DOI: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.3839

El triángulo formado por el framing, la agenda-setting y la metacobertura

Descargar Artículo
Martín Oller Alonso

Resumen


El estudio del framing es un proceso que tiene lugar en diferentes niveles; en la cultura, en la mente de las élites y en los profesionales de los medios; en el texto de la información y en la mente de los ciudadanos como individuos. Por lo tanto, el framing es un proceso psicológico individual, pero también organizacional, un producto y una herramienta estratégica. En este artículo el autor ha llevado a cabo una revisión de conceptos como los de agenda-setting, metacovertura, gatekeeper y priming que han ido evolucionando desde el estudio clásico del framing.

 


Palabras clave


framing; frame; agenda-setting; metacovertura; gatekeeper; gatekeeping; priming; espiral de cinismo; media salacity.

Texto completo:

PDF

Estadísticas de Uso:

Descargas
Año20152016
Total13165



Referencias


Badia, L. (1992). De la persuasió a la tematizació. Introducció a la comunicació

politica moderna. Barcelona: Porti.

Ackoff, R. & Emery, F. (1972). On purposeful systems. Chicago: AldineAtherton.

Bakhtin, M. (1986). Speech genres and other late essays. Austin: University of

Texas Press.

Bateson, G. (1972). A theory of play and fantasy. In: Bateson, G. (Ed.). Steps to

an ecology of mind: collected essays in anthropology, psychiatry, evolution and

epistemology. New York: Ballantine Books.

Berganza, M. (2003). La construcción mediática de la violencia contra las

mujeres desde la Teoría del Enfoque. Comunicación y sociedad, 16(2), pp. 9-

Berganza, M. (2008). Medios de comunicación, “espiral del cinismo” y

desconfianza política. Estudio de caso de la cobertura mediática de los

comicios electorales europeos. Zer: Revista de estudios en comunicación, 25,

pp. 121-139.

Brants, K. et al. (2010). The Real Spiral of Cynicism? Symbiosis and Mistrust

between Politicians and Journalists. The International Journal of Press/Politics,

(1), pp. 25-40.

Broersma, M. (2010). The unbearable limitations of journalism: On press critique

and journalism´s claim to truth. International Communication Gazette, 72, pp.

-33.

Buber, M. (1955). Between man and man. Boston: Beacon Press.

Canel, M. (1999). El País, ABC y El Mundo: Tres manchetas, tres enfoques de

las noticias. Zer: Revista de estudios de comunicación, 6, pp. 23-46. In:

http://www.ehu.es/zer/zer6/5canel.htm (Accessed: 21/01/2013).

Capella, J. & Jamieson, K. (1997). Spiral of cynism: The press and the public

good. New York: Oxford University Press.

Chong, D. & Druckman, J. (2007). Framing theory. Annual review of Political

Science, 10, pp. 103-126.

Coleman, R. et al. (2009). Agenda-Setting. In: Wahl-Jorgensen, K. & Hanitzsch,

T. (Eds.). The Handbook of Journalism Studies. New York: Routledge.

Cook, T. (2006). The news media as a political institution: Looking backward

and looking forward. Political Communication, 23, pp. 159-171.

Davies, N. (2008). Flat earth news: An award-winning reporter exposes

falsehood, distortion and propaganda in the global media. London: Chatto and Windus.

Dearing, J. & Rogers, E. (1996). Communication concepts 6: Agenda-setting.

Thousand Oaks: Sage.

DeGeorge, W. (1981). Conceptualization and measurement of audience

agenda. In: Wilhoit, G. & DeBeck, H. (Eds.). Mass communication review

yearbook 2. Beverly Hills: Sage.

De Vreese, C. (2005a). News framing: Theory and typology. Information Design

Journal, 13(1), pp. 51-62.

De Vreese, C. (2005b). The spiral of cynicism reconsidered: the mobilizing

function of news. European Journal of Communication, 20(3), pp. 283-330.

