Main Article Content

Authors

The purpose of this essay is to present a conceptual and critical analysis of the Implicit Leadership Theory (ILT). The objectives are: 1) explaining the main concepts of the ILT; 2) explaining the main processes of the ILT; 3) identifying constructivist assumptions in the ILT; 4) identifying constructionist assumptions in the ILT, and 5) analyzing critically theoretical assumptions of the ILT. At analyzing constructivism and constructionism assumptions in the ILP, the constructivist leadership and the constructionist leadership are described. At the end, a critical analysis of TLP ILT and conclusions are presented.

Omar David Hernández Avilés, Universidad del Este

Ph.D en Psicología con especialidad en Psicología Industrial y Organizacional de la Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras.Coordinador de Gerencia de Desempeño, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. La correspondencia relacionada con este artículopuede dirigirse a: Guadiana 1614 Urbanización El Cerezal San Juan, Puerto Rico, 00926.

Tania García Ramos, Universidad de Puerto Rico Recinto de Río Piedras

Ph.D en Psicología Social de la Universidad Complutense de Madrid, España. Catedrática y directora del Departamento de Psicología de laUniversidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. La correspondencia relacionada con este artículo puede dirigirse a: P.O. Box 23345 SanJuan, Puerto Rico, 00931-3345.

Hernández Avilés, O. D., & García Ramos, T. (2013). Conceptual and critical analysis of the Implicit Leadership Theory. Avances En Psicología Latinoamericana, 31(2), 389–401. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/2134

Castorina, J. A. (1998). Los problemas conceptuales del constructivismo y sus relaciones con la educación. En M. Carretero, J.A. Castorina & R. Baquero (Eds.), Debates constructivistas (pp. 21-37). Argentina: Aique.

Fraser, S. L., & Lord, R. G. (1988). Stimulus prototypicality and general leadership impressions: Their role in leadership and behavioral ratings. Journal of Psychology, 122(3), 291-303.

Gergen, K. & Gergen, M. (2008). Social constructionism. En L. M. Given (Ed.), The Sage Encyclopedia of Qualitative Research. Sage: Thousand Oaks.

Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones: Aproximaciones a la construcción social. Barcelona: Paidós.

Harré, R. (1995). Discursive psychology. En J. A. Smith, R. Harré, & L. Van Langenhove (Eds.), Rethinking psychology (pp. 143-159). Thousand Oaks, CA: Sage.

Autor (2011a). Análisis conceptual y crítico de la teoría de percepción de liderazgo (TPL). (Ensayo de candidatura doctoral no publicado). Departamento de Psicología, Universidad de Puerto Rico, San Juan, Puerto Rico.

Autor (2011b). Tendencias teórico-metodológicas de las investigaciones recientes sobre el liderazgo organizacional. (Disertación doctoral no publicada). Departamento de Psicología, Universidad de Puerto Rico, San Juan, Puerto Rico.

Hodgkinson, G. (2003). The interface of cognitive and industrial, work and organizational psychology. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76 (1), 1-25.

House, R., & Aditya, R. (1997). The Social Scientific Study of Leadership: Quo Vadis? Journal of Management, 23(3), 409.

Kezar, A. J., Carducci, R. & Contreras-McGavin, M. (2006). The Revolution in Leadership. ASHE Higher Education Report, 31 (6), 1-14.

Lord, R. G. (1991). Leadership and Information Processing: Linking Perceptions and Organizational Performance. Boston: Unwin Hyman, Inc.

Lord, R. G., Binning, J. F., Rush, M. C., & Thomas, J. D. (1978). Effects of performance cues and actual behavior on questionnaire ratings of leadership behavior. Organizational Behavior and Human Performance, 21, 27-39.

Lord, R. G. & Emrich, C. (2000). Thinking outside the box by looking inside the box: extending the cognitive revolution in leadership research. Leadership Quarterly, 11 (4), 551.

Lord, R. G., Foti, R. J., & De Vader, C. (1984). A test of leadership categorization theory: Internal structure, information processing, and leadership perceptions. Organizational Behavior and Human Performance, 34, 343-378.

Lord, R. G., & Maher, K. J. (1990). Alternative information processing models and their implication for theory, research, and practice. Academy of Management Review, 15(1), 9-28.

Lord, R. G., De Vader, C. L., & Alliger, G. M. (1986). A meta-analysis of the relation between personality traits and leadership perceptions: An application of validity generalization procedures. Journal of Applied Psychology, 71, 402-410.

Morin, E. (1994). El paradigma de la complejidad. En Introducción al pensamiento complejo. (P.87-110). Barcelona: Gedisa.

Munné, F. (1999). Constructivismo, construccionismo y complejidad: La debilidad de la crítica en la psicología instruccional. Revista de Psicología Social, 14 (2-3), 131-144.

Ramos Baquero, W. (1996). La (re)invención de la memoria. En Fundamentos. Cuaderno de la variante fundamentos del conocimiento en las Ciencias Humanas, Facultad de Estudios Generales (p. 253-261). San Juan: Universidad de Puerto Rico.

Rodríguez Arocho, W. (1997). La revolución cognoscitiva: Ajuste de cuentas frente al nuevo milenio, Revista Peruana de Psicología, 2(4), 23-38.

Rodríguez Arocho, W. (2007). El constructivismo: una invitación al análisis de sus antecedentes, vertientes y críticas, Pedagogía, 39, 12-28.

Segal, L. (1994). El mito de la objetividad. En Segal, L., Soñar la realidad, el constructivismo de Heinz von Foerster. Barcelona: Paidós.

Skinner, B. F. (1981). Ciencia y conducta humana. Barcelona: Editorial Fonalieda.

Wittgenstein (1953). Philosophical investigations (G. Anscombe, Trad.). New York: Macmillan.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 

You may also start an advanced similarity search for this article.