debates dealing with the place of culture and education. I start with the Roman path thesis, understood as positive acculturation and eccentric culture, which has been proposed by Brague. It deals with a philosophical discussion and, more generally, a conceptual reflection on the place of culture within human development. I then discuss the conceptions of Bourdieu, Freud and Brague, which leads me to suggest a concept for an idea of culture: cultural sublimation.

This concept is meant to contribute to the debate on the theory of culture, especially the question of general culture vs. single cultures, in order to analyze the problematic universality of the idea of culture, which European history defined as its ideal form.


Asher Gutkind

Magíster en Historia y Filosofía Medieval, de la Escuela Práctica de Altos Estudios de París, filólogo de la Universidad de París Este. Tiene una amplia formación en humanidades y ciencia social y se especializa en temas de historia intelectual de teoría de la cultura. Profesor de cátedra de la Escuela de Ciencias Humanas de la Universidad del Rosario. Trabaja en el Centro de Estudios Teológicos y de las Religiones (Cetre) de la Universidad del Rosario.

Gutkind, A. (2014). How to Make Culture? The Roman Path or Cultural Sublimation as a Process of Civilization. Desafíos, 26(1), 83–120. https://doi.org/10.12804/desafios26.1.2014.03

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