De Vreese, C. & Semetko, H. (2002). Cynical and engaged: Strategic campaign

coverage, public opinion, and mobilization in a referendum. Communication

Research, 29(6), pp. 615-641.

De Vreese, C. & Elenbaas, M. (2008). Media in the game politics: Effects of

strategic metacoverage on political cynicism. The International Journal of

Press/ Politics, 13, pp. 285-309.

Dussaillant, P. (2004). La neutralidad como forma de encuadre en una

campaña electoral. Comunicación y sociedad, 18(2), pp. 45-71.

Entman, R. (2010). Media framing biases and political power: Explaining slant

in news of campaign 2008. Journalism, 11, pp. 389-408.

Entman, R., Matthes, J. & Pellicano, L. (1993). Framing: Toward a clarification

of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), pp. 51-58.

Entman, R., Matthes, J. & Pellicano, J. (2009). Nature, sources, and effects of

news framing. In: Wahl-Jorgensen, K. & Hanitzsch, T. (Eds.). Handbook of

journalism studies. London: Routledge. Taylor & Francis Group.

Esser, F. & Spanier, B. (2005). News management as news: how media politics

leads to metacoverage. Journal of political marketing, 4(4), pp. 27-57.

Esser, F. & D´Angelo, P. (2006). Framing the press and publicity process in

U.S., british and german general election campaigns: A comparative study of

metacoverage. The Harvard International Journal of Press/ Politics, 11(3), pp.

-66.

Fiske, S. & Taylor, S. (1991). Social cognition, 2ª edición. New York: McGraw

Hill.

Floss, D. & Marcinkowski, F. (2008). Do media news frames reflect a nation´s

political culture? National centre of competence in research (NCCR) challenges

to democracy in the 21st Century, 25. In: http://www.nccrdemocracy.uzh.ch/publications/workingpaper/pdf/WP25.pdf

(Accessed:

/09/2012).

Fontcuberta, M. & Borrat, H. (2006). Periódicos: sistemas complejos,

narradores en interacción. Buenos Aires: La Crujía.

Gamson, W. (1989). News as framing. American behavioral scientist, 33, pp.

-161.

Gamson, W. & Modigliani A. (1987). The changing culture of affirmative action. In: Braungart, R. & Braungart, M. (Eds.). Research in political sociology.

Greenwich: JAI Press.

Garcés, R. (2007). La construcción simbólica de la opinión pública. Estudios

sobre el Mensaje Periodístico, 13, pp. 55-81.

Ghanem, S. (1997). El segundo nivel de composición de la agenda: la opinión

pública y cobertura del crimen. Comunicación y Sociedad, 10(1), pp. 151-167.

Giménez, P. (2006). Una nueva visión del proceso comunicativo: la teoría del

Enfoque (Framing). Revista Comunicación y Hombre, 2, pp. 55-66.

Giménez, P. & Berganza, M. (2009). Géneros y Medios de Comunicación: Un

análisis desde la Objetividad y la Teoría del Framing. Madrid: Editorial Fragua.

Gitlin, T. (1980). The whole world is watching: Mass media in the making and

unmaking of the new left. Berkeley: University of California Press.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press.

Green-Pedersen, C. & Rune Stubager, R. (2010). The Political Conditionality of

Mass Media Influence. When Do Parties Follow Mass Media Attention. British

Journal of Political Science, 40(3), pp.1-15.

Hamilton, J. (2004). All the news that's fit to sell. How the market transforms

information into news. Princeton: Princeton University Press.

Hibbing, J. & Theiss-Moore, E. (1995). Congress as public enemy: Public

attitudes toward american political institutions. Cambridge: Cambridge

University Press.

Horton, D. & Whol, R. (1956). Mass communication and para-social interaction:

Observation on Intimacy at a Distance. Psychiatry, 19(3), pp. 215-229.

Humanes, M. (2009). Nuevos temas noticiosos en las elecciones generales de

La presencia de metacobertura en la prensa española. Zer: Revista de

estudios en comunicación, 14(26), pp. 105-128.

Iyengar, S., Peters, M. & Kinder, D. (1982). Experimental demostrations of the

“Not-So-Minimal”. Consecuences of television news programs. The American

political Science Review, 7(4), pp. 848-858.

Jasperson, A. et al. (1998). Framing and the P ublic Agenda: Media Effectson

the Importance of the Federal Budget Deficit. Political Communication, 15, pp.

-224.

Kaplan, R. (2010). The origins of objectivity in American journalism. In: Allan, S.

(Ed.). The routledge companion to news and journalism. New York: Routledge.

Taylor & Francis Group.

Kepplinger, H. & Habermeier, J. (1995). The impact of key events on the

presentation of reality. European Journal of Communication, 10, pp. 371-390.

Kerbel, M. (1999). Remote and controlled: Media politics in a cynical age, 2ª

edición. Boulder: Westview Press.

Lähteenmäki, M. (1998). On meaning and understanding: A dialogical

approach, Dialogism, 1, pp. 74-91.

Levy, M. (1978). The audience for television news interview programs. Journal

of Broadcasting, 22, pp. 339-347.

Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics II: Channels of group life; social

planning and action research. Human Relations, 1, pp. 143-153.

Lippman, W. (1922). Public opinion. New York: Free Press.

Luhmann, N. (1971). Politische Planung. Opladen: Westdeutscsher Verlag.

Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales: alineamientos para una teoría general.

Barcelona: Anthropos.

Manin, B. (1997). The Principles of Representative Government. Cambridge:

Cambridge University Press.

McCombs, M. (1994). Influencing the pictures in our heads: two dimensions of

agenda setting. Journal of Mass Communication Studies, 45, pp. 171-181.

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting function of mass

media. Public Opinion Quarterly, 36, pp. 176-187.

McCombs, M. & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una

nueva dimensión de la Agenda-setting. Comunicación y Sociedad, 8(1): 7-32.

McCombs, M. & Bell, T. (1997). The Agenda-setting role of mass

communication. In: Salwen, M. & Stacks, D. (Eds.). An integrated approach to

communication theory and research. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

McCombs, M. & Ghanem S. (2003). The convergence of Agenda Setting and

Framing. In: Reese, S., Gandy, O. & Grant, A. (Eds.). Framing public life.

Perspectives on media and our understanding of the social world. Mahwah:

Lawrence Erlbaum associates, Inc.

McQuail, D. (1983). Introducción a la teoría de la comunicación de masas.

Barcelona: Paidós Comunicación.

McQuail, D. (1992). Media Performance. Mass Communication and the public

interest. Trowbridge, Wiltshire: Sage Publication.

Noelle-Neumann, E. (2003). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra

piel social. Barcelona: Paidós comunicación.

Noguera, J. (2006). El framing en la cobertura periodística de las catástrofes:

los culpables, las víctimas y el dolor. Sphera Pública, 6, pp. 193-206.

Patterson, T. (2000). The United States: News in a free-market society. In:

Gunther, R. & Mughan, A. (Ed.). Democracy and the media. A comparative

perspective. New York: Cambridge University Press.

Perloff, R. (1998). Agenda-setting. Political communication. Politics, press and

public in America. London: Erlbaum.

Piñuel, J. & Gaitán, J. (2010). El discurso hegemónico sobre la verdad y la

comunicación en la autorreferencia mediática en la Prensa. Revista latina de

comunicación, 65: 572-594. In:

http://www.revistalatinacs.org/10/art3/920_Complutense/42_Pinuel.html

(Accessed: 19/09/2011).

Price, V. & Tewksbury, D. (1997). News value and public opinion: A theoretical

account of media priming and framing. In: Barret, G. & Boster, F. (Eds.)

Progress in communication sciences: Advantages in persuasion. New York:

Ablex.

Reese, S. (2007). The framing project: A bridging model for media research

revisited. Journal of Communication, 57, pp. 148-15.

Robinson, J. (1976). Interpersonal influence in election campaigns: Two stepflow

hypotheses. Public Opinion Quarterly, 40(3), pp. 304-319.

Rodríguez, R. (2004). Teoría de la Agenda-Setting. Aplicación a la enseñanza

universitaria. Alicante: OBETS Editorial.

Sádaba, M. (2001). Origen, aplicación y límites de la “teoría del encuadre”

(framing) en comunicación. Comunicación y sociedad, 2, pp. 143-173.

Scheufele, D. & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda-setting, and priming:

The evolution of three media effects models. Journal of Communication, 57, pp.

-20.

Schlensiger, P. (1977). Newsmen and their time machine. British Journal of

Sociology, 3(28), pp. 336-350.

Scheufele D. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of

Communication, 49(1), pp. 103-122.

Sellers, P. (2010). Cycles of Spin Strategic Communication in the U.S.

Congress. Cambridge University Press,

http://assets.cambridge.org/97805217/55993/frontmatter/9780521755993_front

matter.pdf.

Servan-Schreiber, J. (1973). El poder de informar. Barcelona: Dopesa.

Shoemaker, P. & Reese, S. (1991). Mediating the message. Theories of

influences on mass media content. New York: Longman.

Soffer, O. (2009). The competing ideals of objectivity and dialogue in American

journalism. Journalism, 10, pp. 473-491.

Sparrow, B. (2006). A research agenda for an institutional media. Political

Comunication, 23, pp. 145-157.

Tankard, J. et al. (1991). Media Frames: Approaches to Conceptualization and

Measurement. Communication presented in Comnunication Theory and

Methodology Division. AEJMC Convention, Boston, EE.UU.

Thompson, J. (2005). La nueva visibilidad. Papers, 78, pp. 11-29.

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New

York: The Free Press. A Division of Macmillan Publishing Co., Inc.

Tuñez, M. & Guevara, M. (2009). Framing por proximidad como criterio de

noticiabilidad: la curva de las ausencias. Revista Latina de comunicación

Social, 64: 1.030-1.044. In:

www.revistalatinacs.org/09/art/878_USC/79_145_Tunez_y_Guevara.html

(Accesed: 19/09/2011).

Valentino, N., Beckmann, M. & Buhr, T. (2001). A Spiral of Cynicism for Some:

The Contingent Effects of Campaign News Frames on Participation and

Confidence in Government. Political Communication, 18(4), pp. 347-67.

Van Aelst, P. & Walgrave, S. (2011). Minimal or Massive? The Political AgendaSetting

Power of the Mass Media According to Different Methods. International

Journal of Press/Politics, 16(3), pp. 295-313.

Van Dijk, T. (1980). Macrostructures: An interdisciplinary study of global

structures in discourse, interaction and cognition. Hillsdale: Lawrence Erlbaum.

Van Gorp, B. (2007). The Constructionist Approach to Framing: Bringing

Culture Back. Journal of Communication, 57, pp. 60-78.

Vicente, M. & López, P. (2009). Resultados actuales de la investigación sobre

framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en España.

Zer: Revista de estudios en comunicación, 14(26), pp. 13-34.

Walser, M. (2006). Regional Networking Meets Local Actions. A case study on

the Lake of Constance- Agenda 21 to examine the diffusion of knowledge to

local actors. EASY ECO Conference 2006 – Improving the Quality of

Sustainable. Development Projects. Saarbrücken Castle and BZK Kirkel,

October 11-14.

Weaver, D., McCombs, M. & Spellman, C. (1975). Watergate and the media: A

case study of agenda-setting. American Politics Quarterly, 3, pp. 458-472.

Weaver, D. et al. (2007). The american journalist in the 21st century. U.S. News

people at the dawn of a new millennium. New Jersey: Lawrence Erlabaum

Associates, Publishers.

Wolf, M. (1985). Teorie delle comunicazione di massa. In: Artal, C. (1991) (Ed.).

La investigación de la comunicación de masas. Buenos Aires: Paidós.

Zaller, J. (1999). A theory of media politics: How the interests of politicians,

journalists, and citizens shape the news. Book manuscript, concept version






Licencia Creative Commons
Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.